Med udsigt til lavkonjunktur vil Bang & Olufsens strategi blive sat på en afgørende prøve. Tidligere har økonomiske afmatninger slået virksomheden ud af kurs, og udsigterne for 2022/23 er meget moderate, men Bang & Olufsen har muligvis opbygget en ny underliggende styrke.
Er endnu et turnaround-forsøg slået fejl for Bang & Olufsen? Bang & Olufsens aktiekurs er siden efteråret 2021 blevet mere end halveret, og kursen er nede på samme niveau, som i oktober 2019, da nuværende CEO Kristian Teär tiltrådte og gik i gang med en genopretning med tilhørende kapitaludvidelse i 2020.
Kristian Teär er den fjerde administrerende direktør, der siden 2010 er tiltrådt i Bang & Olufsen og som har udarbejdet en for omverdenen plausibel, ja overbevisende, ny turnaround-plan. For så at løbe ind i en ny nedtur.
Umiddelbart tyder tallene for 2021/22 på fremgang. Koncernen kan for andet år i træk melde om tocifret omsætningsvækst, mens EBIT-driftsresultatet steg til 46 mio. kr. fra 19 mio. kr. Derimod måtte Bang & Olufsen konstatere en negativ fri pengestrøm på 172 mio. kr.
En kontrast til det plus på 0-100 mio. kr., der var ventet først på året, og et plus på 119 mio. kr. året før. Dermed blev Bang & Olufsen presset tilbage i den for selskabet alt for sædvanlige tendens med en negativ fri pengestrøm.
Alene i regnskabsårets 4. kvartal sås en fri pengestrøm på minus 190 mio. kr. mod plus 34 mio. kr. i det tilsvarende kvartal i 2020/21. I 4. kvartal faldt omsætningen desuden med 10 pct. Ikke mindst lockdowns og større lageropbygning i Kina bidrog til opbremsningen i 4. kvartal.
På den baggrund har Bang & Olufsen offentliggjort en moderat udsigt for 2022/23. Der forudses en omsætningsudvikling på mellem minus 4 og plus 5 pct. og en overskudsgrad (EBIT-margin) på mellem minus 2 og plus 3 pct. samt en fri pengestrøm på mellem minus 50 og plus 100 mio. kr. Der er tegn på et globalt økonomisk tilbageslag med faldende forbrugetillid og tendens til vigende privatforbrug på mange af virksomhedens markeder, og de brede forventningsspænd afspejler, at usikkerheden aktuelt er betydelig.
Blandt nogle analytikere er der stadig tro på, at turnaround-processen trods alt har skabt et mere fleksibelt og robust Bang & Olufsen. Frem til udgangen af 2021 var der udbredt tro på, at denne gang var det lykkedes.
Og måske bevæger genopretningsprocessen sig stadig fremad. Bruttoindtjeningen holder sig på et højt niveau, men koncernen er i 4. kvartal (marts-maj) løbet ind i udefrakommende problemer med komponentmangel, stigende priser på energi, komponenter og transport, usikkerheden som følge af Ukraine-krigen og lockdown i Kina.
De initiativer, som Bang & Olufsen har taget i sin marketing- og salgsorganisation kan give yderligere gevinst, når de for alvor slår igennem.
Et eksempel er Win London-kampagnen, hvor koncernen med forholdsvis få investeringer har opnået en fremgang i sell-out på 103 procent i 2021/22. Også i det ellers problematiske 4. kvartal har der været en god udvikling i London.
Nu skal de mange gode ideer og spændende produkter vise deres værdi i markedet. Det er netop en situation, som Bang & Olufsen set med omverdenens øjne har været i nogle gange før – og som for ofte er blevet fulgt af skuffelser.
Morten A. Sørensen
Aktuel kurs 15,50
Kursmål (6 mdr) 13,90