
Folketingets Lovsekretariat
ERHVERVSMINISTEREN
18. februar 2025
Besvarelse af spørgsmål nr. S 658 stillet af Peter Kofod (DF) den 11.
februar 2025.
Spørgsmål:
Synes ministeren det er rimeligt over for de danske borgere, at de danske banker opnår rekordoverskud, som primært er drevet af forhøjede renteindtægter og gebyrer, der i sidste ende pålægges den enkelte borger?
Svar:
Bankernes høje indtjening skal komme kunderne til gode. Derfor har jeg opfordret bankerne til at overveje grundigt, om de kan stille deres kunder bedre i forhold til priser og vilkår.
Den bedste måde at opnå bedre priser og vilkår for kunderne er at styrke konkurrencen ved at understøtte kundernes mulighed for fx at forhandle med bankerne.
Jeg har på den baggrund bedt Finanstilsynet indskærpe bankernes rådgivningsforpligtelse over for kunderne og lanceret 5 spørgsmål til din banrådgiver, som kunderne kan bruge i dialogen med deres bank.
Men vi er ikke i mål endnu, og jeg er aktuelt i gang med at se på, hvordan gennemsigtigheden og konkurrencen på bank- og realkreditmarkedet kan styrkes yderligere.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov