B&O’s likviditet lavere end ved seneste kapitalforhøjelse Underliggende rejser spørgsmålet sig: Vil endnu en topchef – af en snart lang række – løbe panden mod en mur i det danske ikon?
Bang & Olufsen er igen angrebet af den sygdom, der har plaget virksomheden i alt for mange år: Virksomheden bløder kontanter. I løbet af et år frem til udgangen af august i år er den tilgængelige likviditet faldet med 401 mio. kr. til 207 mio. kr. Og dermed er den tilgængelige likviditet nu lidt lavere, end den var, da Bang & Olufsen i 2020 rejste ny kapital på børsen.
Der skal demonstreres en klar forbedring i de kommende kvartaler. Dels for at hindre, at aktiekursen fortsætter ned efter at være faldet 38 pct. over den seneste måned og 72 pct. siden årsskiftet, og dels for at hindre, at koncernen bliver kastet ud i en likviditetskrise.
Bang & Olufsen ramt på tilliden
Tilliden til Bang & Olufsen er hårdt ramt. Tallene for 1. kvartal er ikke gode. Et salgsdyk i Kina har trukket ned i en ellers ”robust efterspørgsel”. Den frie pengestrøm ligger med minus 81 mio. kr. allerede under den ramme for pengestrømmen på mellem minus 50 og plus 100 mio. kr., som koncernens outlook for hele 2022/23 indebærer.
Nok er 1. kvartal som regel svagt, men den frie pengestrøm ligger faktisk 100 mio. kr. under det tilsvarende kvartal sidste år. Pengestrømmen trækkes ned af et negativt resultat og af en lagerbeholdning, der ultimo august lå på 102 pct. af omsætningen i 1. kvartal mod 68 pct. et år tidligere.
Bang & Olufsens ledelse går ud fra, at de kommende kvartaler bliver bedre, sådan som de – sæsonbetinget – plejer at blive. Bang & Olufsen ser også tegn på fremgang i det ellers så hårdt ramte kinesiske marked, og selvom volatiliteten og usikkerheden stadig er betydelig, så formår virksomheden at sætte prisen op i takt med inflationen.
Man har netop lanceret defensive, likviditetssparende initiativer med generelt ansættelsesstop, produktionen bliver droslet ned for at sikre en ”effektiv lagerudvikling,” altså for at få lagrene ned i forhold til omsætningen, og de planlagte investeringer trækker ud over en længere periode. Samtidig skal adskillige vækstinitiativer føres ud i livet i de kommende måneder. Bl.a. har Bang & Olufsen haft stor succes med at målrette sin salgs- og marketingindsats mod særligt velhavende kunder i London i sin såkaldte Win London-kampagne, der har krævet ret beskedne investeringer. Den idé skal nu også bruges i Paris og New York. Koncernen vil føje USA til sine kernemarkeder, bl.a. for at mindske afhængigheden af Europa og Asien (Kina). Samtidig skal en endnu højere del af marketingsatsningen ske på koncernens kernemarkeder over for High Net Worth Individuals – mennesker, der har en umiddelbart investerbar formue på over 1 mio. US-dollar.
Om det lykkes at rette op på den faldende tendens i salg, indtjening og pengestrøm er dog et åbent spørgsmål.
Koncernen har i tidligere år klaret likviditetsproblemerne ved at frasælge virksomheder og aktiviteter og ved at rejse ny kapital på børsen. Det er svært at se, at der er flere aktiviteter at sælge, og om der – med det aktuelle marked – kan gennemføres en ny emission indenfor det næste år er tvivlsomt.
Morten A. Sørensen
Aktuel kurs 8,84
Kursmål (6 mdr.) 7,95
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her