Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

Containeralliance ophævet: Kan Mærsk klare sig uden?

Morten Sørensen

torsdag 16. marts 2023 kl. 11:55

Mærsk-selskaber får påtale for sjusk med fusionskontrol

Ophævelsen af den globale containertrafik 2M-alliance mellem Mærsk og MSC skyldes, at de to samarbejdspartnere forfølger hver sin strategi. Eksperter vurderer, at det især er Mærsk, der vil blive presset af ophævelsen af samarbejdet.
To modstridende strategier kan ikke længere rummes i én alliance. Det er konklusionen, efter at Mærsk og Mediterranean Shipping Co. (MSC) i januar meddelte, at de fra 2025 indstiller deres 2M-samarbejde, som de har brugt til at samordne kapaciteten i verdens to største containerrederier. MSC og Mærsk står strategisk meget forskelligt, fordi Mærsk har fokuseret på vertikal integration ved at opkøbe logistikvirksomheder. Det danske rederi har ikke forsøgt at forsvare sin tidligere position som den største på selve containermarkedet. MSC har derimod – mere traditionelt – satset på at gøre flåden større.

Ved årsskiftet 2021/22 smuttede MSC uden om Mærsk og blev verdens største. MSC er siden fortsat med at øge sin tilstedeværelse i markedet ved aggressivt at sikre sig kapacitet ved at chartre, købe brugt og bestille nye skibe.

Kan de to virksomheder opretholde det tætte globale linjenet, som de driver i dag? For MSC ser svaret ud til at blive ja. MSC er allerede verdens største containerrederi og er ved at blive meget større. MSC’s ordrebog er ifølge analysefirmaet Alphaliner fem gange så stor som ordrebogen i Mærsk.

På den anden side har Mærsk bestilt væsentligt færre skibe i forhold til sin eksisterende flåde end verdens andre store containerrederier. Mærsk har i stedet opkøbt logistikvirksomheder for mange milliarder kroner. Derfor mener rådgivningsvirksomheden Drewry’s, at afslutningen af 2M især rejser et væsentligt strategisk spørgsmål for Mærsk: Kan rederiet fortsætte med sin integrationsstrategi og samtidig opretholde det tætte globale rutenet, som 2M-samarbejdet har givet?

Containerfarten har i nogle år været domineret af alliancerne 2M, Ocean Alliance samt The Alliance. I princippet kunne Mærsk blot tilslutte sig en af disse to alliancer, der foreløbig begge ser ud til at ville løbe videre efter 2025.

Men det er et åbent spørgsmål, hvad partnerne i disse alliancer vil sige til at få et nyt stort medlem. Og det er i høj grad også et spørgsmål, hvad konkurrencemyndighederne verden over vil sige. Ifølge Drewry’s er Mærsk i en presset situation, fordi det danske rederi i 2025 vil være for stort til at tilslutte sig en anden af de eksisterende alliancer og for småt til at klare sig uden for en alliance. Nogle af Drewry’s kontakter siger, at det virker som om, Mærsk lider af en identitetskrise og ikke er i stand til at formulere, hvad integrationsstrategien vil betyde. Den usikkerhed kan være forstærket med ophævelsen af 2M-samarbejdet.

Mærsk går ud af årene 2021 og 2022 med så stærke finanser, at rederiet hurtigt vil kunne øge flådens størrelse ved at købe og chartre brugte skibe og på lidt længere sigt ved at bestille flere nye. Mærsk har mere end noget andet containerrederi fokuseret på at skabe dør-til-dør-service – en integreret logistik-transport organisation.

Men ophævelsen af 2M-samarbejdet skaber en situation, der øger kravene til Mærsk om at få betydelig ekstra værdiskabelse ud af sin integrationsstrategi – og øger behovet for at forklare en traditionspræget branche og et usikkert kapitalmarked, hvordan strategien i praksis skal blive en fordel for både rederiet og dets kunder.

Morten A. Sørensen

Aktuel kurs 15855,00

Kursmål (6 mdr.) 18200,00

Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Dagens Nyheder Middag - Investering

Vær et skridt foran. Få de vigtigste analyser af danske aktier og aktiemarkedet
Udkommer hver dag kl. 12.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

No data was found

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank