Del artiklen:

Det globale salg af el- og hybridbiler ramte to millioner enheder i 2016. Det er en stigning på 60 procent i forhold til året før.  Norge er verdensleder, når udviklingen måles på solgte enheder i forhold til andelen på de respektive nationale bilmarkeder. I Danmark er salget stagneret 71 procent efter regeringen i januar 2016 øgede afgiften på el- og hybridbiler. Politiske tiltag er afgørende for markedsudviklingen. 

Grøn omstilling: Hvis verdenssamfundet, med eller uden Trumps USA, skal nærme sig målsætningerne fra Parisaftalen om betydelig reduktion af CO2-emissioner for at undgå yderligere temperaturstigninger er en særdeles vigtig brik at gøre transportsektoren mere grøn. Udviklingen af Elbilmarkedet spiller her en helt afgørende rolle og ifølge International Energy Agency´s (IEA) helt friske årlige opgørelse fra deres ”Global Electric Vehicle Outlook 2017” har verdensmarkedet for elbiler udviklet sig godt, omend benzin- og dieselbilerne stadig er altdominerende.

I 2016 blev der på verdensplan solgt to millioner elbiler.  Det er 60 procent mere end i 2015. Kina og USA er ikke overraskende de største markeder. I Norge, Holland, Sverige, Frankrig, England og Kina, men vel at bemærke ikke i USA, udgør salget af elbiler i 2016 mere end 1 procent af det samlede globale bilmarked. Elbilmarkedet er dog stærkt koncentreret om kun 10 lande, som repræsenterer over 95 procent af det samlede salg. Foruden de nævnte lande drejer det sig også om også Japan og Canada, hvor den politiske vilje har været til stede for at øge brugen af el- eller hybridbiler.

Norge er særlig fremtrædende i relation til forholdet mellem antal solgte elbiler og traditionelle benzin- og dieselbiler. I 2016 udgjorde elbiler 29 procent af alle solgte biler i Norge, hvilket placerer vores broderfolk på dette mål som den absolutte verdensleder. Ifølge IEA har et gunstigt politisk miljø i de seneste år sørget for en omfattende bred vifte af incitamenter som fx skatterabat og fritagelser for vej-, bro- og færgeafgifter.  Det har unægteligt vækket købernes interesse.

4 KOMMENTARER

  1. Er det ikke en lidt gammel nyhed, du bringer her, Joachim?! Det kunne have været interessant med et par fremtidsscenarier – er det nu, man skal købe el-bil eller vil den enorme aktuelle indsats for at udvikle batteri-teknologi og batteri-produktion med stor sandsynlighed gøre de aktuelle el- og hybridbiler totalt forældene og usælgelige om ganske få år??!!

    • El-biler er endnu ikke konkurrencedygtige prismæssigt. Selv med statslige afgiftslettelser kniber det. Interessen er derfor fortsat begrænset. Men os som er afventende kan se frem til bedre og billigere el-biler den dag vi finder det attraktivt.
      El-biler har store prisfald, som brugte. Bl. a. fordi de bliver teknologisk forældede hurtigere end andre biler. Også fordi batteriet har en kortere holdbarhed end en traditionel motor+gearkasse.

  2. Hej Joachim. Ja, nyheder forældes hurtigt nu om stunder! Men interessant link – dog giver jeg ikke så meget for pronoser 23 år frem i tiden. Allerede 8 år er langt frem at skue. Mon ikke det kommer til at gå med auto-mobilerne som med telefon-mobilerne – hvert år kommer der nye modeller, som gør sidste års model forældet og væsentligt mindre værd.

    Vi savner i øvrigt en bil, som passer til vort og givetvis millioner af andre byboeres behov – vi kører dagligt kun nogle få km for at købe ind og på årsbasis under 5000 km, dvs. det ville være godt med en lille, lækker, høj bil med en el-motor til de daglige småture og en benzin-motor til de lidt længere ture – meget sjældent over 100 km. Vi skal effter hver indkøbstur kunne køre vor bil i dock i garagen, så den er fuldt opladet næste morgen via et almindeligt el-stik. Hvor svært kan det være?! Når vi skal længere væk, så flyver vi og lejer en delebil lokalt.

Skriv en kommentar

Please enter your comment!
Indtast dit navn her