First North-selskabet Waturu styrtbløder på aktiekursen

First North selskabet Waturu har den seneste måned tabt næsten halvdelen af børsværdien, efter en stribe artikler i Økonomisk Ugebrev, som sår tvivl om  selskabets produkter og seriøsitet. Waturu blev børsnoterede på den danske vækstbørs maj sidste år, og i maj måned i år udløb den lock up, der var aftalt på de største aktionærers private aktier. Flere af storaktionærerne er ikke i ledelsen, og dermed insidere, hvorved de kan sælge ud af deres aktier uden at flage salget til offentligheden. (artiklen fortsætter under grafen)

Kursfaldet er dog for alvor startet efter Økonomisk Ugebrevs såede tvivl om selskabet og ledelsens seriøsitet. Vi skrev i artiklen:

“Økonomisk Ugebrev bragte i den seneste udgave en artikel om First Nort- selskabet Waturu, hvor vi skrev, at selskabet lignede et kæmpe bluffnummer på grund af ekstrem mangelfuld information om selskabets aktiviteter og eventuelle fremdrift, samt en bemærkelsesværdig ledelsesmæssig fokus på at børsnotere sideordnede aktiviteter. Vi stak en finger i jorden hos Fondsbørsen og Finanstilsynet for at høre ind til de påkrævede certified advisors pligter og ansvar. Og så skete der noget.

Hvor var Waturus certified advisor Tofte & Co., som kom ind som selskabets rådgiver i februar? Det spørgsmål var vores planlagte opfølgningsartikel efter seneste uges beskrivelse af First North-selskabets forunderlige og ekstremt mangelfulde oplysningskvalitet. Vi var i kort kontakt med Fondsbørsen og Finanstilsynet for at opklare certified advisors generelle rolle. Men de kunne selvfølgelig ikke sige noget om, hvorvidt de nu ville kigge Waturus oplysningskvalitet ekstra i sømmene.

Læs også:  DAX Future: Nu skal 12.800 niveau holde, vi ser stigninger herfra

Vi fandt ud af, at certified advisors bl.a. skal sikre, at selskabets ledelse lever op til de almindelige spilleregler på First North, herunder det generelle oplysningskrav om, at al kurspåvirkende information straks skal offentliggøres.

AKTIVITETSOPDATERING
Det er selvfølgelig en skønssag, men i Waturus tilfælde kunne det ikke forklares med en misforståelse eller en gråzone. Som en parentes kan det nævnes, at CEO Toke Reedtz faktisk har arbejdet på NasdaqOMX i københavn i ti år og bl.a. beskæftiget sig med First North. Det er svært at se, at han ikke skulle kende oplysningskravene.”

——————————-

Kort  tid efter kom en artikel i Vejle Amts Folkeblad, som dækkede den lokale vejle-virksomhed. Heri hed det blandt andet: “Greentech-selskabet Waturu har hentet millioner på børsen, men har fire år efter starten endnu ikke et produkt at fremvise for investorerne. / Vejle:”Det ligner et kæmpe bluffnummer”. Så kontant er aktieekspert og chefredaktør på Økonomisk Ugebrev, Morten W. Langer, i sin analyse af Vejle-virksomheden Waturu i det nummer af ugebrevet, der udkom den 8. juni. “Greentech-selskabet har den ringeste informationskvalitet på den danske børs, og værdierne er indtil videre kun baseret på flotte ord og erklæringer: Positive summariske nyheder om fremtidige begivenheder udsendes i en lind strøm, men der følges ikke op med oplysninger om konkrete resultater”, skriver Morten W. Langer blandt andet i sin analyse af selskabet, der har adresse på Sjællandsgade 32 på Vejle Erhvervshavns Sydkaj.”

Læs også:  Merrill: Investering i robot-aktier giver pote

Artiklen lokkede tilsyneladende CEO Toke Reedtz ud af busken, og der kom denne opfølgningsartikel i Vejle Amts Folkeblad. “Direktør Toke Reedtz medgiver, at virksomheden er forsinket med sit produkt, men fastholder, at det er klart efter sommerferien. Vejle: Waturu-direktør Toke Reedtz afviser, at Vejle-selskabet sælger en historie og ikke et produkt, som Økonomisk Ugebrev har antydet i en kritisk analyse af det børsnoterede selskab. – Det er korrekt, at Økonomisk Ugebrev har publiceret flere negative artikler om Waturu Holding A/S. Jeg har tidligere svaret dem og oplevet, at mine svar blev brugt til andre spørgsmål og at fakta ikke altid var helt korrekt. Bestyrelsen har derfor valgt, at det er bedre at bruge tiden på at vise, at deres analyser er forkerte. I mit perspektiv forsøger de at dreje alt til det negative. Jeg undrer mig over hensigten med artiklerne, skriver Toke Reedtz blandt andet i et skriftligt svar.”


Faktum er, at Toke Reedtz ikke har svaret på Økonomisk Ugebrevs skriftlige spørgsmål i relation til de seneste artikler, og i tidligere artikler har vi loyalt videre formidlet svarene. Faktum er også, at Økonomisk Ugebrevs artikler de seneste gange har udløst efterfølgende børsmeddelser, hvor selskabet så har erkendt forsinkelser og dermed en mangelfuld overholdelse af oplysningsforpligtelserne.

De seneste artikler har fået en stribe nye kilder på banen, og Økonomisk Ugebrev har fået nye indsigter i selskabet og folkene bag, som vi vil præsentere i en artikelserie.

 

Skriv en kommentar

Please enter your comment!
Indtast dit navn her