Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

CFO kuldkaster bestyrelsens nye startegiplan fra januar 2018

Morten W. Langer

tirsdag 06. november 2018 kl. 8:29

Kommentar til regnskabet fra Økononisk Ugebrev følger senere

Q3 meddelelelse fra Pandora:

3. kvartal 2018 var utilfredsstillende og koncernomsætningen faldt med 3% i lokal valuta, som følge af timingen af leverancer, en ændring i lagerniveauet i grossistnetværket samt negativ vækst i det direkte sammenlignelige salg. Grundet den utilfredsstillende udvikling i 3. kvartal 2018, lavere end forventet meromsætning fra opløb af butikker, samt en svag start på 4. kvartal, forventes omsætningsvæksten i lokal valuta for helåret at blive 2-4% (mod tidligere 4-7%), mens forventningen til EBITDA-marginen forsat er ca. 32%.

Efter et sundhedstjek af virksomheden har PANDORA lancerede Programme Now. Som første skridt i programmet vil antallet af overtagelser af franchisebutikker blive reduceret markant. PANDORA vil også åbne færre butikker med fokus på udvalgte underpenetreret nøglemarkeder. Programme NOW vil fokusere på at reducere omkostninger og arbejdskapital, skabe bæredygtig vækst i det direkte sammenlignelige salg, samt løfte PANDORA til et nyt modningsniveau, hvor virksomheden i højere grad agerer som en samlede global virksomhed.

PANDORAs bestyrelse forsætter søgningen efter en ny CEO og nye bestyrelsesmedlemmer og er opmuntret over forløbet af søgningsprocessen.

FINANSIELLE HOVED- OG NØGLETAL
• Koncernomsætningen faldt i 3. kvartal med 3% i lokal valuta
• Væksten i det samlede direkte sammenlignelige salg udgjorde -3% (-1% i 2. kvartal
2018 og -3% i 1. halvår 2018)
• Omsætningen fra PANDORA-ejede butikker steg med 34% i lokal valuta, hvoraf
33% procentpoint vedrører butiksovertagelser og nye butiksåbninger
• Væksten i det direkte sammenlignelige salg fra detailbutikker udgjorde 1% (3% i 2.
kvartal 2018)
• Omsætningen fra eSTORE steg med 52% i lokal valuta og udgjorde 8% af
omsætningen, hvilket var en stigning fra 5% i 3. kvartal 2017
• Omsætningen fra grossistnetværket faldt med 27% i lokal valuta
• Grossistnetværket var væsentligt påvirket af timingen af leverancer og ændringer
af varebeholdningerne i netværket
• Bruttomarginen var 72,3% i 3. kvartal 2018 (74,2% i 3. kvartal 2017)
• EBITDA udgjorde DKK 1.445 mio. i 3. kvartal 2018 (DKK 1.965 mio. i 3. kvartal 2017),
svarende til en EBITDA-margin på 29,0% (37,8% i 3. kvartal 2017)
• Den lavere EBITDA-margin kan henføres til en lang række engangseffekter,
herunder timingen af leverancer og ændring af varebeholdningerne i
grossistnetværket
• Frit cash flow udgjorde DKK 1.059 mio. i 3. kvartal 2018 (DKK 637 mio. i 3. kvartal 2017)

• Stigningen i forhold til 3. kvartal 2018 var primært drevet af udsving i den
driftsrelaterede arbejdskapital
• I 3. kvartal 2018 returnerede PANDORA DKK 0,9 mia. til aktionærerne i form af
aktietilbagekøb og DKK 1 mia. i udbytte
• For helåret ventes omsætningsvæksten at blive 2-4% i lokal valuta. Forventningerne til
EBITDA-marginen er uændret
• Som følge af tiltag relateret til Programme NOW, annullerer PANDORA de langsigtet
forventninger til omsætningsvæksten på 7-10%, mens det langsigtede mål om en
EBITDA-margin på 35% er til revurdering

I forbindelse med resultatet for 3. kvartal udtaler PANDORAs CFO Anders Boyer:
“Resultatet for 3. kvartal var utilfredsstillende og vi justerer forventningerne til fuldåret. Vi har foretaget en gennemgang af vores virksomhed og har besluttet at lancere et kræftfuldt program med henblik på at reducere omkostninger på tværs af virksomheden markant for at frigøre ressourcer til at investere i bæredygtig vækst i det direkte sammenlignelige salg.

Samtidig løfter vi PANDORA til det næste niveau hvor virksomheden i højere grad agerer som en samlede global virksomhed. Vi har taget det første store skridt i programmet i dag ved at ændre plannerne for vores netværksudrulning. Vi har fuld tiltro til, at PANDORA går en stærk fremtid i møde, og vi vil bruge 2018 og 2019 til at tilpasse virksomheden.”
OPDATERING PÅ STRATEGI
Den nye ledelse i PANDORA har foretaget et sundhedstjek af virksomheden. PANDORA har
fortsat en stærk og velfungerende forretningsmodel, som omfatter en førende brandposition, global tilstedeværelse, stærke kreative kompetencer og innovationskompetencer og markedets bedste produktions-setup med godt håndværksmæssigt arbejde, lave omkostninger og fleksibilitet.

Men sundhedstjekket viser også at der er et behov for at ændre den måde hvorpå PANDORA agere og der er betydelige uudnyttet muligheder for at øge effektiviteten. Fremadrettet vil PANDORA bevæge sig ind i den næste udviklingsfase.

På den baggrund er følgende prioriteter blevet identificeret:
• Der er behov for at rette det strategiske fokus mod at understøtte væksten i det direkte
sammenlignelige salg i stedet for den samlede vækst. Der er også behov for at forfølge
yderligere tiltag for at løfte væksten i det direkte sammenlignelige salg
• Fortsat succes vil kræve en mere disciplineret indsats i alle værdikædens led samt langt
tættere koordinering i hele PANDORA. Det indebærer for eksempel en anden tilgang til
omkostningseffektivitet og kapitalallokering og en markant ændring i hvordan PANDORAs
butikker opererer

Med henblik på at handle hurtigt på disse konklusioner har PANDORA iværksat Programme
NOW.

FØRSTE TRIN I PROGRAMME NOW: JUSTERING AF PLANEN OM UDVIDELSE AF BUTIKSNETVÆRKET
Det første trin i programmet indebærer, at PANDORA justerer sine planer om at udvide
butiksnetværket. Med negativ vækst i det direkte sammenlignelige salg i de fysiske butikker er butiksovertagelser mindre attraktive. Givet den kraftige vækst i Selskabets eSTORE vil PANDORA fokusere på at udvikle selskabets omni-channel på de veletablerede markeder og åbne færre nye butikker med fokus på underpenetreret markeder.
• Virksomhedskøb
o Der kan fortsat blive overtaget nogle få udvalgte franchisebutikker. Det kan for
eksempel være butikker af strategisk/taktisk vigtighed, eller hvis regnskabstal og
købsmultipler lever op til strenge kriterier.
o Som en konsekvens, ventes omsætningsfremgangen fra butiksovertagelser at blive
markant lavere end det tidligere udmeldte beløb på DKK 500-1.000 mio. årligt.
• Butiksåbninger
o De nye butikker, der åbnes, er yderst lønsomme
o Størstedelen af de fremtidige butiksåbninger vil finde sted på nogle få udvalgte
markeder med underpenetrerede områder, herunder i Kina, Indien og Latinamerika
o Der ventes færre nye butiksåbninger i 2018-2022 end den aktuelle prognose på
1.000 butikker i alt (hvoraf ca. 250 butikker fortsat forventes at blive åbnet i 2018).
Antallet af netto butiksåbninger vil også være påvirket af et stigende antal
butikslukninger fremadrettet, efterhånden som vores eSTORE vokser sig større.
o PANDORA vil fremover offentliggøre sine forventninger til antallet af butiksåbninger
på årsbasis.
• Justering af planen om udvidelse af butiksnetværket påvirker den forventede
meromsætning fra opkøb af butikker i 2018 fra tidligere ca. DKK 1,4 mia. til ca. DKK 1,2 mia.

Dette svarer til 1 procentpoint af væksten for fuldåret 2018. I 2019 ventes
butiksovertagelser foretaget i 2018 og butikker åbnet i 2018 at generere en meromsætning
på tæt ved DKK 1 mia.

NÆSTE TRIN I PROGRAMME NOW:
• Omkostningsreduktioner: PANDORA har gennemført en foreløbig gennemgang af alle
omkostningskategorier og har identificeret store muligheder for at nedbringe
omkostningerne i flere kategorier. Der er også mulighed for at reducere omkostningerne
ved at agere mere som en samlet global enhed. Disse omkostningsreduktioner ligger ud
over de årlige besparelser på ca. DKK 350 mio., der blev udmeldt i august 2018. Omfanget
af de potentielle omkostningsbesparelser vil blive offentliggjort i forbindelse med
årsregnskabsmeddelelsen i februar 2019
• Vækst i det direkte sammenlignelige salg: PANDORA undersøger i øjeblikket mulighederne for yderligere tiltag for at opnå vækst i det direkte sammenlignelige salg. Disse tiltag omfatter øget markedsføring, skræddersyede produkter, digitale kompetencer og ehandelskompetencer samt en forbedring af kundeoplevelsen i de fysiske butikker.

Indledende analyse viser dertil, at produktkampagner og prisreduktioner spiller en rolle,
men at de kan nedbringes via en struktureret, databaseret tilgang med ringe eller ingen
indvirkning på den langsigtede lønsomme vækst
• Én global enhed: PANDORA har behov for at undersøge hvordan og hvor beslutninger tages, hvordan Selskabet agere samt øge kompetencerne på flere vigtige områder.

Programme NOW vil blive videreudviklet, og PANDORA vil give en detaljeret opdatering herpå i forbindelse med offentliggørelsen af årsregnskabsmeddelelsen i februar 2019.
Programme NOW forventes ikke at påvirke PANDORAs evne til i høj grad at være
likviditetsskabende og tilbagebetale et solidt afkast til aktionærerne.

LANGSIGTEDE MÅL FOR OMSÆTNING OG EBITDA
På Kapitalmarkedsdagen i januar 2018 præsenterede PANDORA en målsætning om at øge
omsætningen årligt med 7-10% i lokal valuta samt at fastholde en EBITDA-margin på omkring 35% i 2018-2022. Som en konsekvens af reduktionen i antallet af butiksovertagelser og udvidelse af netværket forventer PANDORA en lavere, men mere holdbar, vækst fremadrettet baseret på følgende
faktorer: a) lav til midt-encifret vækst i det direkte sammenlignelige salg på mellemlangt sigt, b) åbning af konceptbutikker på udvalgte nøglemarkeder og c) potentielt enkelte overtagelser af franchisebutikker.

I 2019 og muligvis i 2020 forventes væksten at være påvirket af en planlagt reduktion i
kampagner og prisreduktioner samt en fortsat nedbringelse af varebeholdninger i
grossistnetværket. Den planlagte reduktion af kampagner og prisreduktioner forventer at have kortsigtet negativ indvirkning på både omsætning og væksten i det direkte sammenlignelige salg, hvorimod der ikke forventes nogen indvirkning på marginen på koncernniveau.

I forbindelse med delårsrapporten for 2. kvartal 2018 i august meddelte PANDORA, at det er muligt at opnå en EBITDA-margin på 35% under forudsætning af positiv samlet vækst i det direkte sammenlignelige salg. Siden august er der identificeret yderligere betydelige tiltag til at løfte marginen, men det står samtidig klart, at væksten i det direkte sammenlignelige salg fortsat er under pres, og at det er nødvendigt at foretage yderligere investeringer for at øge denne vækstrate.

Derudover er det nødvendigt at foretage en yderligere analyse af potentialet for omkostningsbesparelser og de fornødne investeringer til at opnå en holdbar vækst i det direkte sammenlignelige salg. Som en del af denne analyse, genvurderer PANDORA målsætningen om at opnå en årlig EBITDA-margin på 35% i perioden 2019-2022. De finansielle forventninger til 2019 vil blive offentliggjort i forbindelse med årsregnskabsmeddelelsen i februar 2019

[postviewcount]

Jobannoncer

Controller/økonomimedarbejder – få den brede vifte af økonomiopgaver
Region H
Finance/Business Controller til Anzet A/S
Region Sjælland
CEO for Rejsekort & Rejseplan A/S
Region H
Liftra ApS i Aalborg søger en Finance Controller med ”speciale” i Transfer Pricing
Region Nordjylland

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank