Københavns Lufthavne var en af de hårdest ramte virksomheder overhovedet, da samfundet blev lukket ned pga. coronaen. Nu er man kommet ud på den anden side af krisen, men aktiekursen er stadig som under coronakrisen. Årsagen er sandsynligvis usikkerheden om, hvad SAS’ økonomiske krise vil ende med.
Hvor voldsom den regnskabsmæssige effekt af coronakrisen var, fremgår tydeligt ved sammenligning af årsregnskabet 2022 med det foregående år. Omsætningen blev fordoblet i 2022, og et gigantisk underskud på en halv milliard kroner blev vendt til et overskud på 207 mio. kr.
Isoleret set er det et fremragende resultat med en fremgang, som de færreste virksomheder kan drømme om. Men det meget ringe udgangspunkt betyder, at de fornemme procenttal reelt ikke siger ret meget.
Det sidste normale år før coronaen var 2019, og hvis vi i stedet for at sammenligne 2022 med det foregående år sammenligner med 2019, så viser det sig, at både omsætning og indtjening stadig halter langt bagud. Så vendes en fremgang i omsætningen på 101 pct. nemlig til en tilbagegang på 19 pct., og på bundlinjen ser det endnu værre ud, da overskuddet på 207 mio. kr. kun er 20 pct. af bundlinjeoverskuddet i 2019.
Selvom coronaen er fortid, er KBHL som lufthavn stadig ramt af den globale usikkerhed, som diverse internationale begivenheder skaber, og selskabet kom heller ikke økonomisk uskadt gennem nedlukningen. Det oplyses således, at pandemien medførte en forøgelse af selskabets gæld på 2 mia. kr. Set fra aktionærernes synsvinkel trækker det ned i selskabets værdiansættelse, da tilbagebetalingen af denne gæld i sagens natur skal tages fra det beløb, som ellers kunne være udbetalt til aktionærerne i form af udbytte eller aktietilbagekøb.
Trods de nævnte problemer og usikkerheder, begynder KBHL nu at genansætte noget af det personale, som man afskedigede under coronalukningen. Det blev i 2022 til 810 ansættelser, hvilket er det største antal på et enkelt år nogensinde.
Når det gælder de kortsigtede forventninger, holder man dog benene solidt plantet i jorden. Omsætningen i 2023 forventes ganske vist at stige med 10 pct., men det gør omkostningerne også. Resultatet før skat forventes derfor at ende i intervallet 150-200 mio. kr., hvilket er en markant tilbagegang i forhold til 257 mio. kr. i 2022
SAS’ fremtid er også KBHL’s fremtid
Men der er et problem for KBHL, som kun indirekte nævnes i årsregnskabet: Nemlig SAS’ fremtid.
At fastholde KBHL som en attraktiv transferlufthavn er et primært strategimål for KBHL, og her spiller SAS en afgørende rolle. Under overskriften ”Recovery of the hub is crucial” fortælles, at SAS står for 80 pct. af transfertrafikken i KBHL, så SAS’ fremtid har stor indflydelse på KBHL’s fremtid.
SAS er i øjeblikket i store økonomiske vanskeligheder, og udfaldet er p.t. uklart. Det samme er derfor værdiansættelsen af KBHL, og aktionærernes usikkerhed afspejler sig i selskabets aktiekurs. På trods af den positive udvikling i både omsætning og indtjening handles KBHL p.t. til samme kurs som midt under coronakrisen i september 2021. Vi deler bekymringen, og indtil SAS’ fremtid er afklaret, bør KBHL handles med en betydelig rabat.
Bruno Japp
Aktuel kurs 6080,00
Kursmål (6 mdr.) 5160,00
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her