Den ulmende konflikt i den sydlige del af Det Røde Hav er nu ved at springe ud i lys lue, og det gør verden og ikke mindst vejen igennem Suez Kanalen mere usikker. Det påvirker også Torm, og ser vi bort fra eventuelle moralske kvababbelser over indirekte at profitere på krigslignende handlinger, er det oplagt, at indtjeningen for en række rederier kan stige jo flere skibe, der må droppe genvejen mellem Europa og Asien og i stedet sejle syd om Afrika.
Selvom Økonomisk Ugebrev Formue normalt ikke beskæftiger sig med global storpolitik, krigszoner og andre brændpunkter, så er vi denne gang nødt til at tage til konflikten i Mellemøsten, fordi den er væsentlig for den globale skibstrafik. Og dermed også for tankskibsrederiet Torm, der sejler med raffinerede olieprodukter over hele verden.
Ukraine-invasionen, og ikke mindst de efterfølgende sanktioner, var den tændstik, der satte gang i betydelige omlægninger i den globale skibstrafik og dermed også satte ild til raterne.
Raterne har været gode lige siden, og den indtil videre ret isolerede konflikt i Gaza har kun spøgt i baggrunden. Nu har den lidt mere indirekte spredt sig til Det Røde Hav, hvor mange skibe skal igennem for at nå videre til Suez og igennem smutvejen til Europa.
Konsekvenserne af Houthi-angrebene har indtil videre varieret betydeligt fra skibstype til skibstype og nationalitet. I første omgang har det været containerskibene, der har tiltrukket sig fokus, men nu begynder det at sprede sig som ringe i vandet. Hvor de forskellige raket- og droneangreb i starten (i november og december) kun havde begrænset betydning for trafikken, bl.a. fordi de primært ramte containerskibe, så peger de allernyeste statistikker på, at effekten er betydelig.
Det danske shippinganalysehus BIMCO estimerer, at et længerevarende stop for passage i den sydlige del af Det Røde Hav vil påvirke tankskibsefterspørgslen med ca. 12 pct. og marginalt lavere for containerskibene.
På efterspørgselssiden er den makroøkonomiske udvikling i fokus, og her er der qua de seneste meldinger om en rentetop et håb om, at det bliver en blød landing for verdensøkonomien. På ordresiden er der begyndt at ske en lille smule, men priserne er højere og leveringstiden lang (2026+). Det giver fortsat plads til flere år med indtjeningsfest i sektoren. Torm har utvivlsomt stadig fuld tiltro til et stærkt marked de kommende år. I november har man købt yderligere 12 skibe, således at der i 2023 blev tilkøbt 22 skibe og frasolgt 7.
De seneste køb er delbetalt med aktier til markedskurs, og det giver en automatisk udvanding af den store aktionær Oaktree, som forgæves har forsøgt at sælge lidt ud af sin position det seneste års tid. Ved hvert forsøg har det haft store konsekvenser for kursen.
Efter solid fremgang flirter Torm nu med vores kursmål på 230, som vi satte/fastholdt i august måned, hvor aktien lå omkring 180. Vi tror fortsat på gode tider de næste 12-24 måneder, men der kan blive høj søgang i kursen den kommende tid, alt afhængig af dag-til-dag udviklingen ved Det Røde Hav.
Steen Albrechtsen
Konklusion
Aktuel kurs 223,40
Kortsigtet (< 3 mdr.) Hold
Langsigtet (12 mdr.) Kursmål 276
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.