For 30 år siden kaldte Dronning Elizabeth II 1992 for ”Annus Horribilis” (et skrækkeligt år), og tilsvarende tanker må være dukket op på ledelsesgangen hos Gyldendal, da man skulle skrive årsrapporten for 2022.
For det hæderkronede selskab havde året budt på salg af selskabets ordbogsaktiviteter, salg af streamingtjenesten Chapter til Saxo for 1 kr. samt fyring af adm. direktør Morten Hesseldahl.
Hertil kan lægges ekstraordinære udgiftsposter på 81,4 mio. kr. i forbindelse med omstruktureringen af selskabet, og det sendte årets resultat i minus med 59,2 mio. kr.
Omstruktureringen beskrives i Gyldendals langsigtede strategi, men man bliver som investor ikke meget klogere af at læse den. Den fortæller bl.a., at Gyldendal vil bevare og udbygge positionen som landets førende forlagsgruppe, fortsat spille en samfundsmæssig rolle, have en publicistisk ambition, levere kvalitetslæremidler til uddannelsessystemet og holde det danske sprog levende.
Det er mange positive ord, men som en langsigtet strategi for et børsnoteret selskab virker det en smule luftigt at styre efter.
Og netop en klar retning at styre efter har tilsyneladende været Gyldendals problem. I årsregnskabets introduktion fortælles, at man i 2022 har afhændet en række aktiviteter, som man ikke længere så sig som den rette ejer af. Det er endnu en positiv sætning, som det er vanskeligt at indvende noget imod. Men hvis den omsættes til konkrete forhold i virkelighedens 2023, kommer der ridser i lakken.
En af de helt store negative poster i 2022-regnskabet var således streamingtjenesten Chapter, som man i september 2022 skilte sig af med for 1 kr. Eftersom Chapter i 1. halvår 2022 havde realiseret et negativt EBIT på 24 mio. kr., fremstår det på overfladen som en fornuftig beslutning.
Men streamingtjenesten Chapter var faktisk kun to år gammel, og det er altså hurtigt at finde ud af, at man ”ikke længere så sig selv som den rette ejer” af noget, som man fra starten vidste, ville koste et stort tocifret millionbeløb at starte op.
Hvis vi ser bort fra den luftige langsigtede strategi og zoomer ind på virkeligheden i 2023, så er ambitionerne ikke store. Der forventes en omsætning af fortsættende aktiviteter på 700-725 mio. kr. mod 706 mio. kr. i 2022, og det må betegnes som nulvækst i regnskabets toplinje.
På 3 års sigt forventes en omsætningsudvikling ”på niveau med det danske forlagsmarked”, som man andetsteds betegner som et marked uden vækst med en skærpet konkurrencesituation og udfordring af indtjeningen. Det er ikke opmuntrende perspektiver.
På kort sigt forventes driftsresultatet (EBIT) at ende i niveauet 15-25 mio. kr., og selvom det er bedre end de 12 mio. kr. i 2022, er det meget langt fra Gyldendals historiske ”normale” resultat.
Indtrykket af Gyldendals årsregnskab 2022 er uklart. Man har på den ene side vendt ryggen til den hidtidige målrettede strategi for at følge med den samfundsmæssige og teknologiske udvikling. Men det er vanskeligt at få øje på, hvad der bliver sat i stedet for det, man i 2022 lagde bag sig.
Ifølge årsregnskabet er en af Gyldendals målsætninger at holde det danske sprog levende. Efter et ”Annus Horribilis” og uklare fremtidsplaner, kan man frygte, at opgaven i stedet bliver at holde Gyldendal levende.
Bruno Japp
Aktuel kurs 382,00
Kursmål (6 mdr.) 420,00