2024 vil blive et krævende første år for Jens H. Lund, der overraskende tidligt overtager CEO-posten. Han skal leve op til i hvert fald fire afgørende forventninger, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Der er fire opgaver, som trænger sig på i DSV. Det betyder, at allerede det første år på posten kan blive helt afgørende for vurderingen af logistikkoncernens nye topchef Jens H. Lund.
DSV’s årsregnskab 2023 og fremtidsprognose begejstrede ikke, men førte dog til en lille positiv kursreaktion. Måske som en slags lettelse efter de bekymrende signaler om resultatfald og dramatiske sparerunder fra virksomheder som amerikanske UPS og Fedex og tyske DHL.
Markedssignalerne og 2023-tallene understreger, at udfordringerne trænger sig på for Jens H. Lund:
For det første skal DSV naturligvis drive sin forretning optimalt. Men opgaven er ikke blot rutinepræget i et marked, som forvandler sig, hvor konkurrenterne opruster med nye løsninger, og hvor forstyrrelser af transportvejene bliver mere almindelige. 4. kvartal 2023 har dog vist, at DSV evner at holde indtjeningen nogenlunde oppe, selvom omsætningen falder markant.
DSV har ambitioner om at kunne holde sin vækst måske et-to procentpoint over en forventet markedsvækst på 3-4 pct. i 2024. Samtidig venter koncernen et EBIT-driftsresultat på 15-17 mia. kr. før særlige poster mod 17,7 mia. kr. i 2023, og det er efter DSV-målestok en noget afdæmpet prognose.
For det andet skal Jens H. Lund sørge for, at DSV kan nærme sig de målsætninger for kapitalafkast, som virksomheden har sat for 2026. Koncernen skal nå et afkast af kapitalen (ROIC) på mindst 20 pct. – efter at koncernen præsterede 17,8 pct. i
2023, og efter koncernen gennem de seneste fem år kun er kommet over 20 pct. i 2022, der bød på helt ekstraordinær god indtjening for transportbranchen. De strategiske mål for 2026 kan altså virke ambitiøse, men DSV-ledelsen understreger, at de fastholdes.
For det tredje skal Jens H. Lund have det store logistik joint venture i NEOM-byprojektet i Saudi-Arabien kørt i gang. I år regner DSV med at investere omkring 200 mio. USD i projektet, der gerne skulle være i drift hen mod udgangen af året. Det er en betydelig opgave at etablere denne nye virksomhed, som ikke ventes at påvirke indtjeningen afgørende i 2024.
For det fjerde vil der være en forventning blandt investorer om, at DSV igen markerer sig på opkøbsmarkedet. Det er nu snart tre år siden, at DSV varslede overtagelsen af sit seneste store opkøb, og inden da købte koncernen stort op cirka hvert andet år. DSV har formået at sluge stadig større konkurrenter, som derefter er blevet effektiviseret og har bidraget med synergier til den samlede koncern.
Derfor har koncernens opkøb som regel løftet aktiekursen, men den er nu faldet siden det seneste store opkøb, og en lavere aktiekurs kan alt andet lige gøre det vanskeligere at finansiere et opkøb. Jens H. Lund skulle gerne finde en løsning på det dilemma.
Konklusion
Aktuel kurs 1059,50
Kortsigtet (< 3 mdr.) Sælg
Langsigtet (12 mdr.) Kursmål 1160
Morten A. Sørensen
Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her