Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

Mærsks markedsnedtur tester transformationen

Morten Sørensen

torsdag 08. december 2022 kl. 13:00

Mærsk-selskaber får påtale for sjusk med fusionskontrol

Hvor hårdt bliver det? Efter at Mærsk har leveret det 16. kvartal i træk med vækst i indtjeningen vender udviklingen nu – og ganske markant.

Analytikerne venter en hård nedtur: A.P. Møller-Mærsk (Mærsk) vil i 2023 og 2024 komme ud for et tilbageslag, der kan skære op mod 200 mia. kr. af det driftsoverskud, der i 2022 sikkert rammer op over forbløffende 225 mia. kr. Det vil blive dramatisk efter 16 kvartaler, der målt mod året før har vist indtjeningsvækst og et 3. kvartal 2022, der har leveret en enestående indtjening.

Tidligere har nedture i markedet ført til betydelige underskud i containerrederiet Maersk Line, sådan som det for eksempel skete i 2016. Men Mærsk er sandsynligvis ikke længere en virksomhed, der kan blive kastet helt så voldsomt rundt af de globale konjunkturer som tidligere.

For det første har A.P. Møller-Mærsk aktivt medvirket til at omskabe hele branchens forretningsgrundlag. Mærsks bidrag til de seneste års omfattende konsolidering har været købet af Hamburg Süd i 2017 og det fortsatte samarbejde med den større konkurrent MSC. De store enheder har i sig selv givet containerrederierne en stærkere forhandlingsposition overfor kunderne.

For det andet har ejerne i A.P. Møller Holding omskabt og fokuseret koncernen. Den traditionelle søtransport af containere er blevet suppleret med en stadigt voksende logistikdel, der i år vil nå en årlig run rate på omkring 17 mia. dollar og i midten af årtiet kan blive større end søtransporten. Ved hjælp af logistikken skal Mærsk kunne levere hele transportløsninger og knytte kunderne tættere til sig.

Hovedmålet med den strategiske transformation har netop været at bryde ud af op- og nedturene i shipping og opfattelsen af containertrafik som en commodity.

Om det vil virke, skal nu vise sig. Mange iagttagere venter under alle omstændigheder en meget markant nedgang i indtjeningen. Branchen har – som den plejer, når det går godt – bestilt mange nye skibe under opturen.

Men hvis branchen, og altså også Mærsk, navigerer klogt gennem nedturen, kan den undgå det værste. Tiden er nu inde til at skære i kapaciteten, og det sker allerede på nogle af de vigtigste ruter. Ifølge Drewry kan der opstå en massiv vækst i kapaciteten på 34 pct. i 2023, hvis alle nye skibe bliver leveret til tiden, hvis der ikke er kødannelser foran havnene, og hvis ingen skibe bliver oplagte. Mærsk vil selv bidrage til den øgede kapacitet med sine efterhånden 19 bestillinger på store skibe, der kan sejle på metanol.

Det er sandsynligt, at markedet ikke crasher, sådan som det tidligere er sket. Det vil være muligt for de rederier, der manøvrerer dygtigt, fortsat at tjene flere penge, end de gjorde før covid-epidemien. Konsolideringen gør det mere sandsynligt, at markedsdeltagerne vil opretholde mere disciplin, som de gjorde i 2020, hvor de oplagde op mod 13 pct. af kapaciteten.

Mærsk står finansielt stærkt efter to exceptionelt gode år. Koncernen kan, forsikrer ledelsen, gennemgå en længere global afmatning, opretholde en solid BBB-kreditrating, købe aktier tilbage, betale et udbytte på 30–50 pct. af resultatet, implementere sin strategi og gøre virksomheden i stand til at udnytte de muligheder, der måtte vise sig.

Morten A. Sørensen

Aktuel kurs 15.100,00

Kursmål (6 mdr.) 16.600,00

Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser

Mærsk - aktiekurs

Mærsk - konkurrentnøgletal

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Financial Controller til HMF Group A/S
Region Midt
Finance Manager
Region Nordjylland
SUN-AIR i Billund søger en kreditorbogholder
Region Syddanmark
Finansiel controller med stærk forretningsforståelse
Region Sjælland
Økonom til Almen Analyse – Landsbyggefonden
Region Hovedstaden
Udløber snart
Dansk Sygeplejeråd søger en regnskabskonsulent med digitalt mindset og med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z (barselsvikariat)
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank