Ugebrevs KonjunkturBarometer for den globale økonomi indikerer, at den globale økonomi fortsat bevæger sig i ”ingenmandsland”, hvor der ikke er nogen klar retning. Overordnet er billedet, at der er svag fremgang i europæisk økonomi med pil nedad. USA’s økonomi har været under opbremsning de seneste måneder, men viser igen svag fremgang, mens Kina fortsat synes at bremse op. Til gengæld har de finansielle markeder store forventninger til de kinesiske myndigheders stort anlagt stimuleringsprojekt ”The Silk Road,” som ventes at kunne trække den globale økonomi fremad med hidtil usete kræfter. Vi går dybere i beskrivelsen af ”The Silk Road” i næste udgave af Økonomisk Ugebrev.
Overordnet står Økonomisk Ugebrevs barometer for den globale økonomi fortsat lige omkring nul. De finansielle indikatorer har de seneste uger været mudret. Først kørte obligationsrenterne markant op, hvorefter de nu er begynde at falde igen. Samtidig begyndte råvarepriserne at stige markant, men de er nu også vigende igen. Endelig er de europæiske aktiekurser igen svagt vigende, men uden er klar retning. Og endelig har guldpriserne på det seneste været markant faldende, hvilket opfattes som en reaktion på stærkere forventninger om stigende renter. Rationalet er, at guld ikke giver et løbende renteafkast, hvor stigende renter alt andet lige gør obligationer mere attraktive.
Citigroup Economic Surprise indeks har hen over foråret indikereret en markant forestående svækkelse i USA’s økonomi. Men de mest ledende indikatorer synes nu at signalere en vending mod det mere positive. Blandt andet Conference Boards ledende indikator, den ledende indikator fra ECRI – Economic Cycle Research Institute er efter et svagt forår begyndt at vise ny styrke de seneste otte uger. Conference Board skriver dog, at bedringer især trækkes af flere byggetilladselser: ”April’s sharp increase in the LEI seems to have helped stabilize its slowing trend, suggesting the paltry economic growth in the first quarter may be temporary, said Ataman Ozyildirim, Economist at The Conference Board. However, the growth of the LEI does not support a significant strengthening in the economic outlook at this time. The improvement in building permits helped to drive the index up this month, but gains in other components, in particular the financial indicators, have been somewhat more muted.”
For Kina synes udviklingen fortsat at være ned ad bakke, hvilke fortsat afspejler sig i svage råvarepriser og historisk lave rater på tørlast og containertransport, som synes ekstra hårdt ramt: I en kommentar til rateudviklingen hedder det, at ”containerized shipping rates are taking a majestic drubbing, and those from China to Europe have collapsed to all-time lows. The Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) that tracks shipping rates from Shanghai to Northern European ports plunged 14% from last week to $399 per twenty-foot container equivalent unit (TEU), down a vertigo-inducing 67% from the glory days just a year ago. It was the 11th week in a row of declines, and it set a new all-time low. The index is now half of the key rate of $800 per TEU that a report by Drewry Maritime Research, released on April 19, considers the break-even rate for these routes even at the currently lower fuel costs. This leaves carriers deeply in the red.” Som vigtige forklaringer på ratefaldene er dels overudbud af nye store containerskibe, og dels markant faldende eksport fra Kina.