Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

Lange udsigter for Trumps økonomiske revolution

Økonomisk ugebrev

tirsdag 14. marts 2017 kl. 10:08

Er valget af Donald Trump et jordskælv på 5,0 eller 9,0 på Richter-skalaen? Efter snart to måneder i det Hvide Hus peger mere og mere i retning af 5,0. Donald Trumps politiske muligheder for at få sit potentielt meget ambitiøse økonomiske program hurtigt igennem Kongressen er af flere årsager ved at forsvinde, skriver Jacob Funk Kirkegaard fra The Peterson Institute for International Economics i denne analyse.

For det første har Donald Trump indtil nu været en meget ringe præsident, da han og hans rådgivere fuldstændigt har misset muligheden for at sætte den politiske dagsorden i Kongressen via en konstant og disciplineret prioritering af reformer på to eller tre økonomiske kerneområder. I stedet har Donald Trump spildt store dele af sin politiske kapital fra valgsejren blandt de republikanske kongresmedlemmer på ligegyldige løgnehistorier i medierne og en manglende evne til at fastholde fokus på nogle politiske mål. I stedet er det nu de republikanske ledere i Kongressen – Paul Ryan og Mitch McConnell – som sætter kursen. Men det sker med deres egen og ikke Donald Trumps version af republikansk politik.

For det andet synes netop Paul Ryan og Mitch McConnell at være godt på vej til at gentage præsident Obamas måske største politiske fejltagelse, nemlig at spilde al deres politiske energi med forsøg på at lave en ny amerikansk sundhedsreform, eller i hvert fald at tilbagerulle ObamaCare. Problemet er imidlertid, at der ingen konsensus findes om emnet i det republikanske parti.

Derfor er Paul Ryans nye reformforslag nu under stærkt pres fra hans meget konservative højrefløj i Repræsentanternes Hus, som kun vil have ObamaCare fjernet og ikke have nogen ny reform i stedet for. De frygter, at en ObamaCare Light vil være bagvejen til nye højere sociale udgifter i USA. Samtidigt har Mitch McConnell i Senatet allerede hørt fra fire republikanske senatorer, at de ikke vil stemme for en reform, der ikke som minimum fastholder den store ekspansion af Medicaid (offentlig sygesikring for USA’s fattigste), der var en del af ObamaCare. Der er i dag derfor ikke republikansk flertal for nogen reform i Senatet. Når samtidigt de amerikanske læger, hospitaler, sygeplejersker og forsikringsselskaber har erklæret deres modstand mod Ryans reformplan, synes dens politiske chancer meget beskedne, og Donald Trump og republikanerne er sikkert på vej mod en politisk fiasko, de næppe overvinder inden næste valg.

For det tredje har de 52 republikanere i Senatet ikke et superflertal på 60. Det betyder, at såfremt alle demokraterne er imod republikanske lovforslag, kan det kun gennemføres via den såkaldte ”budget reconsiliation process”, som foreskriver, at visse budgetrelaterede lovforslag kun kræver et normalt flertal på 50 (+ vicepræsidenten). Imidlertid er det kun reelt muligt at bruge denne proces til at gennemtvinge én reform pr. budgetår.

Da republikanerne i Kongressen allerede nu har låst sig fast på først at forsøge at gennemtvinge en ny sundhedsreform, vil det derfor ikke være muligt at påbegynde realitetsforhandlinger om andre dele af Donald Trumps politiske agenda, eksempelvis en skattereform/skattelettelser, for finansåret 2018. Man skal derfor ikke forvente, at der kan komme nogen finanspolitisk lempelse i USA før tidligst et godt stykke inde i 2018.

For det fjerde har Donald Trumps manglende offentlige promovering af sit kampagneforslag om at investere mere i USA’s nedslidte infrastruktur betydet, at de finanspolitiske høge blandt republikanerne i Kongressen formentligt vil blokere det. Eller i hvert fald sikre, at det bliver et meget lille investeringsprogram, som næppe vil få nogen reelt stimulerende makroøkonomisk effekt i USA, men som heller ikke vil medføre større underskud på det føderale statsbudget.

For det femte har Donald Trump som præsident i dag ganske vist vide muligheder for potentielt at indføre straftold på importvarer. Men da der allerede i Kongressen – fra Donald Trumps eget republikanske parti i Senatet – er stillet forslag om at fratage præsidenten denne mulighed, skal man ikke forvente, at Donald Trump bare får lov til at starte en global handelskrig. Donald Trump har derfor næppe mulighed for at gøre meget andet end at fastfryse USA’s nuværende handelsaftaler, potentielt ignorere og derved underminere WTO, og så påbegynde langvarige genforhandlinger af eksempelvis NAFTA. Men det er ikke det samme, som at Kongressen til syvende og sidst vil tillade, at Donald Trump river NAFTA-aftalen i stykker.

Bundlinjen er, at Donald Trumps åbenlyse disciplinære og politiske mangler som præsident, kombineret med den dybe splittelse, der har martret det republikanske parti på afgørende økonomiske spørgsmål i mange år, betyder, at han næppe får flertal for ret meget af sin politik i de kommende år. Det økonomiske jordskælv fra Donald Trump kommer derfor formentligt aldrig.

[postviewcount]

Jobannoncer

Finance/Business Controller til Anzet A/S
Region Sjælland
Dansk Sygeplejeråd søger digitalt indstillet økonomimedarbejder med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z
Region Hovedstaden
Udløber snart
Medarbejder til tilsynet med markedet for kryptoaktiver og betalingstjenester
Region H
Spændende og alsidig stilling som økonomi- og administrationschef
Region Hovedstaden
Udløber snart
Liftra ApS i Aalborg søger en Finance Controller med ”speciale” i Transfer Pricing
Region Nordjylland
Forbrugerrådet Tænk søger en ny direktør
Region Hovedstaden
INSTITUTLEDER PÅ AAU BUSINESS SCHOOL – Aalborg Universitet
Region Nordjylland
Financial Controller til Process Integration ApS
Region Midt
Udløber snart
Skatteministeriet søger kontorchef til Organisering og Governance
Region H

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank