Opkøbte KICKS indgik for første gang i kvartalsregnskabet fra Matas, men fokus er lige nu på højsæsonen i november/december, hvor en vigtig del af årets omsætning kommer i hus. Vi skal hen til næste regnskabsår, førend investorerne kan se frem til de første store effekter af opkøbet. Den organiske vækst på 8 pct. i 2. kvartal er et tegn på, at den overordnede strategi virker.
KICKS indgår kun i en måned (september) i Matas’ halvårsregnskab, og det flytter fokus til den eksisterende Matas-forretning. Her er det værd at lægge mærke til en organisk vækst på hele 8 pct., der bringer Matas’ 2. kvartalsomsætning over 1 mia. kr. for første gang.
Væsentligt for investeringscasen er, at anslået halvdelen af væksten kommer fra brands, der er kommet til sortimentet for nylig, hvilket underbygger, at selskabets strategi virker. Præstationen i 1. halvår gør da også Matas’ CEO ”meget komfortabel” med forventningerne fra august om en omsætning på 6400-6600 mio. kr. og en EBITDA på 15 pct.
At strategien synes at virke ses dog især ved den fornemme vækst i onlinesalget på hele 33 pct. i forhold til samme kvartal sidste år. Væksten medfører, at onlinesalget nu står for 29 pct. af omsætningen, og man kan med rette begynde at se Matas også som en onlineforretning.
Vedrørende KICKS-opkøbet bar kommentarerne til sammenlægningen og integrationen præg af, at man måske er lidt ekstra forsigtig i starten af processen, fordi højsæsonen står for døren.
Vi hæfter os yderligere ved udtalelser som, at der ikke har været nogen overraskelser endnu, og at KICKS’ nye distributionscenter blev færdigt i oktober og nu tages løbende i brug.
Også her venter man til efter jul med den helt store ibrugtagning, bl.a. fordi investeringen markerer en omlægning af hele KICKS’ logistikkæde. KICKS overtager en meget større del af lageret selv, hvilket på den ene side må påregnes at medføre større kapitalbinding, mens der på den anden side også vil være betydelige omkostningsbesparelser at hente. Allerede fra næste regnskabsår vil man begynde at høste de øvrige synergier, som samlet ventes at være over 100 mio. kr., når integrationen er fuldt gennemført.
Perspektiverne i Matas’ geografiske ekspansion udover Danmarks grænser er tydelige med nu ca. 500 butikker i Skandinavien og en kundeklub med over 5 mio. medlemmer. Om eksekveringen på KICKS-integrationen kan leve op til forventningerne, er naturligvis ikke sikkert på nuværende tidspunkt. Vigtigere er dog, at prisfastsættelsen af Matas endnu ikke kan siges at indeholde en præmie eller blot en rimelig forventning om, at integrationen bliver en succes.
Fortsætter indikationerne fra integrationen med at være positive, er det oplagt, at investorerne på sigt vil begynde at drømme om videre vækst ud i Europa. Med sidste års første forsigtige skridt ind i Tyskland er det selvsagt ikke en tanke, der er helt fremmed for Matas, og vi kan her notere, at man nu er nået ud i 225 butikker i Tyskland med ”Striberne” og 70 butikker med brandet Nilens Jord.
Steen Albrechtsen
SA og/eller dennes nærtstående ejer aktier i Matas
Konklusion
Aktuel kurs 105
Kortsigtet (< 3 mdr.) Hold
Langsigtet (12 mdr.) Kursmål 115
Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.