Uddrag fra McKinsey/ Zerohedge (frit oversat)
En ny undersøgelse fra McKinsey har afsløret, at næsten halvdelen af amerikanerne, der ejer elbiler, ønsker at vende tilbage til traditionelle benzon og diseldrevne køretøjer.
Tilsyneladende er billioner af dollars i ‘grønne’ skatteyderstøttede globale subsidier i løbet af det sidste årti ingen match med god gammeldags sund fornuft og frie markeder.
I en tale til Automotive News sagde Philipp Kampshoff, leder af konsulentfirmaets Center for Future Mobility: “Det havde jeg ikke forventet. Jeg tænkte: ‘En gang elbilkøber, altid elbilkøber’. “
Undersøgelsen viser, at over 40 % af amerikanske elbilejere sandsynligvis vil købe en bil med forbrændingsmotor.
Bekymringer om opladning er en stor hindring for brugen af elbiler, hvor 29 % af globale elbilejere overvejer et skifte, stigende til 46 % i USA. Forbrugere nævner utilstrækkelig offentlig opladningsinfrastruktur, høje ejerskabsomkostninger og indvirkning på langdistancerejser som nøglespørgsmål.
Disse bekymringer stemmer overens med den langsomme udrulning af US National Electric Vehicle Infrastructure-program. Kun otte stationer er i drift, og 23 stater er begyndt at bruge midler fra det føderale program på 5 milliarder dollar i maj, ifølge EVAdoption.
USA er ikke alene om at stå over for udfordringer med opladning af elbiler. Kun 9 % af de globale respondenter finder den offentlige opladningsinfrastruktur tilstrækkelig. Dette problem er sat til at vokse, da fremtidige elbilkøbere vil være mere afhængige af offentlig opladning, ifølge Kampshoff.
McKinseys undersøgelses højdepunkter inkluderer:
- 21 % af de globale respondenter ønsker aldrig at skifte til en elbil, og 33 % nævner bekymringer om opladning.
- Rækkeviddeforventningerne er steget fra 270 miles i 2022 til 291,4 miles i dag, hvilket overgår det nuværende EV-tilbud.
McKinseys toårige undersøgelse, udgivet den 12. juni, omfattede omkring 200 spørgsmål til over 30.000 forbrugere i 15 lande, der dækkede over 80 % af det globale salg. Undersøgelsen viser en lille stigning i viljen til at overveje elbiler, hvor 38 % af ikke-elbilejere ser på en plug-in hybrid eller fuld elektrisk til deres næste køretøj, en stigning fra 37 % i 2022.
Forbrugernes præferencer for elbiler, plug-ins og forbrændingsmotorer, kombineret med udviklende globale regler, komplicerer planlægningen for bilindustrien og dens forsyningskæde.
Kevin Laczkowski, global co-lead for McKinseys bil- og montagevirksomhed, konkluderede: “OEM’er og leverandører er nu nødt til at investere i flere teknologier. Dette er den ultimative usikkerhed lige nu, som næsten aldrig før.”