Nordea Private Banking har en artikel om den lille danske iværksættervirksomhed Damn Good Coffee Company, og det er et eksempel på, hvordan en virksomhed kan skabe resultater ved at føre en grøn politik med et mål om at reduceret CO2-aftrykket med mindst 50 pct. I mange tilfælde er investorer i tvivl om, hvorvidt en grøn profil nu også kan give et godt afkast. Ejeren Lasse Grosen har fået finansiel opbakning til ekspansion fra iværksætter-hubben, Prehype, anført af Henrik Werdelin, der er kendt i det internationale iværksættermiljø. Hans selskab BARK blev i år børsnoteret på New York Stock Exchange.
Uddrag fra Nordea Private Banking:
Grøn kaffenørd!
Damn Good Coffee Company er på en mission for at gøre op med kaffebranchens enorme miljøspild, og ambitionsniveauet er sat mod at reducere minimum 50 pct. af kaffens CO2 aftryk i løbet af de næste to år, uden at gå på kompromis med den gode kaffeoplevelse. En mission, der kræver gode idéer, visionære briller og vilje.
’Kaffenørd’ er det label Lasse Grosen selv beskriver sig med.
Det er kombinationen af oplevelse, smag og teknik, der fascinerer ham samt den udvikling af ristekultur, der har vundet frem i Norden over de sidste 20 år.
– Jeg nørder brygmetoder, og så er jeg også noget af en tekniknørd, så jeg har gået derhjemme og eksperimenteret med teknikken i kaffebrygning med kværne og kværningsgrader og vandtemperaturer og så videre, siger Lasse Grosen.
Derfor var det for ham også helt naturligt at skabe en levevej ud af hobbyen, og sammen med Casper Willer stiftede han tilbage i 2018 Damn Good Coffee Company, der på få år har sat en helt ny agenda for, hvad man kan forvente af kaffen på arbejdspladsen.
De to iværksættere mødtes i den internationale venture inkubator Prehype, hvor de sammen byggede CRAFTED BY, som er verdens første bryggeri baseret på customization, hvor man via en digital løsning laver og designer sin egen øl.
Da CRAFTED BY blev “tilbagekøbt” af Carlsberg, var skiftet til kaffe naturligt, da de også delte passionen for kaffe.
Damn Good Coffee Company blev grundlagt i en tro på, at arbejdspladsen også kunne være et sted, hvor man får en perfekt cafe latte eller americano, og at det enorme danske kaffeforbrug også skal være en del af den grønne omstilling.
– Kaffe ligger i top-100 over verdens mest handlede varer, men branchen halter langt bagud i forhold til den grønne omstilling, så vi så en mulighed i at kombinere vores passion for kaffe og vores nysgerrighed på at lave en ændring i branchen, fortæller Lasse Grosen.
Og det at kunne spille en rolle i samfundets grønne omstilling er Lasse Grosens største motivation.
– Det er virkelig sjovt at sælge kaffe, men det er ikke lige så sjovt som at være med til at løse et kæmpestort problem, siger Lasse Grosen.
Genklang
Damn Good Coffee Companys mission er at halvere kaffens CO2 aftryk med minimum 50 pct.. Indtil videre har de halveret aftrykket med to cifre, men inden for to år er målsætningen at have ramt de 50 pct.
Og at melde kaffen ind i klimakampen og sætte et af verdens mest handlede produkter under klimalup, har i den grad mødt genklang på det danske marked, hvor de har tiltrukket store virksomheder med den grønne omstilling højt på agendaen. L’Oréal, Accenture, Ganni, Trustpilot og Nordens største ejendomsudvikler NREP, er alle på kundelisten.
Udover det bæredygtige fokus er hele oplevelsen omkring den gode kop kaffe omdrejningspunktet.
– Vores kaffe kommer direkte fra Mexico, Columbia, Etiopien og nogle af de førende kaffeområder i verden. Kaffen bliver ristet her i København og brygget på verdens førende maskiner, og så har vi udviklet vores egen møbelserie, der skaber lækker caféstemning på jobbet, så det er den fulde oplevelse, siger Lasse Grosen med slet skjult stolthed i stemmen.
Gode Idéer
For at blive klogere på hele kaffens vej fra bønne til bryg er Damn Good Coffee Company i gang med et temmelig stort projekt med et eksternt firma, som er ved at udforme en rapport om kaffens CO2 aftryk, der snart bliver publiceret.
– Vi tænker på vores påvirkning på miljøet i alle led af værdikæde, og vi skal bruge vores kræfter der, hvor de virkelig kan give noget, siger Lasse Grosen.
Derfor skal resultaterne fra rapporten også danne grundlag for principper for produktionen af deres kaffe fra gødning til arbejdsforhold.
Nogle af de tiltag de allerede har taget mod at reducere deres kaffes CO2-aftryk er blandt andet en helt ny zerowaste emballage, hvor de leverer kaffen i genanvendelige kasser med deres eget retursystem, og når ny kaffe bliver leveret ude hos kunderne, tager de de gamle kasser, nu fyldt med kaffegrums, med tilbage.
– Vi har en partner, hvor kaffegrums bliver omdannet til biogas og gødning til landbrug, fortæller Lasse Grosen.
Grønne projekter
Men det slutter slet ikke der, for de er også en del af en lang række andre pilotprojekter, blandt andet et, hvor kaffegrums bliver omdannet til sæbe via “Kaffe Bueno biorefinery processen”, hvilket de allerede har fået på markedet i samarbejde med det danske tøjfirma Ganni. Et ’kaffegrums-ølprojekt’ er også på vej, og ligeledes er et projekt, hvor de undersøger, hvordan kaffegrums kan blive brugt til byggematerialer.
Og her ligger den helt essentielle glæde ved at være selvstændig og iværksætter.
– Vi er begge to virkelig motiverede af, at hvis man får en god ide, kan vi løbe med den, siger Lasse Grosen.
De har i Damn Good Coffee Company skabt en kultur, hvor de næsten har elimineret det at holde møder. De tager en snak når muligheder opstår, og er det fedt og giver det mening for dem, går de videre med det hvis svaret er ja.
– Det er virkelig en vild frihed den måde, Casper og jeg kan tage beslutninger på, og hvis ikke vi går ud og prøver, om vi kan lave møbler ud af kaffegrums, finder vi aldrig ud af om det kan lade sig gøre, siger Lasse Grosen med et grin.
På den måde undgår de også en stor del af den proces, som Lasse Grosen efter eget udsagn ikke er så god til.
– Det er ikke fordi, jeg ikke kan lide proces, men jeg mister bare ofte min motivation i en lang proces. Der skal noget mere handling bag, forklarer Lasse Grosen.
Et godt sted
– Vi står et sindssygt fedt sted nu, men det har også været et langt sejt træk.
– Man laver så ufattelig mange fejl det første stykke tid, og det tager meget tid og koster mange penge. Men nu står vi et rigtig godt sted, og er begyndt at kigge på at tage investorer ind, for nu har vi fundet noget, som vi gerne vil have lidt mere kul på og få det accelereret, fortæller Lasse Grosen.
Og den anerkendte iværksætter hub Prehype, anført af Henrik Werdelin er nu også kommet med i ejerkredsen hos Damn Good Coffee Company. Werdelins imponerende track record i det internationale iværksættermiljø kulminerede i år, da hans selskab BARK blev børsnoteret på New York Stock Exchange.
Det er ikke kun ejerkredsen, der er vokset, det er teamet bag også, og de er netop ved at ansætte en sjette mand.
Fremtiden
I øjeblikket leverer Damn Good Coffee Company hovedsageligt til kontorer, men de er på vej ind på restaurant- og hotelscenen, og så kigger de også på nye markeder.
I deres søgen efter nye markeder kigger de hovedsageligt på storbyer, og det er i første omgang mest sandsynligt, at det bliver Berlin, Amsterdam eller London, inden det bliver Aarhus, og det skyldes flere ting.
– Vi leverer alt vores kaffe med cykelbude, og har et samarbejde med firma, der godt kan trække 150 kg kaffe uden en elmotor, og ellers har vi vores egen elbil. Det er pisse besværligt men det er sådan vi gerne vil gøre det, siger Lasse Grosen.
Og det er også en af grundene til, at storbyer er interessante for dem, fordi der allerede er ved at være en infrastruktur bygget op om cykelbude.
De rigtige valg
På sigt drømmer Damn Good Coffee Company også om, at den helt almindelig forbruger skal kunne købe deres klimaneutrale kaffe, men det ligger længere ude i fremtiden, fordi de med alle deres valg i produktion og ekspansion forholder sig til processens CO2-aftryk.
– Vi kan jo se på de store spillere på markedet, at det er virkelig vigtigt at træffe de rigtige beslutninger i forhold til produktionen tidligt i forløbet, fordi det senere kan være meget svært at omstille en produktion. Denne tankegang har vi således for øje både når vi kigger på landbrugsmetoder, ristning og måden vores løsninger er sammensat, siger Lasse Grosen.
I dag får de ristet deres bønner i København men en gang i fremtiden, håber Lasse Grosen på, at de også selv kan stå for den del af bearbejdning.
– I kaffe er en tommelfingerregel, at en tredjedel af kvaliteten ligger i ristning, en anden tredjedel ligger hos kunden og den sidste tredjedel i bryggemetoden. Vi har nogle af verdens bedste ristere her i København, så de ville være dumt at springe ud i selv, uden den rette viden, siger Lasse Grosen.