Pandoras ledelse trykkede sidste år på startknappen til en global ekspansion med åbning af 600 nye forretninger. 4. kvartalsregnskabet viser, at det går rigtig godt, og det skal gå meget galt, hvis der ikke kommer en opjustering af ledelsens 2023-forventning.
Mens hovedparten af erhvervslivet virker forsigtige med udsigten til en global recession, signalerer Pandoras ledelse, at der sættes fuld skrue på ekspansionen. Afsættet synes at være særdeles robust, efter selskabet kom ud af 4. kvartal bedre end analytikerne havde forventet på både omsætning og EBIT-driftsoverskud.
Resultaterne er opnået uden ekstra tilbuds- og promoveringsaktivitet, og det var frygtet, at lageropbygning i tidligere kvartaler ville give anledning til paniksalg og lagernedskrivninger. Men tværtimod er lagrene i årets sidste kvartal blevet nedbragt med en mia. kr. Oveni kommer så, at salgsvæksten er fortsat i januar 2023, og der er ikke udsigt til afmatning i salget.
Med den baggrund kan man let påstå, at ledelsens udmeldte forventning til resultatet i år er meget forsigtig. Der udmeldes en forventning, hvor salget presses af recession, og på den baggrund forventes organisk vækst på mellem minus tre og plus 3 pct. Konkret lyder omsætningsforventningen på 25,4 til 27,0 mia. kr. – mod 26,5 mia. kr. sidste år. Hvis 2023-forventningen svarer til tidligere års forsigtige førstemelding, ligger det nærmest i kortene, at året slutter bedre end forudsagt.
Sidste år blev åbnet 88 nye concept stores og 130 shops-in-shops, som samlet bidrog med en ekstra organisk vækst på 3 pct. I år forventes yderligere 50-100 nye concept stores og shop-in-shops, som ventes at bidrage med 2-3 pct. i organisk vækst. Med andre ord betyder det, at Pandora på det eksisterende butiksnet skal levere nulvækst for at lande i den øverste del af forventningsintervallet.
Ledelsen har især fokus på den sydlige og vestlige del af USA, hvor der langt fra er samme butiksdækning som på østkysten, men også Latinamerika, hvor Pandora fortsat er svagt repræsenteret. Eksempelvis var væksten i Mexico 34 pct. i 4. kvartal, hvor der nu er milliardomsætning.
Kina er igen nævnt som et marked, hvor Pandora skal i gang igen efter en langvarig coronalukning. Det kinesiske marked er begyndt at genåbne i 2023, og trafikken i forretningerne er begyndt at komme tilbage. Ledelsen har dog ikke indarbejdet positive salgseffekter fra Kina i årets forventning, og først i andet halvår planlægges fornyet markedsføring. Det blev også oplyst, at Pandora normalt anvender mellem 13 og 15 pct. af årets omsætning på markedsføring og kampagner, og det ses også fremadrettet. Hvis ledelsen vælger at sætte krudt på salget i Kina, kommer det oven i de almindelige markedsføringsomkostninger, og det indgår ikke i den aktuelle forventning.
På den korte bane bliver det mest interessant at følge, hvordan det går med salget i USA, efter at de seneste års coronachecks til forbrugerne ikke længere uddeles.
De seneste amerikanske økonomiske nøgletal har dog været bedre end ventet, og det har også givet de cykliske aktier et overraskende løft. Både i januar og februar har den amerikanske forbrugertillid været stigende, viser de seneste data fra Michigan Sentiment. Så det peger samlet set i retning af, at de amerikanske forbrugere holder godt stand.
Morten W. Langer
Aktuel kurs 622,60
Kursmål (6 mdr.) 669,00
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her