De sidste par måneder har været hårde ved Torms aktiekurs, og faldet er kommet samtidig med et mindre fald i de dog stadig meget gode skibsrater. Et fald, som man godt kan henføre til et normalt sæsonudsving, og det stiller naturligt spørgsmålet om, hvor aktiekursen skal hen, når vi nu begynder at nærme os højsæsonen de kommende 1-2 kvartaler.
Skulle man være i tvivl, om tankskibe er en cyklisk eller volatil forretning, så kan man blot hive en kursgraf frem for Torm eller nærmest en hvilken som helst anden tankskibsaktie.
I forhold til årets start har aktien både været 20 pct. nede og 25 pct. oppe. Aktuelt ligger aktien omkring 10 pct. nede siden årets start, men det er før korrektion for de udbytter på 18 kr. og 10 kr., der allerede er udbetalt i år. Korrigeret herfor ligger aktien omkring 5 pct. højere siden årets start.
Det er i forhold til mange andre sektorer ikke nogen kursfest, og slet ikke nogen fest i forhold til vores seneste analyse i marts, hvor aktien toppede omkring kurs 250 før udbytter. Vi advarede om, at der kunne komme bølgegang i lighed med, hvad vi allerede havde set i starten af året, men understregede også at festen ikke så ud til at være slut endnu.
Lige nu er det fristende at gentage det samme budskab, efter at kursen er kravlet tilbage til 180 siden endnu et besøg ved bunden omkring 150- 155 i juli måned.
Vi gentager budskabet, fordi de næste par år stadig ser meget interessante ud, og fordi der ikke er ændret voldsomt på de underliggende drivkræfter. Efterspørgslen er uændret høj, og udbuddet af skibe ligger ret fast, fordi tilgangen af nye skibe er lav de kommende år.
Stigende ordreaktivitet
Ganske vist – og det er et klassisk symptom i shipping – begynder vi nu efter de seneste 12-18 gode måneder endelig at se en stigende ordreaktivitet fra skibsrederne. Imidlertid har værfterne allerede booket deres kapacitet til andre skibstyper, og derfor vil de nybestilte skibe typisk tidligst kunne leveres fra 2026.
Det er altså kun allerede bestilte skibe fra tidligere år, der kan øge udbuddet, og dem er der ikke mange af (i forhold til historikken), fordi der siden 2015 ikke har været en længere periode med høje rater.
Torm har i øvrigt også udvidet flåden i år, men det er via køb af brugte skibe, som dermed ikke direkte udvider den samlede verdensflåde.
Det har været en kedelig forsommer og sommer for tankskibsrederierne, i hvert fald på aktiesiden, for når alt kommer til alt, er der næppe mange ejere af produkttankskibe, der grundlæggende er utilfredse med indtjeningen i øjeblikket.
Tiderne er gode, og det ses også stadig på rateniveauerne, selvom rateniveauet på flotte 36.300 USD per dag i 2. kvartal var svagere end de forudgående rekordkvartaler.
For 3. kvartal har Torm per 14. august afdækket 74 pct. af de åbne skibsdage (på tværs af skibstyper) til en gennemsnitlig rate på 30.500 USD per dag. Det er ligesom 2. kvartal dermed noget under rekordniveauet på 40-45.000 i de forrige kvartaler, men det er vigtigt at huske, at Torms break-even ligger omkring 15.000 USD, hvormed det stadig er stærkt profitabelt at sejle med raffinerede olieprodukter.
Torms ”dårlige” 2. kvartal leverede et overskud på 184 mio. USD før skat, og heraf forventes 127 mio. USD at blive udbetalt i form af et udbytte på 1,50 USD per aktie (ca. 10 kr.). 27. august er sidste handelsdag inkl. ret til udbyttet, som bringer udbyttebetalingen år-til-dato op på ca. 38 kr.
Og midt i det hele kan man godt komme til at glemme, at det ikke er højsæson for produkttankere hen over sommeren, hvor nogle raffinaderier lukket helt eller delvist ned og udfører vedligehold og reparationer. I Europa har vi f.eks. også set et større træk på diesellagrene, som igen er kommet ned under det 5-årige gennemsnitsniveau.
Vi kan f.eks. pege på data fra det store researchfirma Clarksons, der viser, at den gennemsnitlige rate for MR-tankskibe (som Torm har flest af) i august måned for 1990-2022 ligger på 12.707 USD per dag. Udover august sidste år, som lå på 34.419 USD, skal vi tilbage til 2015 for at finde rater over 11.000 USD.
Herfra skal vi yderligere tilbage til supercyklussen i 00’erne, hvor august-raten i 2004-2008 lå omkring 21.000 USD som gennemsnit. Alle tal er for non-eco skibe uden scrubber, hvor raten typisk er lidt lavere, fordi brændstofforbruget er højere og i dag dyrere efter de nye miljøregler blev indført for et par år siden.
Selvom aktien altså har haft det svært, må investorerne ikke glemme, at det er gode tider, og meget tyder på, at de gode tider fortsætter i flere år. Der kan stadig komme store op- og nedture, fordi kapacitetsudnyttelsen er så høj og normalt medfører større udsving i raterne både op og ned.
Når det sker, vil nogle investorer løbe mod udgangen i frygt for, at de gode tider er forbi. Det er i vores øjne en af de primære forklaringer på de ret store sving vi har set i år i Torm og andre tankskibsaktier og øvrige shipping-aktier også.
For shipping, som grundlæggende også er afhængig af den makroøkonomiske udvikling, har den store usikkerhed om rentestigninger og en eventuel recession også haft en effekt. En recession vil normalt være skidt nyt for shipping, fordi det sænker efterspørgslen, mens udbuddet af skibe er ret konstant pga. deres normalt minimum 20-årige levetid.
Hvad kan lukke festen?
Der er altid usikkerheder omkring, hvor længe festen kan vare. Og i shipping er det som oftest de uforudsete hændelser, der ændrer markedet for alvor.
Bedste eksempel lige nu er effekten af den russiske invasion af Ukraine, som samlet estimeres til at have haft en positiv effekt på ton-mile (dvs. efterspørgslen) på henved 7 pct. akkumuleret. Da flåden samtidig er vokset beskedent i 2022 og 2023, har det skubbet meget ved balancen i markedet og løftet raterne til et helt nyt niveau.
Det ser vi tydeligt i øjeblikket, og selvom transporten og distributionen af de russiske olieprodukter givetvis er blevet lidt mere optimeret, så er effekten tydelig, og det er svært at se den forsvinde overnight eller på kort sigt endda.
Driverne for skibsraterne er en meget kompleks størrelse, og derfor skal man også være indstillet på volatilitet som investor. Vi rykker ikke grundlæggende ved vort kursmål på 250 fra marts måned, men justerer det for udbytter for 1. og 2. kvartal og når dermed til 230 i forventning om, at den forestående højsæson vil betyde højere skibsrater og dermed formentlig også højere aktiekurser.
Steen Albrechtsen
Aktuel kurs 180,00
Kursmål (6 mdr.) 230,00
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her