Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

Rygterne om tankskibsfestens død stærkt overdrevne

Steen Albrechtsen

onsdag 30. august 2023 kl. 11:55

Festen er stadig i gang for Torm

De sidste par måneder har været hårde ved Torms aktiekurs, og faldet er kommet samtidig med et mindre fald i de dog stadig meget gode skibsrater. Et fald, som man godt kan henføre til et normalt sæsonudsving, og det stiller na­turligt spørgsmålet om, hvor aktiekursen skal hen, når vi nu begynder at nærme os højsæso­nen de kommende 1-2 kvartaler.

Skulle man være i tvivl, om tankskibe er en cyklisk eller volatil forretning, så kan man blot hive en kursgraf frem for Torm eller nærmest en hvilken som helst anden tankskibsaktie.

I forhold til årets start har aktien både været 20 pct. nede og 25 pct. oppe. Aktuelt ligger aktien omkring 10 pct. nede siden årets start, men det er før korrektion for de udbytter på 18 kr. og 10 kr., der allerede er udbetalt i år. Korrigeret herfor lig­ger aktien omkring 5 pct. højere siden årets start.

Det er i forhold til mange andre sektorer ikke nogen kursfest, og slet ikke nogen fest i forhold til vores seneste analyse i marts, hvor aktien toppede omkring kurs 250 før udbytter. Vi advarede om, at der kunne komme bølgegang i lighed med, hvad vi allerede havde set i starten af året, men understre­gede også at festen ikke så ud til at være slut endnu.

Lige nu er det fristende at gentage det samme budskab, efter at kursen er kravlet tilbage til 180 siden endnu et besøg ved bunden omkring 150- 155 i juli måned.

Vi gentager budskabet, fordi de næste par år stadig ser meget interessante ud, og fordi der ikke er ændret voldsomt på de underliggende drivkræf­ter. Efterspørgslen er uændret høj, og udbuddet af skibe ligger ret fast, fordi tilgangen af nye skibe er lav de kommende år.

Stigende ordreaktivitet

Ganske vist – og det er et klassisk symptom i ship­ping – begynder vi nu efter de seneste 12-18 gode måneder endelig at se en stigende ordreaktivitet fra skibsrederne. Imidlertid har værfterne allerede booket deres kapacitet til andre skibstyper, og derfor vil de nybestilte skibe typisk tidligst kunne leveres fra 2026.

Det er altså kun allerede bestilte skibe fra tidligere år, der kan øge udbuddet, og dem er der ikke mange af (i forhold til historikken), fordi der siden 2015 ikke har været en længere periode med høje rater.

Torm har i øvrigt også udvidet flåden i år, men det er via køb af brugte skibe, som dermed ikke direkte udvider den samlede verdensflåde.

Det har været en kedelig forsommer og sommer for tankskibsrederierne, i hvert fald på aktiesiden, for når alt kommer til alt, er der næppe mange ejere af produkttankskibe, der grundlæggende er utilfredse med indtjeningen i øjeblikket.

Tiderne er gode, og det ses også stadig på rate­niveauerne, selvom rateniveauet på flotte 36.300 USD per dag i 2. kvartal var svagere end de forud­gående rekordkvartaler.

For 3. kvartal har Torm per 14. august afdækket 74 pct. af de åbne skibsdage (på tværs af skibstyper) til en gennemsnitlig rate på 30.500 USD per dag. Det er ligesom 2. kvartal dermed noget under rekord­niveauet på 40-45.000 i de forrige kvartaler, men det er vigtigt at huske, at Torms break-even ligger omkring 15.000 USD, hvormed det stadig er stærkt profitabelt at sejle med raffinerede olieprodukter.

Torms ”dårlige” 2. kvartal leverede et overskud på 184 mio. USD før skat, og heraf forventes 127 mio. USD at blive udbetalt i form af et udbytte på 1,50 USD per aktie (ca. 10 kr.). 27. august er sidste handelsdag inkl. ret til udbyttet, som bringer ud­byttebetalingen år-til-dato op på ca. 38 kr.

Og midt i det hele kan man godt komme til at glemme, at det ikke er højsæson for produkttan­kere hen over sommeren, hvor nogle raffinaderier lukket helt eller delvist ned og udfører vedligehold og reparationer. I Europa har vi f.eks. også set et større træk på diesellagrene, som igen er kommet ned under det 5-årige gennemsnitsniveau.

Vi kan f.eks. pege på data fra det store research­firma Clarksons, der viser, at den gennemsnitlige rate for MR-tankskibe (som Torm har flest af) i august måned for 1990-2022 ligger på 12.707 USD per dag. Udover august sidste år, som lå på 34.419 USD, skal vi tilbage til 2015 for at finde rater over 11.000 USD.

Herfra skal vi yderligere tilbage til supercyklus­sen i 00’erne, hvor august-raten i 2004-2008 lå om­kring 21.000 USD som gennemsnit. Alle tal er for non-eco skibe uden scrubber, hvor raten typisk er lidt lavere, fordi brændstofforbruget er højere og i dag dyrere efter de nye miljøregler blev indført for et par år siden.

Selvom aktien altså har haft det svært, må in­vestorerne ikke glemme, at det er gode tider, og meget tyder på, at de gode tider fortsætter i flere år. Der kan stadig komme store op- og nedture, fordi kapacitetsudnyttelsen er så høj og normalt medfører større udsving i raterne både op og ned.

Når det sker, vil nogle investorer løbe mod ud­gangen i frygt for, at de gode tider er forbi. Det er i vores øjne en af de primære forklaringer på de ret store sving vi har set i år i Torm og andre tank­skibsaktier og øvrige shipping-aktier også.

For shipping, som grundlæggende også er af­hængig af den makroøkonomiske udvikling, har den store usikkerhed om rentestigninger og en eventuel recession også haft en effekt. En reces­sion vil normalt være skidt nyt for shipping, fordi det sænker efterspørgslen, mens udbuddet af skibe er ret konstant pga. deres normalt minimum 20-årige levetid.

Hvad kan lukke festen?

Der er altid usikkerheder omkring, hvor længe festen kan vare. Og i shipping er det som oftest de uforudsete hændelser, der ændrer markedet for alvor.

Bedste eksempel lige nu er effekten af den rus­siske invasion af Ukraine, som samlet estimeres til at have haft en positiv effekt på ton-mile (dvs. efterspørgslen) på henved 7 pct. akkumuleret. Da flåden samtidig er vokset beskedent i 2022 og 2023, har det skubbet meget ved balancen i markedet og løftet raterne til et helt nyt niveau.

Det ser vi tydeligt i øjeblikket, og selvom trans­porten og distributionen af de russiske oliepro­dukter givetvis er blevet lidt mere optimeret, så er effekten tydelig, og det er svært at se den forsvinde overnight eller på kort sigt endda.

Driverne for skibsraterne er en meget kompleks størrelse, og derfor skal man også være indstillet på volatilitet som investor. Vi rykker ikke grundlæg­gende ved vort kursmål på 250 fra marts måned, men justerer det for udbytter for 1. og 2. kvartal og når dermed til 230 i forventning om, at den fore­stående højsæson vil betyde højere skibsrater og dermed formentlig også højere aktiekurser.

Steen Albrechtsen

Aktuel kurs 180,00

Kursmål (6 mdr.) 230,00

Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Dagens Nyheder Middag - Investering

Vær et skridt foran. Få de vigtigste analyser af danske aktier og aktiemarkedet
Udkommer hver dag kl. 12.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Senior Accountant – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Finance Controller – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Erhvervskonsulent til Erhverv og Iværksætteri i Svendborg Kommune
Region Syd
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
International Sales Manager til Salg & Marketing
Region Syddanmark.
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Medarbejder til vurdering af investeringsejendomme
Region Syd
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Business Analyst
Region Sjælland
ØKONOMICHEF TIL GLOSTRUP BOLIGSELSKAB
Region Hovedstaden
Nyt job
Region Hovedstaden
Udløber snart
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
Direktør – Destination Kystlandet
Region Midt
Vil du være med til at uddanne Finansøkonomer, Au i finansiel rådgivning og P.ba. i Finans?
Region Sjælland.
Økonomikonsulent til BUPL’s økonomienhed
Region Hovedstaden
Strategikonsulent søges til Dansk Erhverv
Region Hovedstaden
Udløber snart
Financial Controller for Stena Bulk A/S
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank