Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

Så blev det hverdag for DSV – men det går stadig godt

Steen Albrechtsen

mandag 06. februar 2023 kl. 11:55

Fire gennembrud, mens én enkelt støtte falder

At udsigten til et indtjeningsfald på 29-37 pct. i 2023 førte til en kursstigning på 8 pct. i DSV-aktien ovenpå regnskabet for 4. kvartal kan virke lidt kontraintuitivt. Der er dog mening med galskaben, for investorer og analytikere har længe forstået, at 2022 var helt unik.

At 2022 var et fantastisk år for rederier og mange andre spillere på det globale fragtmarked hersker der ikke tvivl om. Også mellemmænd som DSV formåede i udstrakt grad at hive en god indtjening i land, omend ikke på niveau med ejerne af de reale aktiver. Det ses ganske tydeligt i DSV’s udmelding for 2023, som blegner en del i forhold til det realiserede resultat i 2022.

DSV leverede et EBIT-resultat på 25 mia. kr. i 2022, men forventer kun et resultat på 16-18 mia. kr. i 2023. Konsensus hos analytikerne lå på 16,8 mia. kr. inden regnskabet og dermed umiddelbart lige midt i intervallet. Man behøver dog heller ikke have fulgt DSV længe for at vide, at de har en tendens til at være konservative i deres udmeldinger, og ofte har opjusteret hen over regnskabsåret.

Derfor var 2023-udmeldingen til den gode side. Også med tanke på de opstillede forudsætninger for 2023-forventningen.

Der ventes et volumenfald på 2-5 pct. i Air & Sea-divisionen og en flad til lav encifret nedgang i Road og Solutions. Der ventes altså en tilbagegang, hvilket er lidt overraskende, når den overordnede forventning samtidig er en vækst på 2-3 pct. i det globale BNP. Det er en sjældent stor manko, for normalt er der en solid sammenhæng mellem væksten i økonomien og væksten i transportbehovet. Hovedforklaringen er en udbredt forventning om nedbringelse af lagre, nu hvor de globale forsyningskædeproblemer er ved at være historie mange steder og i mange sektorer, og en vis økonomisk afmatning også er i gang.

Lagernedbringelsen var allerede i gang i slutningen af 2022, og den udvikling forventes at fortsætte ind i 2023, men med en vending i 2. halvår 2023. Med andre ord kigger vi altså ind i et regnskabsår, der vil starte på den svage side.

Nedgangen i 2023 er primært båret af Air & Sea, som er langt den største division. Den leverede over 20 mia. kr. af EBIT-resultatet på 25 mia. kr. i 2022. Så selvom mange sandsynligvis stadig forbinder DSV med lastbiler på motorvejene, så er det altså langt fra det reelle billede. Den forretning dækkes af road-divisionen, som faktisk er blevet den mindste i DSV målt på indtjening.

Det blev faktisk ”kun” til et bidrag til koncernindtjeningen på 2 mia. kr. i EBIT i 2022, selvom omsætningen blev løftet med 16 pct. til 41,5 mia. kr. For 2023 ventes en mere eller mindre flad udvikling i både Road og Solutions, som samlet leverede næsten 5 mia. kr. i EBIT i 2022. Hermed står det også tydeligt, hvor væsentlig Air & Sea er for indtjeningen i koncernen.

Normaliseret vækst fra 2. halvår 2023
Ser vi lidt længere frem i horisonten, så forventes en normal global BNP-vækst på 2-3 pct. igen fra 2024. Dermed blev 2026-målsætningerne fra kapitalmarkedsdagen i juni 2022 også bekræftet. Dengang blev der talt lidt mere uformelt om en målsætning på minimum 20 mia. kr. i EBIT fra den nuværende forretning.

Uden at der var en klar afvisning, fornemmede vi en anelse mere forsigtig tilgang på telefonkonferencen i denne uge, da de 20 mia. kr. blev bragt op. F.eks. blev det understreget, at den forventning byggede på fortsat volumenvækst, og det er jo ikke tilfældet lige nu.

Vi ser det dog som vanlig forsigtighed og noterer, at konsensus lige nu faktisk allerede peger i retning af et EBIT-resultat på 20,2 mia. kr. i 2025. Dermed er der udsigt til en fortsat veldrevet DSV-virksomhed, der leverer vækst på bundlinjen og ikke mindst i indtjening per aktie via de fortsatte aktietilbagekøb. I 2022 leveres en bundlinje på 17,7 mia. kr. svarende til en indtjening per aktie på 81 kr. Man returnerede hele 21,6 mia. til aktionærerne i 2022. Heraf udgjorde de 1,3 mia. kr. udbytte for 2021. Samlet blev der annulleret egne aktier svarende til 8,75 pct. af aktiekapitalen.

For 2023 og de kommende år ses nu en Earnings Per Share på 60 kr. og stigende. Kurs 1200 modsvarer en Price/Earnings på 20, hvilket i øjeblikket stadig må anses som værende til den høje side i forhold til meget andet.

Det ændrer dog ikke på vores tiltro til aktien, og estimaterne for de kommende år kan blive ændret markant som følge af nye værdiskabende opkøb. Vi løfter vort kursmål moderat til 1350 i forventning om, at udsigterne til volumenvækst fra 2. halvår igen vil tiltrække investorer til den solide vækstorienterede investeringscase, som DSV repræsenterer. En bedring i de makroøkonomiske faktorer vil naturligvis være lidt ekstra benzin til DSV’s indtjeningsmotor.

Selvom det næppe er overraskende, så taler det nok engang til DSV’s fordel, at man ikke i lyset af de gode tider kastede sig ud i hasarderede opkøb. Der blev holdt igen, og hele det store overskud er i praksis udbetalt til aktionærerne via aktietilbagekøb.

Den seneste tid har opkøbsspekulationerne været tiltagende og har primært handlet om et eventuelt køb af DB Schenker, som er Deutsche Bahns logistikenhed. DSV har erklæret sig klar til nye opkøb ovenpå en vellykket integration af det store GIL-opkøb. Regnskabet og telefonkonferencen bragte ikke noget afgørende nyt på det område udover en konstatering af, at sælgere og købere stadig skal rykke noget tættere på hinanden førend eventuelle opkøb vil være mulige. Det blev især udlagt som alt for høje prisforventninger hos sælgerne ovenpå de stærke – men enkeltstående – resultater i 2022. Heri lå naturligvis også en slet skjult konstatering af og klap på egen skulder over, at man hos DSV havde fastholdt sin kapitaldisciplin og ikke købte op for enhver pris.

Steen Albrechtsen

SA og/eller nærtstående ejer aktier i DSV

Aktuel kurs 1269,50

Kursmål (6 mdr.) 1350,00

Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser

DSV - aktiekurs

DSV - konkurrentnøgletal

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Dagens Nyheder Middag - Investering

Vær et skridt foran. Få de vigtigste analyser af danske aktier og aktiemarkedet
Udkommer hver dag kl. 12.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Senior Accountant – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Finance Controller – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Udløber snart
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Økonomikonsulent til BUPL’s økonomienhed
Region Hovedstaden
Financial Controller for Stena Bulk A/S
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank