Det har længe været hårdt at være Lundbeckinvestor, og selvom Lundbecks 1. kvartalsregnskab var solidt med en vækst på 17 pct. i de strategiske brands, har investorerne stadig ikke købt sig fuldt ind i den nye strategi med Charl van Zyl i spidsen.
I 1. kvartal leverede Lundbeck en solid præstation, hvor det var de strategiske brands, der tog opmærksomhed med en pæn vækst på 17 pct. i lokal valuta til 3,76 mia. kr.
Det er værd at notere, at denne del af forretningen nu udgør 71 pct. målt på omsætning, og derfor bliver det snart næsten overflødigt at bruge alt for mange kræfter på at segmentere forretningen.
Omsætningen fra den resterende forretning (de modne brands) faldt med 11 pct. til 1,47 mia. kr., og der skal ikke mere end to års fremskrivning med nogenlunde samme vækstrater til, førend de strategiske brands udgør 80 pct. af forretningen.
De strategiske brands er groft sagt den patentbeskyttede hovedforretning i resten af dette årti, og det overordnede billede for 1. kvartal var pænt og solidt, som de 17 pct. vækst også indikerer.
Særligt migrænemedicinen Vyepti fortsatte sin succesfulde udrulning med en vækst på 69 pct. i kvartalet til en omsætning på 617 mio. kr., hvoraf hele 544 mio. kr. kom fra det amerikanske marked.
Konsensusestimatet for Vyepti var kun på 532 mio. kr., og ikke engang det højeste estimat på 562 mio. kr. var i nærheden af den reelle præstation på 617 mio. kr. Dermed en klar positiv overraskelse fra Vyepti, som i et par år har været lidt efter planen, fordi dets lancering faldt sammen med pandemiens udbrud.
Rexulti, som i 2023 også blev godkendt indenfor Alzheimers agitation, leverede på overfladen en lidt skuffende vækst på kun 7 pct. til 1115 mio. kr. Her er det dog en vigtig tilføjelse, at antallet af recepter steg med hele 15,8 pct. i 1. kvartal, hvilket vi kan tage som en indikator for den underliggende volumenvækst. Forskellen mellem omsætningsvæksten og volumenvæksten kan ifølge Lundbeck umiddelbart forklares med bl.a. lagerforskydninger.
Lundbeck-aktien handles trods en stigning på 15 pct. i år til en Price/Earnings under 10, og investorerne har endnu ikke købt sig fuldt ind i den nye strategi med Charl van Zyl i spidsen. Det skyldes formentlig, at vi især på opkøbsfronten endnu har til gode at se, hvad man finder på.
Udmeldingen er en samling af mindre bolt-on opkøb, der kan styrke den lidt mere modne del af pipelinen, så der er nye lægemidler klar til at fylde hullerne ud i slutningen af dette årti, hvor flere af de strategiske brands går af patent. Lundbeck har nu ikke længere nogen nettogæld og er dermed i en god position til at foretage opkøb, når de rigtige muligheder byder sig til.
Aktien er blevet flot belønnet af markedet ovenpå regnskabet og nærmer sig nu den kurs omkring 40, som var en effektiv stopklods sidste år. Når aktien har pustet ud ovenpå regnskabsstigningen, forventer vi fortsat fremgang, og vi kigger i første omgang mod en kurs på 45, som modsvarer en P/E på maksimalt 10 målt på 2025-estimater.
Konklusion
Aktuel kurs 37,40
Kortsigtet (< 3 mdr.) Køb
Langsigtet (12 mdr.) Kursmål 45
Steen Albrechtsen
SA og/eller nærtstående ejer aktier i Lundbeck
Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her