Efter at have fordoblet omsætningen siden 2020 har EBIT-marginen taget et massivt dyk hos Royal Unibrew. Men den lave margin udgør et attraktivt udgangspunkt for en flerårig vækstrejse drevet af interne effektiviseringer og forbedringer. Opjusteringen allerede efter 1. kvartal bekræfter og styrker troen på dette.
Bryggerikoncernen Royal Unibrew blev overraskende flot belønnet for et solidt regnskab for 1. kvartal. Reaktionen viser tydeligt, at tilliden er på vej tilbage, og ikke mindst at investorerne nok var blevet lidt for sortsynede ovenpå årsregnskabet i slutningen af februar, hvor man udskød udbyttebetalingen af 14,50 kr. per aktie til senere på året samt ændrede EBIT-målsætningen.
En opjustering allerede efter 1. kvartal er en stærk indikator for, at Unibrew er kommet godt i gang med at få styr på forretningen igen. Løftet i EBIT-margin fra 5-15 pct. til 9-19 pct. baserer sig udelukkende på interne effektiviseringer, og at opkøbene leverer lidt hurtigere end ventet.
Unibrew har i forbindelse med årsregnskabet 2023 skrottet den tidligere EBIT-margin målsætning på 20-21 pct. og sigter nu i stedet efter en årlig organisk vækst på 6-8 pct.
Årets præcise forventning om et EBIT-resultat på 1875-2025 mio. kr. inkl. 80 mio. kr. fra opkøb (primært Vrumona) modsvarer en margin på 12,5-13,5 pct., og dermed står det også klart, at der bør være masser af plads til at øge indtjeningen i de kommende år, alene via egne interne forbedringer og effektiviseringer.
6-8 pct. årlig vækst kan endda forekomme en anelse pessimistisk, da det i bedste fald modsvarer et marginløft på op til ét procentpoint per år. Både Carlsberg og Heineken leverer EBIT-marginer omkring 15 pct.
Heineken, som Unibrew i øvrigt købte Vrumona af, handler aktuelt til en Price/Earnings på 18,7, mens Carlsberg ligger omkring 17. Førstnævnte har netop aflagt regnskab, og også her var der fremgang drevet af både volumen og højere priser.
Samlet ligner Unibrew en fornuftig langsigtet vækstcase, hvor man som investor kan se frem til en stabil indtjeningsvækst over de kommende år. Aktien fik måske lige lovlig meget medvind ovenpå kvartalsregnskabet, men med en større tiltro til en stabil fremtidig indtjeningsvækstcase, er det måske ikke helt ufortjent.
Det er også værd at bemærke, at helårsforventningen bygger på et fladt marked/volumen for helåret, mens man faktisk i 1.kvartal præsterede en organisk volumenvækst på 5 pct.
Her hører det dog også med til historien, at sammenligningstallene var venlige, men ikke desto mindre var der en positiv undertone at spore, ligesom forbrugertilliden ser ud til at være uændret.
Vi ser aktien som købsværdig, men noterer også, at den med en P/E lige under 20 ligger i den høje ende, når man ser på P/E hos sektorkollegaerne, hvor f.eks. Carlsberg og Heineken ligger omkring 17-18 stykker. Vi sætter et 12 måneders kursmål på 580, samtidig med at vi forventer, at man på helt kort sigt med lidt held nok kan komme lidt billigere ind i aktien end ved den aktuelle kurs.
Konklusion
Aktuel kurs 533
Kortsigtet (< 3 mdr.) Hold
Langsigtet (12 mdr.) Kursmål 580
Steen Albrechtsen
Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her