På et år har CEO Alexander Lacik og CFO Anders Boyer genskabt tilliden til Pandora, der fremstår som årets mest overbevisende turnaround blandt de store børsnoterede selskaber. Aktiekursen er mere end fordoblet i 2020, selvom virksomheden har været hårdt ramt af viruskrisen og den organiske vækst foreløbig ventes at blive på minus 14-20 procent.
Det er de store markeder, der løfter Pandora i 3. kvartal 2020 – og i oktober. Trods viruskrisen har CEO Alexander Lacik og CFO Anders Boyer skabt så meget ny optimisme om smykkekoncernen, at den nu fremstår som årets turnaround blandt de store danske virksomheder i 2020. I første halvår 2021 vil de – sandsynligvis – på den baggrund fremlægge en ny strategi.
Pandoras aktiekurs understreger den vellykkede turnaround-proces: Den sluttede november over 100 procent højere end niveauet ved årsskiftet. Kursen var ellers fra 2016 til begyndelsen af 2020 faldet næsten uafbrudt fra over kurs 1000 til under 200 i marts i år. Alexander Lacik har desuden i de seneste uger fået vigtige tillidserklæringer fra store udenlandske investorer som Blackrock, Parvus og Société Générale, der alle har købt op i selskabet og nu hver ejer over fem procent.
Der er god grund til, at tilliden til Pandora nu vokser. Det største marked, USA, har i 3. kvartal præsteret et like-for-like-salg – i butikker, der har eksisteret mere end 12 måneder – der ligger hele 18 procent over samme periode i 2019, det næststørste Storbritannien har øget med 17 procent og Tyskland med 23 procent.
Globalt har Latinamerika og Kina trukket ned, så det globale like-for-like-salg bliver på minus to procent, hvilket imidlertid er en meget stærk forbedring fra de foregående kvartaler. Og nok så væsentligt: Oktober – begyndelsen af 4. kvartal – udviser globalt en like-for-like vækst på overraskende plus 8 procent.
EBIT-marginen på 17,2 procent før restruktureringsomkostninger i 3. kvartal mod 20,2 i samme periode 2020, betegner Pandora selv om ”bedre end ventet”, og ledelsen påpeger, at faldet i EBIT ikke så meget er en følge af salgsudviklingen som en effekt af valutakurser, stigende råvarepriser og nye investeringer.
En recept der virker
Kunderne er hurtigere end forventet vendt tilbage til butikkerne ”og ønsker fortsat at engagere sig fysisk med mærket og produkterne”, understreger Pandora. Hertil kommer, at den organiske vækst i onlineforretningen var på 89 procent i 3. kvartal.
Hvad har Pandoras ledelse gjort?
Den har for det første effektivisereret. Allerede før Alexander Lacik tiltrådte som ny CEO i april 2019, havde CFO Anders Boyer og daværende COO Jeremy Schwartz lanceret NOW-planen, der siden gradvist er blevet skærpet: I slutningen af 2019 blev effekten skønnet til 1 mia. kr. årligt – i november er den sat op fra 1,4 til 1,6 mia. kr. årligt.
Men NOW skulle ikke bare give besparelser. Planen skulle opfylde tre turnaround-mål: Skabe mere fremdrift i omsætningen, igen gøre varemærket relevant og effektivisere driften i butikkerne.
Alexander Lacik har med udgangspunkt i NOW taget flere initiativer. I 2020 har han satset på at styrke varemærket ved at udnytte Pandoras gode likviditet til at intensivere markedsføringen i forhold til konkurrenterne. Desuden understreger Alexander Lacik, at Pandora ikke er en butikskoncern, der kan sammenlignes med de store modekæder, der ofte og drastisk skifter ud i sortimentet. Tværtimod skal Pandora i højere grad dyrke et stabiliserende launch and leverage koncept, der går ud på løbende at udbygge og styrke det eksisterende produktudvalg. Recepten har virket frem til oktober 2020.
Pandoras ledelse har foreløbig fastholdt sine let opjusterede forventninger fra 8. oktober om en samlet organisk vækst på minus 14-17 procent og en EBIT-margin på 17,5–19 procent i 2020. Men meget vil nu afhænge af udviklingen i det vigtige 4. kvartal, der ser mere usikkert ud, efter at virusbekæmpelsen igen har ført til indskrænkninger af det offentlige liv i mange lande.
Alexander Lacik varslede efter offentliggørelsen af 3. kvartalsmeddelelsen, at Pandora sandsynligvis vil fremlægge en ny strategi i første halvår 2021, eftersom NOW er ved at være gennemført.
CFO Anders Boyer har tidligere indikeret, at Pandora måske kunne brede sit mærke ud over nye produktkategorier og tage andre mærker ind i butikkerne.
Morten A. Sørensen
Aktuel krus 637,80
Kursmål (6 måneder) 603,00
Læs tidligere analyser af Pandora her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her