Jens Lund har flere gange været topratet som CFO i DSV, men logistikkæmpens bestyrelse fandt det bedst at skifte ud på den absolutte toppost, samtidig med at man skiftede det strategiske fokus fra opkøb til organisk vækst. Men de fleste investorer og analytikere havde hellere set, at den populære forgænger, Jens Bjørn Andersen, var blevet på posten.
Alt var idel lykke for DSV, da Økonomisk Ugebrev senest gennemførte sin DirektørRating for to år siden. Jens Bjørn Andersen blev vanen tro bedømt som bedste CEO, og på ratingens CFO-del var det også sædvanen, at Jens Lund scorede topkarakter. Men som CEO opnår Jens Lund kun en placering lidt over middel.
Man kunne tolke det sådan, at selv om mange respondenter udmærket kender Jens Lund fra hans tid som CFO, har han endnu ikke haft tid til at bevise sine evner som øverste topchef. Men et tillægsspørgsmål til ratingen viser, at der er mere i det.
Af 12 respondenter til dette spørgsmål hælder de syv til, at det overraskende hurtige skifte på CEO-posten ikke var det rigtige valg. Kun tre er mere eller mindre enige i bestyrelsens beslutning, mens de resterende to forholder sig neutralt til spørgsmålet.
Den overvejende stemning er altså, at man gerne ville have beholdt den populære Jens Bjørn Andersen. Det var i oktober sidste år, at selskabets bestyrelse overraskede de fleste med at meddele den forestående rokade. Jens Bjørn Andersen tog det pænt udadtil, men lod i interviews forstå, at han selv var blandt de overraskede.
En analytiker fremhæver, at lederskiftet også afspejler, at DSV står i et strategisk vadested. Måske vinder man budkrigen om DB Schenker, men det er også sidste chance for at foretage et af de opkøb, som DSV er berømt for at få stor værdi ud af.
Med den størrelse, vognmandsforretningen fra Hedehusene har opnået, er der ikke længere så store opkøbsemner i verden, at det gør den store forskel. I stedet skal man finde sin vækst på anden måde, og det var netop det, der kostede Jens Bjørn Andersen topposten.
”Argumentet for, at han skulle gå, var blandt andet, at han ikke havde leveret den organiske vækst, man havde håbet på”, siger analytikeren.
Håbet er så, Jens Lund kan levere varen. Han benyttede sin første optræden som CEO til at meddele en strategisk ændring: Organisk vækst skal fylde mere i forhold til tilkøbt vækst. Og det skal ikke mindst opnås med god gammeldags priskonkurrence. Det vil så være på bekostning af driftsmarginalerne, hvilket ikke fornøjer investorerne.
De har i forvejen grund til at være skeptiske over for samarbejdet med Saudi Arabien om at være logistikoperatør til opførelsen af den højteknologiske by NEOM. Hvis alt går som planlagt, vil NEOM blive en af verdens største logistikkunder.
Men saudierne er allerede begyndt at fire på planerne, og under alle omstændigheder løber DSV en risiko for sit omdømme ved det tætte samarbejde med et teokratisk diktatur.
Oveni i alt dette kommer, at hele den globale logistikbranche muligvis står over for en periode med strukturelt lave fragtrater.
Konklusion
Aktuel kurs 1210
Kortsigtet (< 3 mdr.) Køb
Langsigtet (12 mdr.) Kursmål 1280
Morten A. Sørensen
Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her