Anmeldelse: Sådan vendes en kæmpe som Nokia

”Transforming Nokia”, skrevet af bestyrelsesformand Risto Siilasmaa, er en fascinerende bog om, hvordan man kan redde en virksomhed, der går helt galt af markedsudviklingen. Men også en beretning om, hvordan den kan få en ny og stærkere fremtid.

Bogen har vakt opmærksomhed i det globale erhvervsliv og blandt rådgivere. Ikke bare på grund af resultaterne ved strategiændringen, hvor omsætningen er fordoblet. Men også på grund af den strategi, Siilasmaa styrede mod. Faktisk lykkedes det, selvom han smed megen af den traditionelle lærebogsviden overbord.

Bestyrelsesformand for Mærsk, Jim Hagemann Snabe, skriver om bogen: ”I tider med konstant forandring er bogen en inspirationskilde til at udfordre formodninger, til at lede efter muligheder, til at være open-minded og til at lede med entrepreneur-ånd, uanset hvor succesrig ens egen virksomhed er.”

Dermed rammer han hovedet på sømmet: For Nokias problemer begyndte nemlig på bagkant af en kæmpe succes. Og det var dér, Siilasmaa tog fat – som nyt bestyrelsesmedlem i 2008. På det tidspunkt kunne Nokia gå på vandet. Men iPhone og Samsung begyndte at bide Nokia i haserne med rigtige smartphones.

Siilasmaa fik et wake-up call i Kina, da han så hvordan små mobilselskaber med lavpristelefoner skød op som paddehatte. Han havde 18 års erfaring fra softwarevirksomheden F-Secure. Han kunne se, at noget var ravruskende galt i Nokias udviklingsproces. Den var ineffektiv, og man ignorerede de nye smarte brugerflader på iPhone og med Android. Man troede på sin egen usårlighed og egen teknologis overlegenhed.

Han skrev en lang rapport til den daværende bestyrelsesformand om behovet for en total kurs-ændring, men han blev ignoreret. Nokia havde allerede på det tidspunkt kurs mod afgrunden.

Direktøren blev skiftet ud, og der blev lavet en plan A og B og C osv., og Nokia knyttede sig til Microsofts system i stedet for Android trods en række advarselsblink. Intet hjalp, for strategien blev ikke ændret. Android-systemet førte til en krig mellem eco-systemerne, og Nokia tabte krigen. Hvorfor? Fordi bestyrelsen ikke havde viden nok og ikke sikrede sig en tilstrækkelig viden – og hurtighed i omstillingsprocessen. Den tidligere bestyrelsesformand Jorma Ollila trådte tilbage, og Siilasmaa blev bedt om at overtage posten, og med to års forsinkelse kunne han tage fat på den radikale kursændring.

Det førte til gennemgribende forandringer, så Nokia kom på banen med smartphones, også i den lave prisklasse, og til sidst med en overtagelse af Alcatel-Lucent, så Nokia i dag er på hele markedet fra mobiltelefoner til netværksløsninger i konkurrence med Ericsson og Huawei.

I bogen drager Siilasma en række læresætninger om Nokia-krisen: Succes bliver farlig, når dårlige nyheder i forretningen ikke når frem til ledelsen, når ledelsen ikke undersøger de dårlige nyheder grundigt nok, når beslutninger udskydes, og når man kun laver én plan for en løsning og ikke opstiller alternativer.

Otte gyldne regler under transformation
Han opstiller otte gyldne regler for bestyrelsesarbejdet under transformation, herunder at ledelsen skal tage alle medarbejdere alvorligt og acceptere uenigheder. Bestyrelsen skal søge maksimal viden om virksomheden på alle områder. Og bestyrelsesmedlemmerne skal sørge for konstante forbedringer i deres arbejde, og bestyrelsen skal opmuntre direktionen til at mødes med de enkelte bestyrelsesmedlemmer udenfor møderne.

Tillid er afgørende, når der skal gennemføres store forandringer, og når en overtagelse eller fusion skal lykkes. Topledelsen skal næsten være paranoid i udtænkning af de værste scenarier. Men det skal også parres med en optimistisk tro på, at alt kan lykkes. Men det altafgørende er at spørge hvorfor og hvorfor ikke, fremfor hvad. At få at vide at der er problemer er ikke nok for at finde den rigtige løsning. Bestyrelsen skal vide, hvorfor der er problemer.

Andre vigtige spørgsmål er: Er det kulturen, det er galt med? Hvorfor fortsætter ineffektiviteten? Hvorfor tør folk ikke kritisere eller komme med nye ideer? Sådan er det også, når en strategi skal udstikkes: Hvorfor skal man forbedre det eksisterende? Hvorfor skal man ikke gå helt nye veje? Den slags spørgsmål indledte Siilasmaa med at stille, inden han tog fat. Nu hører Nokia igen til verdens største og bedste.

Transforming Nokia, Risto Siilasmaa i samarbejde med Catherine Fredman, McGraw Hill, 317 sider, 28 dollar.

Skriv en kommentar

Please enter your comment!
Indtast dit navn her