Med en recept, der især har bygget på investeringer, viser Grossistfirmaet Brdr.
A&O Johansen, hvordan der kan skabes ny vækst og værdi i en usexet hjemmemarkedsbranche, der er præget af stagnation og hård konkurrence.
El- og VVS-grossistfirmaet Brdr. A&O Johansen er i al diskretion og takket være investeringer på tilsammen over 1 mia. kroner ved at udvikle sig til et forbillede for danske handelsvirksomheder, der kæmper med svære stagnerende hjemmemarkeder.
Resultaterne har for alvor vist sig i løbet af 2016. A&O-aktien er over det seneste år steget lige knapt 50 procent, og virksomheden har netop i sin halv-årsmeddelelse opjusteret forventningerne til 2016 til et før-skatresultat på 130-140 mio. kr, hvor der tidligere var ventet et resultat på 120-130 mio. kr. A&O, der er familiekontrolleret, og som siden 1986 har været ledet af adm. direktør Niels A. Johansen, demonstrerer dermed overlevelsesevne og konkurrencekraft. Danske markedsandele på cirka 25 procent for VVS-komponenter og 15 procent for el-artikler gør A&O til en betydelig markedsaktør, omend virksomheden står over for større, ofte mere internationaliserede og diversificerede konkurrenter, som de børsnoterede Solar og Sanistål samt Lemvigh-Müller og Brdr. Dahl, der er ejet af den multinationale byggematerialegigant Saint-Gobain.
Med det seneste års kursstigning ligger A&O nu i en højere aktiekurs end før finanskrisen, der ramte byggeriets grossister meget hårdt, og hvis efterdønninger Solar- og Sanistål-aktierne endnu ikke på samme måde er kommet over.
Med kursstigningen demonstrerer A&O også, at virksomheden foreløbig har fundet en mere lukrativ vej frem end især Solar, hvor ledelsen i 2014 blev overtaget af Anders Wilhjelm, der dengang varslede en plan, der skulle omskabe Solar til en sourcing- og servicevirksomhed.
Receptens hovedindhold har været investeringer: A&O har i perioden 2011-2015 investeret massivt i forhold til sin omsætning, der i 2015 var på 2,6 mia. kr.
En opgørelse viser, at A&O i denne periode har sat knap 500 mio. kr. i materielle og immaterielle anlægsaktiver, hvor de fire store konkurrenter hver har investeret mellem 150 og 300 mio. kr. Når investeringsprogrammet afsluttes i 2016, vil A&O have investeret over 500 mio. kr. i organisk vækst. Pengene er især sat i et nyt automatiseret centrallager, ny software og opgraderinger af butiksnettet. Investeringerne i organisk vækst er baggrunden for, at A&O i dag kan fremvise højere organisk vækst end konkurrenterne og samtidig opretholde en af branchens højeste indtjeningsmarginer.
Med opkøbet af branchens internetopkomling, BilligVVS, for yderligere 240 mio. kr. i 2015 har A&O fået en stærk internetplatform og også mulighed for at udnytte den store investering i centrallageret bedre. Dermed kan grossistvirksomheden sælge gennem flere kanaler, takket være et bredt butiksnet og et nyt og stærkt centrallager, og gennem e-commerce får den bedre adgang til mindre VVS-firmaer og til privatkunder.
A&O satsede desuden i begyndelsen af 2016 401 mio. kr. at købe den post på 39 procent af aktiekapitalen, som konkurrenten Sanistål havde købt før finanskrisen, især i 2007, for at tvinge A&O til fusion. Købsprisen var 1797 kr. pr. aktie, og den er siden, blandt andet takket være tilbagekøbet, løftet til 2629 fredag, hvilket nu giver A&O en markedsværdi på 1350 mio. kr. mod Saniståls 1073 mio. kr. Saniståls aktiepost har efter alt at dømme længe været et irritationsmoment for A&O, og tilbagekøbet giver A&O’s ledelse og hovedaktionær en større handlefrihed, blandt andet til at udbetale udbytte – noget, som A&O har undladt at gøre, mens Sanistål var aktionær, tilsyneladende for ikke at tilføre konkurrenten likviditet. Flere markedsdeltagere venter, at A&O nu vil annullere den store aktiepost, der ligger i selskabet, og at det yderligere kan understøtte børskursen.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her