Store danske virksomheder som Novo Nordisk, Lundbeck og GN henter nu en større andel af deres salg i USA end deres europæiske rivaler, og i nogle tilfælde også deres amerikanske. Det har givet gevinst i en tid med en stærk dollar. Men det betyder også nye risici for dansk erhvervslivs stjerner.
Stribevis af vigtige danske virksomheder, som Lundbeck, Novo Nordisk, GN, Coloplast, SimCorp, Chr. Hansen, Columbus, DSV og Bang & Olufsen, har i 2016 øget deres eksponering markant mod det amerikanske marked. Flere af dem henter nu over halvdelen af deres samlede globale omsætning i USA, fremgår det af deres seneste regnskabsmeddelelser. Satsningen på USA indebærer et nyt risikobillede, der får direkte betydning for erhvervslivets top:
Udviklingen har for eksempel foreløbig været lukrativ for Lundbecks topchef Kåre Schultz, men har omvendt ført til problemer for Novo Nordisk og tilsyneladende været med til at fremskynde udskiftningen af tidligere topchef Lars Rebien Sørensen med Lars Fruergaard Jørgensen.
Når disse store danske virksomheder i årets første tre kvartaler øgede andelen af deres omsætning i USA, så skyldes det ikke, som året før, dollarkursen. Den var, set over hele året, omtrent uændret fra 2015 mod euro og danske kroner. Det større salg i USA i de første tre kvartaler skyldtes især, at flere selskaber øgede eksponeringen mod USA, investerede mere, satsede på større salgsindsats, og flere kunne sætte priserne op i 2016.
Dollar har løftet i fjerde kvartal
I årets sidste kvartal er de imidlertid igen blevet dollarvindere, om end ikke som i 2015. Omkring Trump-sejren steg USD med cirka tre procent i forhold til niveauet i de første tre kvartaler. De fleste virksomheder har endnu ikke offentliggjort tal for de sidste måneder af 2016. Men i kvartalet har USA-satsningen sandsynligvis givet ekstra gevinst (når der ses bort fra mulig valutahedging). Om 2017 også vil give dollargevinst er naturligvis usikkert. Hidtil i januar er dollaren igen faldet lidt tilbage fra højdepunkterne i december og først i januar, hvor den et par gange er nået over syv kroner.
Men samlet set er dollarkursen blevet vigtigere. Efter en systematisk satsning på USA er mange store danske virksomheder mere afhængige af amerikansk økonomi end nogensinde før.
It- og konsulentvirksomheden Columbus har i 2016 øget den nordamerikanske andel af sin omsætning fra 35 til 37 procent. Coloplast har netop i 2016 styrket sin betydelige amerikanske omsætning med et opkøb til over en milliard kr, og også William Demant Holding er med en omsætningsandel på 42 procent i 2015 stærkt afhængig af det nordamerikanske marked, mens DSV har øget den amerikanske andel af sin omsætning betydeligt med opkøbet af UTi i 2015.
Der har typisk været i hvert fald to årsager til, at mange betydelige danske virksomheder har satset mere på USA:
For det første har især pharma- og medicovirksomheder haft glæde af, at det amerikanske sundhedssystem i de seneste år har tilbudt leverandører bedre vilkår end det europæiske. Store danske pharma- og medicokoncerner har satset hårdere på USA end ikke blot deres europæiske konkurrenter, men også mindst lige så hårdt som mange indfødte amerikanske pharmavirksomheder.
For det andet har mange danske selskaber set større muligheder i en amerikansk økonomi i vækst end i de træge europæiske markeder.
Satsningen er blevet mere usikker
I de seneste måneder er den store satsning i USA formentlig blevet mere usikker, end virksomhederne havde forudset. Også Donald Trump vil, hvis man skal tro hans udtalelser sætte ind mod pharmaselskabernes gode indtjening i USA.
Og udsigterne for amerikansk økonomi er generelt usikre. Dollar-boostet kan stadig understøtte danske virksomheders indtjening fra USA. Og foreløbig er de globale aktiekurser blandt andet blevet drevet op af en forventning om en mere ekspansiv amerikansk finanspolitik med flere infrastrukturinvesteringer.
Men den stærke dollar kan også bremse USA’s eksport, og flere økonomiske iagttagere anser det for tvivlsomt eller usandsynligt , at den republikansk dominerede kongres går med til en mere ekspansiv politik, omend få venter, at USA direkte kommer i recession i 2017, sådan som Saxo Banks cheføkonom frygter .
2017 bliver under alle omstændigheder usædvanligt spændende og risikobetonet for de mange danske virksomheder, der har gearet op i USA i de seneste år.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her