Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

Da DFDS delte sig op i 90 hot dog-stands

Linda

lørdag 24. juni 2017 kl. 18:40

Alle taler om at gøre det, færre formår at gøre det – men i DFDS er det lykkedes at løfte afkastet på den investerede kapital til vel over 10 procent om året.

Det bragte adm. direktør Niels Smedegaard op på en femteplads i Økonomisk Ugebrevs CEO-rating, og finansdirektør Torben Carlsen gør det endnu bedre i CFO-ratingen, hvor han får tredjepladsen. I dette interview fortæller han om, hvordan dyb involvering af medarbejderne har været en nøgle til succesen.

Da Torben Carlsen i 2009 blev finansdirektør i DFDS, havde selskabet en markedsværdi på under 3 mia. kr. Det var ikke nok til rigtigt at fange aktiemarkedets interesse. Men den er i høj grad kommet til, efterhånden som markedsværdien er vokset til over 20 mia. kroner.

”Der er selvfølgelig et element af held i det på den måde, at vi er i et segment, som ikke har været så udsat, som nogle af de mere globale segmenter har været det. Men vi fokuserer også meget på at træffe beslutninger, der skaber værdi. Tilbage i 2011/12, da vi havde et ROIC (afkast på investeret kapital. Red) på 4 procent, sagde vi, at vi i hvert fald skal op på 10 procent. Og at alt, hvad vi gør, skal drives af det. Der var en del skepsis overfor, om det kunne lade sig gøre for et shippingselskab. Men vi nåede det i 2015, og i dag er vi oppe på over 15 procent. Så vi kan se, at det fokus, vi har haft på det i hele organisationen, har båret frugt. Jeg tænker, at det også er baggrunden for, at vi nu bliver ratet slå flot,” siger Torben Carlsen.

At få afkastet op var ikke noget, der skete blot ved, at man sad i direktionen og valgte aktiviteter til eller fra. Det budskab, der skulle ud i organisationen, var, at hver enkelt del af forretningen skulle leve op til afkastmålet.

”Vi har delt vores virksomhed op i 90 forskellige aktiviteter, der alle sammen har kundekontakt og et ansvar for EBIT (driftsindtjening, Red.). Vi har bedt hver enkelt af de ansvarlige for de 90 aktiviteter om at se på deres forretning og finde ud af, hvordan den kan løftes til at give et afkast på 10 procent. Budskabet i vores såkaldte ROIC-drive var, at dette ikke er en budget-øvelse om at hæve salget med nogle procent, men at den pågældende ledelse skal betragte aktiviteten som deres egen hot dog-stand og demonstrere, hvordan den kan nå det krævede afkast. Så skal vi nok komme med penge og øvrige ressourcer.”

Videre siger Torben Carlsen: ”Tidligere har man måske argumenteret for, at man skal opretholde en rute, fordi den giver lidt beskyttelse af en flanke, eller fordi vi har haft den i hundrede år. Men nu er det ikke længere nok. Og i langt de fleste tilfælde har været muligt at gennemføre strukturelle eller operationelle tiltag, som har vendt udviklingen, og vi har gennemført mange tiltag, der giver betydeligt mere end 10 procent i afkast.”

Vanskelige beslutninger
Den nye linje har også givet anledning til den slags beslutninger, der rent følelsesmæssigt gør ondt på personalet i et rederi – som da en af selskabets ældste ruter, Esbjerg-Harwich, blev lukket i 2014. Man ville gerne have drevet den videre, men de tidligere passagerer var begyndt at flyve over Nordsøen i stedet, og fragten kunne mere optimalt sejles på en alternativ DFDS-rute.

Til gengæld har direktionen gjort andre ting for at motivere medarbejderne. ”De første projekter til at bringe afkastet op var centrale, f.eks. omkring indkøb. Men vi kunne se, at for at nå helt op på 10 procent, måtte vi engagere frontlinjen på en helt anden måde. Alle ville i forvejen gerne tjene penge i deres lokalitet. Men vi gjorde det klart, hvad vi præcist forventede, og vi rejser rundt, lytter til og udfordrer vores kolleger. Det har givet stor motivation, og samtidig har vi sørget for, at forskellige incentive-programmer er spredt meget længere ud i selskabet, så alle får også økonomisk gavn af at levere,” siger Torben Carlsen.

Inden han kom til DFDS, havde han en række lederstillinger i forskellige luftfartsrelaterede virksomheder – afbrudt af, at han i nogle år var med i opstarten af kapitalfonden Polaris, hvor han blandt andet deltog i at købe lysvirksomheden Louis Poulsen af fondsbørsen. Kapitalfondserfaringen – både som partner og som operationel i virksomhed ejet af kapitalfonde – oplever han har givet værdifuld erfaring i henseende til en opgave, der er kommet til at fylde mere i hans dagligdag, i takt med at markedsværdien af DFDS er steget: At servicere investorer og analytikere.

”Jeg tror, at det, jeg har kunnet bidrage med i den sammenhæng, er at kunne kommunikere budskaberne og at skære investeringshistorien ud – at vise, at vi ikke er et støvet selskab, der bruger hver tjent dollar på at købe et skib. Men at vi ser på, om vi kan investere den til et attraktivt afkast, eller om den skal sendes tilbage til vores investorer,” slutter Torben Carlsen.

læs hele udgivelsen her

Sten Thorup Kristensen

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Dagens Nyheder Middag - Investering

Vær et skridt foran. Få de vigtigste analyser af danske aktier og aktiemarkedet
Udkommer hver dag kl. 12.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Relaterede nyheder

Jobannoncer

Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Senior Accountant – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Finance Controller – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Økonomikonsulent til BUPL’s økonomienhed
Region Hovedstaden
Financial Controller for Stena Bulk A/S
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank