Sådan lyder overskriften på en analyse fra finanshuset ABG Sundal Collier, der har udarbejdet den første rigtig uafhængige vurdering af nynoterede Nets.
ABG, der har fastsat et kursmål på 130, ser allerede i år en bølge af nye betalingsløsninger, der vil udfordre Nets’ næsten-monopol.
ABG’s analyse konkluderer grundlæggende, at Nets ledelse og emissionsbankerne har solgt casen til nye aktionærer på en værdiansættelse baseret på ”perfection”. Altså en markant organisk vækst i omsætning og markant forbedret overskudsgrad, som ikke tager hensyn til skærpede konkurrencevilkår de kommende år. ABG påpeger, at finanshuset ikke finder det realistisk at basere værdiansættelsen i de kommende år på en forøgelse af EBITDA-overskudsgraden i den højere ende af 30’erne, efter gennemgribende effektiviseringer sidste år øgede marginalen til 33 procent mod 25 procent året før. Finanshuset ser også en aktuel, meget gavmild, værdiansættelse i forhold til de nærmeste peer group selskaber: ”The peers most similar to Nets are Worldpay, WireCard and Global Payments (..) these peers are expected (by consensus) to see higher growth than Nets and EBITDA margin are forecast to be higher (also by consensus) (altså af analytikerne. red),” skriver ABG.
Modne Markeder
Finanshuset ser det både som en fordel og en ulempe, at Nets har sin hovedforretning på meget modne markeder, når det gælder digitale betalinger. “Although we note that the Nordic countries are among the most digital already, which on one hand highlights the high degree of digitalisation, but on the other hand limits growth potential.” Et særlig godt vækstområde ses at blive e-handels transaktioner med vækstrater på otte procent årligt, men der ventes også benhård konkurrence med vigende priser på dette område.
ABG har især fokus på Nets aktuelle, meget dominerende, markedsposition i Danmark og Norge, og finanshuset tror ikke på, at Nets kan opretholde denne status. ABG ser allerede nye konkurrerende produkter i år, og konkurrencen kan for alvor blive skærpet med implementeringen af EU’s 2. betalingsservice direktiv PSD2 (the second European Payment Service Directive), som efter planen skal være implementeret i national lovgivning, senest januar 2018.
Ifølge finanshuset vil direktivet især søge at skabe ekstra konkurrence på to måder:
For det første må forretningerne ikke sende omkostningen til korttransaktioner videre til kunderne, altså kortholderen.
For det andet skal bankerne give andre banker og kortudstedere adgang til oplysninger om deres egne kunder, herunder kontoadgang, hvis det godkendes af den enkelte kunde. Med andre ord kan nye konkurrenter til Nets få en direkte adgang ind til den enkelte kundes konti, hvor adgangen i dag er eksklusiv for banken, der ”ejer” kunden, da banken har udstedt Nets Dankort.
ABG skriver i analysen, at ”We expect this to increase competition to the national debit cards such as DanKort og BankAxept.” Finanshuset påpeger også, at der endnu ikke er fuld klarhed om, hvordan nye aktører teknisk set får adgang til kundens konti gennem den såkaldte ”API, ”Application Program Interface”, som altså kobler systemerne sammen. Det er også uafklaret, hvor lang tid bankerne eventuel kan trække det ud, med at give en ny kortaktør adgang til kundens konto. ABG skriver, at branchefolk vurderer, at koblingen kan ske relativt hurtigt til lave omkostninger. ”We conclude from our talks to banks and merchants, IT companies as well as Nets peers, that competition will increase as APIs are opened,” hedder det i analysen.
Nets position på betalingskort
Omkring Nets position som den centrale betalingskort udsteder (”Card acquiring”) i Norden, er markedspositionen sådan, at Nets står svagest i Sverige, hvor der dog også er mange udbydere på markedet. Ifølge analysen er der, ud over Nets’ datterselskab Teller, Bambora (tidligere omtalt i Økonomisk Ugebrev), Clearhaus, iZettle, Bavon, Handelsbanken og Babs (Swedbank). Babs ses som den nordiske markedsleder inden for card acquiring. Bambora, som tidligere var ejet af SEB, har fortsat SEB’s kunder i forretningen.
Hertil kommer forstærket konkurrence fra nye aktører som udbydere af elektroniske betalingsløsninger, baseret på account-to-account modeller, altså hvor betalingerne føres direkte fra betaler til betalingsmodtagere og udenom Nets. Eksempler herpå oplyses at være selskaberne Invoice, Direct Payment, PayPal og mobile løsninger som Danske Banks MobilePay og de øvrige danske bankers Swipp løsning.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her