Aktiemarkedets dårlige start på 2016 nåede bunden den 9. februar efter et fald på 15 %. DSV var fulgt med markedet nedad, og havde også mistet ca. 15 % af sin værdi i løbet af årets første fem uger. Dagen efter at aktiemarkedet havde nået bunden aflagde DSV årsregnskab for 2015, og kombinationen af de to ting medførte en kursstigning på 9,3 % i DSV-aktien.
De følgende dage stod finanshusene i kø for at hæve kursmålene på DSV. Morgan Stanley satte således deres kursmål til 360, SEB hævede deres kursmål fra 310 til 380 og Mainfirst hævede deres kursmål fra 210 til 300. Finanshusene placerer generelt DSV i kategorierne Overvægt, Køb, Outperform m.v.
En del af forklaringen skal findes i årsregnskabets tal, som viser en interessant udvikling i forhold til de foregående år. Som det ses af tallene i bunden af siden har DSV gennem de seneste fire år leveret en moderat omsætningsstigning, mens det har knebet med at få indtjeningen til at følge med. EBITDA (driftsindtjeningen renset for af- og nedskrivnininger, særlige poster samt renter og skat) var således kun vokset med beskedne 5,7 % fra 2011 til 2014. Det ændrede sig i 2015, hvor både EBITDA og det primære driftsresultat ekskl. særlige poster (EBIT) blev løftet ganske betydeligt.
Dette kom dog ikke som en overraskelse for investorerne, da DSV allerede i 3. kvartalsregnskabet havde opjusteret helårsforventningerne. Samtidig erklærede man sig dengang ”særdeles tilfreds” med forløbet af 3. kvartal. På den baggrund bekræftede det flotte årsregnskab blot de høje forventninger. Den væsentligste del af forklaringen skal derfor findes fremadrettet. DSV befinder sig på et marked med mange små spillere, og det udnytter man med et erklæret mål om vækst gennem opkøb. Hvor spredt et marked der er tale om, illustreres tydeligt af at DSV med en markedsandel på kun 3 % er blandt de fire største på markedet. At vækst gennem opkøb ikke blot er tomme ord blev senest demonstreret med opkøbet af UTi Worldwide Inc., som med en pris på 9,5 mia. kr. var DSV’s største opkøb nogensinde.
En stor del af integrationen forventes at være gennemført i løbet af 2016, og en synergieffekt på 1,5 mia. kr. forventes at vise sig i løbet af de næste tre år. Heraf forventer man at realisere 30 % af synergieffekten allerede i 2016 og yderligere 50 % i 2017. På kort sigt forventes en integrationsomkostning på 1,5 mia. kr., hvoraf 2/3 forventes afholdt i 2016. Korrigeret for ekstraordinære omkostninger forventes det primære driftsresulat i 2016 at ende i intervallet 3100-3500 mio. kr. (2015: 3050 mio. kr.) Købet blev delvist finansieret gennem en kapitaltilførsel, og samtidig leverede DSV et frit cash flow på næsten 3 mia. kr. i 2015. Ultimo 2015 har DSV en nettorentebærende gæld på minus 546 mio. kr., og ligger dermed væsentligt under den finansielle målsætning om et forhold mellem nettorentebærende gæld og EBITDA før specielle poster på 1,0-1,5.
Det åbner mulighed for nye opkøb lige så snart integrationen af UTi Worldwide er tilstrækkeligt fremskreden. Dette perspektiv berettiger til en højere værdiansættelse af DSV end brancemedianen, og med mindre en generel økonomisk afmatning ændrer forudsætningerne, forventer vi en fortsat kursstigning i DSV-aktien.
Bruno Japp
AktieUgebrevets kursmål (3 mdr): 320-340
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her