Flüggers nye strategiplan lægger vægt på organisk vækst, og efter de skræmmende oplevelser med forsøget på vækst gennem tilkøb af aktivitet i Rusland, er det måske ikke overraskende. Strategiplanen skaber indtil videre ikke tro på fremtidig vækst, og sammenholdt med de kortsigtede forventninger til det kommende år er der ikke grundlag for en højere aktiekurs.
I vores seneste analyse af Flügger i ØU Formue 04/2024 vurderede vi, at entusiasmen på kort sigt var løbet af med investorerne, og at kursen var 10-15 pct. for høj. Vi holdt dog døren åben for en opjustering af kursmålet, når Flüggers nye strategiplan blev offentliggjort senere i regnskabsåret.
Flüggers strategiplan 2024-27 blev offentliggjort lidt senere end forventet, men i torsdags kom den endelig som en del af årsregnskabet 2023/24.
Det var et regnskabsår, som ikke vil blive mindet med glæde hos Flügger. Kort opsummeret var omsætningen stort set den samme som de foregående tre år, og stigningen i bruttoresultatet de seneste ti år kan ikke engang dække inflationen.
Årets resultat af fortsættende aktiviteter var det tredjedårligste i ti år, og hvis vi indregner ophørende aktiviteter i regnestykket, tjente Flügger kun 16 mio. kr. ved en omsætning på 2208 mio. kr.
Adm. direktør Sune D. Schnack indleder da også sin beretning til aktionærerne med at konstatere, at 2023/24 var endnu et vanskeligt år for byggebranchen. Det nordiske marked har generelt været nedadgående, og bruttomarginen lider stadig af omkostningsudviklingen efter Covid-19, som man kun delvist har kunnet kompensere for gennem prisstigninger.
Han fortæller også, at man i 2023/24 har brugt kræfter på frasalg af Eskaro Group AB, som har aktiviteter i bl.a. Rusland og Belarus.
Købet af Eskaro Group skulle have været Flüggers værktøj til vækst mod øst, men Ruslands angreb på Ukraine ændrede forudsætningerne for den plan afgørende. Og her kommer den nye strategi så ind i billedet.
Flügger kalder strategiplanen for 2024-27 ”Flügger Organic”, og den præsenterer et markant anderledes syn på den fremtidige vækst end hidtil. I stedet for vækst gennem tilkøb oplyses, at den nye strategi er ”centreret omkring organisk vækst både i og udenfor Norden”.
Præsentationen af Flügger Organic er imidlertid lidt skuffende. Der fortælles bl.a. om, at ”der skal være det rette fokus”, at ”den operationelle infrastruktur skal understøtte de kommercielle valg”, og at ”strategien skal præcisere Flüggers position i markedet”. Det lyder alt sammen rigtigt, men gælder det ikke for alle virksomheder, uanset om de har en strategiplan eller ej?
Det skal dog siges, at der kun er tale om en introduktion, som senere vil blive uddybet. Det ser vi frem til.
På kort sigt forventer Flügger en omsætning i 2024/25 på 2200-2400 mio. kr. og et driftsresultat (EBIT) i intervallet 75-95 mio. kr. Det giver kun anledning til en mindre justering af vores kursmål fra januar, og efter aktiens kursfald anser vi nu Flügger for at være korrekt prissat.
Konklusion
Aktuel kurs 336,00
Kortsigtet (< 3 mdr.) Hold
Langsigtet (12 mdr.) Kursmål 338
Bruno Japp
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.