Sammen med det flotte regnskab for 2019 fremlagde GN en ny strategiplan for de kommende år. De finansielle målsætninger blev opdateret og lægger nu op til en fortsættelse af udviklingen i den netop afsluttede strategiperiode, hvor væksten har været imponerende.
I 2019 leverede Hearing en organisk vækst på 7%, mens Audio landede på imponerende 26%. For 2020 forventer GN en vækst på 6% henholdsvis 14% i de to divisioner, og udviklingen fra 2019 fortsættes dermed.
Den overordnede finansielle ambition for den nye periode er nu at vokse mere end markedet, hvilket for Hearing vil sige 3-5% og for Audio minimum 10%. Samlet set giver det en organisk vækstforventning på minimum 10%, og der suppleres med EBITA-ambitioner på mindst 20% i hver division. Lidt mere vagt eller uskarpt er det, at GN kun vil svinge sig op til den meget upræcise ambition om en vækst i Earning Per Share på minimum 10%.
Hvis man overhovedet kan tale om et problem for GN, så har det i nogles øjne været skuffende, at skalafordelene er udeblevet trods den kraftigt stigende omsætning. Skalering blev kun nævnt i en sidebemærkning ved strategipræsentationen, så man skal næppe forvente en voldsomt stigende margin fra niveauet omkring 20%, selvom væksten skulle fortsætte i begge divisioner.
Konsensusestimaterne arbejder ”kun” med en omsætningsvækst på 9,9% i 2020, 8,6% i 2021 og 6,5% i 2022, hvilket må siges at være lidt i modstrid med GN’s egne ambitioner på 10%. Der ligger altså her en pæn upside henover de næste par år, hvis GN indfrier sine ambitioner.
Konkurrentproblemer
At Audio har leveret stærkt igen i 2019 skal der ikke herske tvivl om. Udover den imponerende organiske vækst på 26% kan man også blot skæve til den børsnoterede konkurrent Poly (tidl. Plantronics). Poly er i øjeblikket i gang med hvad der ligner en veritabel nedsmeltning i takt med skuffende resultater ovenpå en større fusion, og så sent som i denne uge kostede det direktøren jobbet.
Det er tydeligt, at GN Audio har taget store markedsandele, og Polys aktiekursfald på henved 70% det seneste år bekræfter med al tydelighed den historie. Ikke mindst i lyset af, at Poly ikke var voldsomt højt prissat tidligere. I marts 2019 handlede aktien f.eks. til en Price/Earning på 8,5 for 2019, mens GN handlede omtrent tre gange så højt omkring de 26.
Historien har vist, at markedet med rette var forsigtige i værdiansættelsen af Poly. Som det fremgår af tabellen er Poly i dag værdiansat endnu lavere som følge af det store kursfald og et samtidigt betydeligt cut i estimaterne på 30-40% for 2020 og 2021 efter regnskabsfremlæggelsen for 3. kvartal den 4. februar. Udfordringerne står således stadig i kø hos Poly, og det er næppe fra den kant, at konkurrencen bliver hård på kort sigt.
Efter et stærkt kursforløb er vor seneste kursmål for GN Store Nord på 350 nu indfriet. I skyggen af de pæne vækstforventninger ser vi stadig aktien som attraktiv, om end vi vurderer, at potentialet synes udtømt på kort sigt. Vi løfter vort kursmål til 400 for de næste seks måneder.
Sluttelig er værd at videregive udmeldingen omkring Corona, som indtil nu har haft begrænset indvirkning. Den vil kunne ses i regnskabet for 1. kvartal, men omsætningen fra Kina udgør kun en lav encifret procentsats.
Børskurs på analysetidspunktet: 395,00 AktieUgebrevets kursmål (6 mdr): 400,00
Læs tidligere analyser af GN Store Nord her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her