GN Store Nord slukker med ugens strategipræ-sentation de simrende håb om, at koncernen splittes op i to dele, sådan som NKT nu vælger at gøre.
GN vil satse på et unikt og tæt samarbejde mellem sine to divisioner, som dog fortsat har hver deres topchef og præsenteres hver for sig. Giver det mening? Læs analysen her.
De to hoveddivisioner i GN Store Nord skal spille tættere sammen og dermed skabe sig en unik position, der kan sikre stabil fremgang på det høje niveau, som koncernen har nået i de seneste år. Det fremgår af GN’s nye strategi for 2017-19, der skal gøre GN til “the leader in intelligent audio solutions”, og som umiddelbart synes at være en mild skuffelse for markedet.
Den nye strategi fremstår dermed som en klar afvisning af de simrende forventninger om, at divisionerne Hearing og Audio en dag vil blive skilt ad, enten i form af et frasalg af for eksempel Audio eller i form af to selvstændige børsnoteringer. Hele GN Store Nord koncernen skal fremover være noget særligt, netop i kraft af samspillet mellem de to divisioner.
“Viden fra høreapparater baseret på medicostandarder med kompetencer indenfor headsets til professionelle og forbrugere, vil gøre GN unikt positioneret til at udvikle intelligente audio-løsninger, der giver sine brugere mulighed for at “høre mere, gøre mere og være mere” end de nogensinde troede muligt,” fremgik det fra GN Store Nord.
Kompetencesynergier
Man kan selvfølgelig mene, at denne formulering blot skal tjene som et slags figenblad over en beslutning om at holde de to divisioner sammen et stykke tid endnu, indtil de er blevet store nok til at stå hver for sig.
Men det virker som om formuleringen skal tages meget alvorligt. Netop understregningen af de mulige kompetencesynergier mellem Hearing og Audio er det centrale og konkrete element i den korte strategimeddelelse, der er sendt ud.
Den langsigtede satsning på at holde virksomhederne sammen kan imidlertid være en medvirkende årsag til, at GN i løbet af den forgangne uge faldt med cirka fem procent. Aktiemarkedet sætter i almindelighed pris på rendyrkede virksomheder, der klart tilhører én bestemt branche eller niche. Måske bidrog indtjeningsmålene også til at dæmpe forventningerne lidt. Målene svarer stort set til, hvad GN kan præstere allerede i år, og indebærer altså på den vis ikke nye, aggressive ambitioner for fremtiden.
GN Hearing vil efter alt at dømme allerede i år nå en EBITDA-margin på over 21 procent og en vækst på 6 procent og altså dermed ligge inden for målsætningens ramme på en årlig organisk omsætningsvækst på 6-8 procent og en EBITDA-margin på 20-22 procent. Også det mindre GN Audio vil tilsyneladende nemt kunne opfylde målsætningerne allerede i år.
Strategien efterlader spørgsmål:
Hvorfor skal de to selskaber fortsat være demonstrativt adskilte, præsenteres hver for sig og have hver sin topledelse, når deres unikke værdiskabelsesevne fremover åbenbart skal ligge i et tæt samspil mellem dem?
Og hvordan skal den mere samarbejdende koncern præsenteres udadtil? Kan samspillet på en eller anden måde gøre Audio-virksomheden mere synlig i forhold til Hearing, ligesom for eksempel en selvstændig børsnotering ville gøre det? Hvilken form får det tættere samarbejde og hvad bliver effekten af det? I en koncern, der gerne fremhæver sine “veldokumenterede innovationsprocesser,” må dette samarbejde vel være godt planlagt og der må være skøn for blandt andet den økonomiske effekt? Har andre gjort noget lignende, og hvordan har det virket? Hvilken fordel giver det unikke samarbejde i forhold til konkurrenterne?
Gennem de seneste år er GN Store Nord nået op på vækstrater og indtjeningsniveauer, der står sig godt i forhold til de væsentligste rivaler. Hvorfor kan man ikke komme endnu videre, når man nu har fundet en unik fremtidsplan?
Efter en betydelig kursstigning det seneste år svarer selskabets price/earnings-forhold efterhånden til de bedste konkurrenters, når man korrigerer for at GN er eksponeret både mod høreapparatbranchen og mod den lidt lavere vurderede headset-branche.
Men ugens strategipræsentation har rejst nye spørgsmål, som ikke umiddelbart er blevet besvaret.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her