Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

Hvidvasklov blev jasket igennem Folketinget

Økonomisk ugebrev

lørdag 06. juli 2019 kl. 15:46

Det er sjældent, at Folketinget i ét hug pålægger erhvervslivet så store administrative byrder, som det var tilfældet for to år siden, da det vedtog ændringen af hvidvaskloven. Det var der dog ikke meget bekymring for under folketingsdebatten op til vedtagelsen. Men politikerne var i praksis også magtesløse, skriver Eva Kjer Hansen og hendes rådgiver i deres bog.

Under førstebehandlingen i Folketinget blev bankerne nævnt fire gange, revision to gange, realkredit og advokater slet ikke. Derimod blev spil nævnt 30 gange: Et af elementerne i loven var at inkludere spillevirksomhed, og det var åbenbart mere håndgribeligt. Desuden ejer staten selv en spillevirksomhed, og Socialdemokratiets ordfører Thomas Jensen ville have ministerens forsikring om, at ”Danske Spil har gode forudsætninger for at drive virksomhed fremover.”

Samme Thomas Jensen var anledning til det eneste antræk til egentlig debat mellem ordførerne, da han spurgte LA’s ordfører Joachim B. Olesen, hvordan denne kunne kritisere et forslag, der bl.a. skulle stoppe finansiering af terror. Den konservative ordfører Brian Mikkelsen var helt fraværende til debatten. Han blev undervejs i forløbet ansvarlig minister, men under anden- og tredjebehandlingen tog slet ingen ordet. Flertallet godkendte blot, i en samlet afstemning, 40 ændringsforslag.

Lav tillid
Set i bakspejlet var folketingsdebatten en ren farce. Den slags er medvirkende til, at politikere gentagne gange er blevet kåret som den mindst agtede faggruppe herhjemme. Netop denne ringe agtelse beskæftiger Ligestillings- og fiskeriminister Eva Kjer Hansen og hendes rådgiver Morten Flindt sig med i en ny bog.

De mener, at ringeagten for politikerne er nået til et punkt, hvor selve folkestyret er truet. Som de ser det, handler det imidlertid ikke om at pege fingre ad dovne og useriøse politikere. I stedet hæfter de sig ved, at folketingsmedlemmerne har fået meget vanskelige vilkår, og de ser netop vedtagelsen af hvidvaskloven som et eksempel: Her havde politikerne, selv med den bedste vilje, dårligt nogen mulighed for at gøre en forskel.

Som de beskriver forløbet, strakte det sig over flere år. Men det meste af arbejdet foregik i EU, og det var kun i allersidste øjeblik, at folketingsmedlemmerne blev koblet på. I årene forinden havde Folketinget fået i alt 16 siders notater om forhandlingerne i EU. Heraf fremgik det, at inklusionen af spillevirksomhederne var eneste substantielle ændring. Da lovforslaget så kom i sommerferien 2016, tre måneder før det blev behandlet i Folketinget, var det på 285 sider, og nu med mange flere substantielle ændringer plus store omkostninger. Politikerne var under et voldsomt tidsmæssigt pres for at vedtage den nye lovgivning. Det fremgår af høringssvarene, at også erhvervsorganisationerne var på hælene. Få nåede at forholde sig til principielle problemstillinger. I stedet klagede de over hastværket med at gennemføre lovgivningen, og f.eks. realkreditinstitutterne skrev i klartekst, at de umuligt ville kunne overholde loven helt fra dens ikrafttræden.

Hastværket betød også, at lovgivningen kom til at gå videre end direktivet, selv om regeringen har en målsætning om at undgå overimplementering af EU-direktiver. Samt at regler, der synes irrelevante for Danmark, slap igennem. Som f.eks. reglen om, at virksomhederne skal holde særligt øje med politisk eksponerede personer. ”Hvor ofte er det lige, at medlemmer af partiernes forretningsudvalg eller politikeres børn hvidvasker penge eller finansierer terror,” som forfatterne retorisk spørger.

Ikke helt magtesløse
Loven er ikke skyld i Danske Bank-sagen – dens indhold relaterer til transaktioner fra tidligere år. Men de første problemer har meldt sig på andre måder, f.eks. gennem ophobningen af indberetninger hos statsadvokaten.

Det er al ære værd – og for ministerens vedkommende modigt – at forfatterne påpeger de åbenlyse uhensigtsmæssigheder i det politiske system. Men man sidder tilbage med den tanke, at jo, der var noget politikerne kunne have gjort bedre.

De kunne have forlangt at få ordentlig tid til at behandle lovforslaget og insisteret på EU’s nærhedsprincip. De kunne også have givet alenlange næser til ministre, der havde misbrugt deres mandat under forhandlingerne i Bruxelles og bag Folketingets ryg havde forhandlet vidtrækkende lovgivning igennem.
Eva Kjer Hansen og Morten Flindt: Det forsømte folketing. Gyldendal. Vejl. pris 199,95 kr.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Dagens Nyheder Middag - Investering

Vær et skridt foran. Få de vigtigste analyser af danske aktier og aktiemarkedet
Udkommer hver dag kl. 12.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Relaterede nyheder

Jobannoncer

Nyt job
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Underviser i international Økonomi til Baltorp Business Gymnasium
Region Hovedstaden
Nyt job
Business Controller
Region Hovedstaden
Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
Nyt job
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Økonomi/administration
Region Midt
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden
Økonomipartner til Arktisk Kommando med tjenestested i Brabrand
Region Midt
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Nyt job
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Nyt job
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt
Nyt job
Dygtige økonomer søges til De Økonomiske Råds sekretariat
Region Midt

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank