3. kvartalsregnskabet fra Nordea viser ny robusthed særligt i den danske forretning, som klarede sig betydeligt bedre end bankens andre nordiske forretninger. Særligt for bankens danske privatkunder og businesskunder er der fremgang. Til gengæld er der fortsat hårdt pres på de store erhvervskunder og private banking i Danmark, skriver chefredaktør Morten W. Langer i en analyse af bankens 3. kvartalsregnskab.
Meget tyder på, at Nordea har fået stabiliseret forretningen i Danmark efter et udfordrende andet kvartal. Under analytiker call efter 2. kvartalsregnskabet spurgte en analytiker specifikt til tallene for Danmark:
“In Business Banking Denmark that seems to be quite tough in the quarter?”
Hertil svarede CFO Ian Smith: ”In Business Banking Denmark, it’s a very, very competitive environment. And so I think there’s a bit of margin pressure that we see there, but nothing more than that.”
Også for de store erhvervskunder var der pres på i andet kvartal, idet nettorenteindtægterne dykkede med hele 12 pct. fra 1. og 2. kvartal, og det var endda baseret på et uændret udlån og et betydeligt lavere indlån.
Udviklingen indikerer, at Nordea har mærket et benhårdt konkurrencepres fra de store erhvervsvirksomheder, der enten har forhandlet sig til lavere lånerenter eller flyttet deres indlån til andre banker med bedre priser, skrev vi dengang.
Efter årets tredje kvartal er billedet helt ændret, og umiddelbart virker Danmark nu som bankens stærkeste marked i norden. Den nye landechef for Nordea Danmark, Peder Birkebæk Bach, ser ud til at starte på et godt tidspunkt.
For SMV-kunderne i Business Banking var nettorenteindtægterne stort set uændrede med et uændret udlånsvolumen fra andet kvartal, mens de er faldet betydeligt mere i Finland og Sverige.
I Danmark steg gebyrindtægterne mere end 20 pct. i SMV-segmentet, mens de var uændrede i Finland og Norge, men med en moderat stigning i Sverige. Det kunne tyde på en betydelig aktivitetsforøgelse i forhold til de mellemstore erhvervskunder.
Endelig har der været bemærkelsesværdigt store tilbageførsler af tabshensættelser i den danske SMV-forretning de seneste kvartaler, nemlig 25 mio. euro, hvilket svarer til hele Nordeas tilbageførsler i SMV-segmentet. Det kunne afspejle en særlig dansk kreditrobusthed i dette segment. Modsat har der i Finland været store tabshensættelser.
Et meget konkurrencepræget miljø
Også forretningen for danske privatkunder i Nordea viser overraskende soliditet. I den danske forretning dykkede nettorenteindtægterne kun med 1 pct. fra andet kvartal. Faldet var på 3, 4 og 7 pct. i de tre andre nordiske lande.
Over de seneste fire kvartaler er bankens nettorenteindtægter faldet 3 pct. på danske privatkunder, men 21 pct. på finske privatkunder og 10 pct. på svenske privatkunder.
Efter de svage resultater i den danske forretning de seneste kvartaler sagde Nordeas CFO Ian Smith på det seneste investor call, at ”…vi har været meget fokuserede på at forbedre performance i Danmark. Det er et meget konkurrencepræget miljø for både husstande og erhverv med lejlighedsvis aggressiv prissætning fra konkurrenter.”
Videre oplyste han, at ”…på privatkundesiden led vi også af operationelle skønhedsfejl og andet, som betød, at vi ikke var så hurtige som normalt til at give kundebeslutninger. Vi har grebet kraftigt ind, og de tidlige tegn er, at vi er tilbage i sadlen med hurtige beslutninger til kunder, støtte til boligkøb m.m.”
Ian Smith oplyste videre, at ”…i Business Banking har det været meget konkurrencepræget med aggressiv prissætning. Man må være pragmatisk. Vi forfølger god forretning – også hvis vi må give lidt på prisen – men indimellem går vi væk fra noget. Jeg mener, vi har en god balance nu for at vinde den forretning, vi ønsker.”
CEO Frank Vang-Jensen supplerede: ”Det kan jeg kun tilslutte mig. Det er forretning af høj kvalitet. Vi vil se mere vækst, og det kontrollerer vi selv.”
For de største erhvervsvirksomheder ser det ud til, at konkurrencepresset i Danmark fortsætter. Selvom udlånet er steget 8 pct. det seneste år, er nettorenteindtægterne i samme periode faldet 13 pct. Det er relativt meget mere end i de andre nordiske lande for de store erhvervskunder.
Og endnu mere bemærkelsesværdigt for de store erhvervskunder er gebyrindtægterne det seneste kvartal faldet hele 22 pct., mens gebyrindtægterne er steget i de andre nordiske lande.
Morten W. Langer






