Regnskabet for Matas’ 1. kvartal viste, at koncernens modne forretning stadig er presset på flere fronter, og de senere års problemer med at knække vækstkoden i Matas fik konsekvenser for CEO Terje List.
Sammen med kvartalsregnskabet annoncerede bestyrelsen et lidt overraskende CEO-skifte per 1. november. Terje List har været CEO gennem 17 år og har i den grad gennemgået en række forandringer med Matas, men Matas’ bestyrelse har i hemmelighed arbejdet på udskiftningen siden foråret. Det er således tale om en fyring.
Ny CEO bliver Gregers Wedell-Wedellsborg som kommer fra en koncerndirektørstilling i Coop og med en karriere med fokus på digitalisering i tidligere stillinger hos Coop, TV2 og Berlingske Media. Det vil givetvis give et nyt syn på digitaliseringsstrategien hos Matas, som bygger på omni-channel (kombinationen af fysisk og online butik) og med loyalitetsklubben ClubMatas som en solid støtte.
Presset fra Normal stabiliseres
Vi har tidligere skrevet en del om Normal-kædens voldsomme ekspansion og indflydelse på Matas’ omsætning. Det ser nu ud til, at ekspansionshastigheden er sat ned. Matas oplyser, at der kun er åbnet 6 nye Normal-butikker siden november 2016, og på Normals hjemmeside fremgår der kun 2 butiksåbninger resten af året.
Konkurrencen fra den kant er dermed ved at stabilisere sig – men Normal vil dog efter Matas’ egne udmeldinger have en effekt på regnskabstallene frem til nytår. Her vil størstedelen af Normals butikker have været åbne et helt år, og vil dermed ikke længere påvirke sammenligningstallene.
Dermed er problemerne dog ikke ovre for Matas, for Boozt.com har nu åbnet deres første (fysiske) kosmetikbutik i Danmark. Dermed begynder en ny konkurrent at træde ind på et af de bedst indtjenende områder i Matas: high end kosmetik.
På nuværende tidspunkt ser vi fortsat Matas som en stillestående forretning med en god indtjening. Den fremtidige vækst har vi svært ved at se, og markedet synes i øvrigt at dele vores bekymring for om 2020/21-målet om en omsætning på 4 mia. kr. kan nåes. Estimaterne for 2019/20 lyder på 3,57 mia. kr, hvilket skal ses i forhold til Matas’ omsætning på 3,46 mia. kr. i det seneste regnskabsår. Det er en ganske beskeden vækst, og levner næppe plads til en indfrielse af 4 mia. kr.-målet.
Forventningen til indeværende regnskabsår er 1-3% vækst under hensyntagen til færre handelsdage. Der er 5 færre handelsdage, svarende til 1,6%, hvilket i praksis kan betyde, at omsætningen vil stå stille igen i år. 1. kvartal viste en tilbagegang på 2,9%, men der var 4% færre handelsdage. Matas skønner selv, at de færre handelsdage har haft en omsætningseffekt på omkring minus 2%.
Matas er bagud i forhold til årets forventning
Alt andet lige er Matas altså på nuværende tidspunkt bagud i forhold til årets forventning. Det kan blive svært – især hvis den ny CEO – som det ofte sker – søsætter en række omstruktureringer, der kan koste både penge og omsætning på kort sigt. Vi fastholder vort svagt negative syn på aktien, indtil vi får en klarere ide om, hvad fremtiden byder på fra både Matas’ side og fra den nye konkurrence. Vi anerkender dog også, at aktien efterhånden er ganske attraktivt prissat på de fundamentale nøgletal. P/E ligger således omkring 9, og med både et pænt udbytte og aktietilbagekøb er downside-risikoen efterhånden ved at være begrænset.
Steen Albrechtsen
Børskurs på analysetidspunktet: 91
AktieUgebrevets kursmål (6 mdr): 80-95
Læs tidligere analyser af Matas her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.