Opgør med myter om den effektive virksomhed

Det traditionelle ræs for at lave mest muligt og for at skabe så høj vækst som muligt er ”crazy”. Det er ”bull shit”, hedder det i bogen ”It Doesn’t have to be Crazy at Work”, skrevet af Jason Fried og David Heinemeier Hansson. De er ikke konsulenter eller ledelseseksperter, men ejere af it-virksomheden Basecamp i Chicago, nok en af de bedste arbejdspladser i USA.

Forfatterne hævder, at det er muligt at drive en virksomhed med konstant vækst uden at presse medarbejderne til lange arbejdsdage. Trætte medarbejdere er ikke produktive, for det er ikke muligt at skabe kreativitet og fremskridt med rå magt og konstant pres. Ledere, der får for lidt søvn, bliver utålmodige og er mindre overskudsagtige og kreative. Og det har en negativ virkning på hele virksomheden.

Medarbejderne på Basecamp har en 40 timers arbejdsuge, bortset fra i sommermånederne, hvor der er en fire dages arbejdsuge på 32 timer. De har tre ugers ferie om året (hvilket er ok i USA) og 5.000 dollars i feriepenge. De får en måneds sabbat hvert tredje år, og hver måned kan de få massage på et spabad betalt af firmaet.

Det er sådan, man skal stimulere medarbejderne, skriver de. De afviser værdien af de traditionelle stimuli og frynsegoder, som foregår på virksomhederne, såsom gratis middage på arbejdspladsen, værelser til spil eller en snackbar på kontoret. Den slags har kun som formål at få medarbejderne til at blive flere timer på jobbet. Men det bliver de ikke mere effektive af, hævder forfatterne. De tager også afstand fra mange virksomheders praksis med at sige, at ”vi er en familie”. Familien er en privatsag, og den skal stimuleres ved at give medarbejderne tid til familielivet.

Læs også:  Eksperter i frontalangreb på sociale mediers udemokratiske censur

Arbejdspladsen er ikke et kaotisk køkken
Forfatterne hævder, at mange medarbejdere ikke udfører et godt stykke arbejde, fordi der i praksis og i overført betydning er ”for meget støj” på arbejdspladsen og for lidt ro om arbejdsprocessen, og fordi der holdes alt for mange møder. Arbejdspladsen skal snarere ligne et bibliotek end et kaotisk køkken. De færreste medarbejdere kan arbejde 3-4 timer uafbrudt, fordi der er alt for mange forstyrrelser.

De bliver hele tiden afbrudt af ”spild”, som de udtrykker det. Et timelangt møde med otte medarbejdere betyder, at virksomheden har en udgift på otte arbejdstimer, måske uden noget synligt udbytte. Medarbejderne behøver ikke at blive informeret om alt.

Virksomheden får ikke noget ud af at presse medarbejderne til at løbe hurtigere, f.eks. ved straks at svare på de mails, de får tilsendt. De får ikke noget ud af mange af de mål, de sætter for produktionen og salget. De advarer mod at sætte målsætninger med overdrevne betegnelser, f.eks. ”at ændre verden” eller at være en ”disrupter.” Målsætninger er ”fake”, skriver de. De advarer mod ledere, der træffer ”egoistiske” beslutninger, som de kalder det, fordi det sætter medarbejderne under et unødigt pres.

Arbejdspladsen skal ikke betragtes som det mest centrale i deres liv. Det er familien og privatlivet. Derfor skal virksomheden også være parat til at betale for f.eks. guitarundervisning i fritiden, og virksomheden må gerne betale for frugt, som leveres til familierne. Frugt skal ikke ligge i skåle på jobbet. At blive på jobbet må ikke være kernen. Folk skal ”gå hjem og leve deres liv”. De skal ikke arbejde til kl. 21 for at få noget gjort færdig.

Læs også:  Stoxx 600: Europæiske aktier i kortsigtet salgssignal

Det må siges at være et fundamentalt brud på den gængse ledelses- og arbejdsstil. Men forfatterne hævder, at det kan betale sig at bruge deres metode. Basecamp har afdelinger i 30 byer rundt om på kloden. Virksomheden blev etableret uden venturekapital, og den er ikke børsnoteret. Ejerne vil ikke leve under et aktionærpres. De holder fast ved en beskeden størrelse, for de tror, at mindre virksomheder klarer sig bedst. Basecamp blev i 2017 af magasinet Forbes udråbt som en af de bedste blandt de små amerikanske virksomheder. Forfatterne har tidligere skrevet bogen Rework, der beskrev en ny metode til at arbejde mere effektivt. Bogen var på bestsellerlisten i New York Times. Den nye bog er bredere og argumenterer for en holistisk strategi for hele virksomheden. Det er ikke flere arbejdstimer, der skal presses gennem ”maskinen”, men virksomheden skal reducere sit ressourcespild – såsom unyttige møder, kaotiske arbejdsforhold og vedvarende stress.

Ledelsen og medarbejderne skal tage den med ro. Der er behov for en rolig virksomhed.

It Doesn’t Have to be Crazy at Work, Jason Fried and David Heinemeier Hansson, 234 sider. Kan fås hos Saxo til 159,95 kr.

Skriv en kommentar

Please enter your comment!
Indtast dit navn her