Anders Colding-Friis, CEO i Pandora, tager i Økonomisk Ugebrevs årlige DirektørRating det største spring nedad af alle topchefer.
Fra en 10. plads sidste år til en 34. plads i år. Men analytikerne har stort set fastholdt deres kursmål, som er 60 procent over den aktuelle børskurs.
Porteføljemanagerne og analytikerne, der følger Pandora, er tydeligvis frustrerede. På den ene side tror de tilsyneladende fortsat på den gode vækstcase for Pandora. På den anden side vakler deres tillid til Anders Colding- Friis på grund af en svag informationskvalitet om den underliggende salgsudvikling.
Anders Colding-Friis er i dette års CEO rating blevet vurderet af elleve professionelle, med en gennemsnitskarakter på 2,9 point, hvor 3,0 er neutral på den samlede skala fra 1,0 til 5,0. I sidste års CEO Rating fik Pandora chefen et flot skudsmål på samlet 3,8. Overfor Økonomisk Ugebrev lyder analytikernes vurdering, at der grundlæggende er to forklaringer på den vigende tillid.
Kommunikation halter
For det første er der stigende fokus på, at den eksterne kommunikation halter. Op til Q1 regnskabet blev der ændret på salgsrapporteringen, angiveligt for at forbedre informationskvaliteten om den såkaldte like-for-like salgsudvikling. Groft sagt handler det om, at analytikerne mener, at de ikke kan afkode den underliggende salgsudvikling eksempelvis på vigtige modne markeder som USA og UK med de salgsdata, som oplyses nu.
Eksempelvis for USA oplyses kun salgsdata for Pandora-ejede butikker, som kun udgør ca. 15 procent af det samlede antal butikker, idet de fleste forretninger er franchise. For koncernen dækker de vigtige like-for-like salgsdata kun ca. 20 procent af det samlede eksterne salg til slutkunderne. Desuden mudres billedet af, at onlinesalget med solid vækst indgår i de oplyste salgsdata for forretningerne.
Mistroen til den underliggende salgsudvikling har givet amerikanske shortfonde vind under vingerne. De har på det grundlag formået at lægge et stort pres på Pandora-aktien, som siden sidste sommer er dykket fra kurs 1000 til en foreløbig kursbund for nylig på kurs 600. Netop det forhold, at ledelsen ikke har formået at fjerne eller reducere denne mistro omkring salgsudviklingen, opfattes som et stort kommunikationsbrist.
Svage salgstal for USA i Q1 har altså været med til at understøtte shortfondenes historie. Også selvom det efterfølgende er kommet frem, at konkurrenterne Tiffany og Signet også har meldt om svage salgstal i Q1. Signet har endda oplyst, at det vigtige salg på Valentines Day i Q1 blev hårdt ramt af en forsinket udbetaling af restskat til amerikanerne, hvilket antageligt også har ramt Pandora i USA.
Er Pandora på rette vej?
For det andet er der skepsis blandt analytikerne om, hvorvidt Pandora har valgt den rette vej med at ville eje flere butikker selv. Det giver en større kapitalbinding, og det giver også en større finansiel risiko, i et marked, hvor den allerstørste vækst ligger på onlinesalget. Mange andre selskaber indenfor consumer goods, som eksempelvis Bang & Olufsen, går den stik modsatte vej, idet såkaldte asset light forretningsmodeller giver mindre finansiel sårbarhed.
Endelig er Anders Colding–Friis’ stjerne også falmet en lille smule, efter at hans tidligere virksomhed, Scandinavian Tobacco Group, er røget ind i salgsproblemer. Analytikere sår tvivl om, hvorvidt STG var den velsmurte salgsmaskine, som de troede.
Samlet set er der dog heller ingen tvivl om, at Anders Colding-Friis hurtigt kan tage et gevaldigt spring op af ranglisten næste år. Hvis han leverer de resultater, som analytikerne forventer de kommende kvartaler, er der udsigt til et kursspring på mindst 20-30 procent. Bemærkelsesværdigt har analytikerne over det seneste år næsten fastholdt deres kursmål, trods deres kritik af informationskvaliteten.
Ifølge analysevirksomheden Factset er analytikernes konsensusestimater kun reduceret fra 1.150 til 1.050 siden juni sidste år. Der forventes fortsat en salgsvækst på 14 procent i år. Data fra Pandoras egen hjemmeside gengiver indsamlede analytikerdata fra SME Direkt, som netop er opdateret, viser, at analytikerne forventer salgsvækst i Q2 på 14 procent, og en fremgang i EBITDA resultat på knap elleve procent siden samme kvartal sidste år.
I den konkrete case synes en del af den negative rating for Colding-Friis at være forstærket af shortfondenes angreb, der har kostet overraskende meget på aktiekursen. Analytikerne og investorerne er selvfølgelig ikke tilfredse med kursudviklingen.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her