Selvom smykkekoncernen Pandora i denne uge overraskede positivt på både toplinje og driftsresultat for Q3, fortsætter de fem amerikanske shortfonde deres raid mod aktien. Efter en stærk start fra morgenstunden, kørte shortfondene ud med det svære skyts.

Del artiklen:

Det må efterhånden være vanskeligt for de fem amerikanske shortfonde at fastholde troen på deres investeringscase: De har samlet bundet op mod 5 mia. kr. i spekulation om en generel brandmæssig nedtur for Pandora. Men de seneste kvartaler har de fået stadig færre holdepunkter for deres case. Problemet er, at hvis de ikke opretholder sælgerpresset på aktiekursen, kan det blive opfattet som et tegn på, at de har opgivet deres bear raid. Det vil hurtigt kunne løfte aktien 20-30%.

Fredag steg aktien 5% fra morgenstunden efter offentliggørelse af regnskabet for 3. kvartal. Smykkekoncernen overraskede både på omsætning, driftsresultat og endda også i den amerikanske forretning. Shortfondene har baseret hele deres case på, at Pandora vil vise sig at være et kortsigtet modefænomen, der vil tabe omsætning startende med det største og mest modne marked, nemlig USA, hvor forbrugerne normalt er førende med nye forbrugertrends og indkøbsmønstre. Heller ikke i 3. kvartal fik shortfondene entydigt ret, da omsætningen faktisk steg 4% i lokal valuta, og efter valutajusteringer minus 2% – fra 1141 mio. kr. i 3. kvartal 2016 til 1118 mio. kr. i seneste kvartal. Shortfondene ser dog flere åbninger for, at de fortsat kan få ret: Driftsresultatet (EBITDA) i ’Americas’, som omfatter hele Syd- og Nordamerika, dykkede nemlig med 12% – fra 539 mio. kr. til 474 mio. kr. Selve salget steg 6% i lokal valuta, men bundlinjen blev presset af et fald i bruttomarginalen. Ledelsen forklarer, at “the retail environment in the US remained challenging with most brands in the affordable space being increasingly promotional.” Videre lyder forklaringen på den svagere lønsomhed i USA, at der var engangsomkostninger ved overtagelse af concept stores, hvor eksisterende lagre blev overtaget til engrospriser, typisk med en avance på to procentpoint, sammen med højere marketingomkostninger.

Den helt store ubekendte er dog effekten af, at Pandora har fremrykket leverancer af julekollektionen til forretningerne til slutningen af 3. kvartal, så dette kvartalssalg i et eller andet omfang er blevet påvirket.

Ved tirsdags webcast med Q&A for aktieanalytikere blev Pandoras ledelse ved CEO og CFO udfordret af Carnegies analytiker Lars Topholm, som blandt danske investorer næsten opfattes som shortfondenes medsammensvorne. I hvert fald har han flere gange udarbejdet analyser, som har rykket Pandora aktien godt nedad. Temmelig insisterende bad han ledelsen om at sætte tal på effekten i Q3 af det fremrykkede julesalg. Det fik han ikke noget ud af, og en informationsmæssig black box straffes altid på grund af en øget risikopræmie. Endelig lægger nogle analytikere vægt på, at det såkaldte like-for-like salg i USA i egne concept stores er faldende. Der var dog vækst i salget i webshoppen, som mere end opvejede nedgangen. Groft sagt opgøres tallene som gennemsnitligt salg i Pandoras egne concept butikker og der korrigeres altså for nyåbnede butikker. Og dette salg pr. butik er faldende, hvilket investorerne ser som et negativ signal.

ØU: Har I en forventning om, at den negative udvikling i USA kan vendes, herunder like-for-like salg i concept stores?

CEO Anders Colding-Friis: ”I år har vi styrket instore-kompetencerne i vores konceptbutikker, udvidet sortimentet af smykker samt fast-tracket nye produkter, hvilket de amerikanske forbrugere generelt har taget positivt imod. Derudover ser vi en række muligheder for at øge vores tilstedeværelse i det vestlige USA, Florida samt New York-området. Endelig forventer vi, at den positive udvikling i vores eStore i USA fortsat vil bidrage til væksten. Og så skal man altså huske på, at der findes en verden udenfor USA, hvor Pandora oplever en stærk vækst, heriblandt Kina, Tyskland og Italien.”

Bundlinjen er, at Pandora fortsætter med at præstere fremgang i omsætning og overskud kvartal for kvartal, blandt andet på grund af stærk vækst i Kina og flere europæiske lande.

Eksempelvis steg salget i Kina i forhold til samme kvartal sidste år 62%, og der blev åbnet 62 flere forretninger til nu i alt 143. Pandoras driftsresultat (EBIT) endte på 1.800 mio. kr., mod analytikernes forventning på 1774 mio. kr., og ledelsens årsforventning er absolut indenfor rækkevidde.

Børskurs på analysetidspunktet: 581,50

AktieUgebrevets kursmål (3 mdr): 550-650

Skriv en kommentar

Please enter your comment!
Indtast dit navn her