GN fremlægger snart ny 3-årig strategi, og det helt store spørgsmål bliver, hvad der skal bringe det nye og mere sammensmeltede GN videre efter et par ganske succesfulde år – især i høreapparatsdivisionen. En klassisk opkøbsstrategi lurer lidt i kulissen.
GN Hearing (tidligere GN Resound) kunne i 2. kvartalsregnskabet nok engang berette om vundne markedsandele – det 24. i træk. Dvs. igennem hele 6 år har GN Hearing præsteret bedre end markedet hvert eneste kvartal. Det fortæller dels hvor stærke GN Hearing har været på R&D og eksekvering de senere år, dels hvor ringe en forfatning GN Hearing var i efter de tumultariske år i kølvandet på det mislykkede salg til Phonak (idag: Sonova).
Kommer opkøb på agendaen?
Efter en så flot og fremgangsrig periode er det naturligt at stille spørgsmålet, hvad GN kan komme op med af nye tiltag for at løfte forretningen endnu et niveau. På den indtjeningsmæssige side er det svært at se andet end små ændringer af de indtjeningsmæssige mål for den eksisterende forretning. Det mest skelsættende punkt i den nye strategi bliver eftes vores vurdering kommentarerne omkring M&A – fusioner og opkøb. Efter at der er kommet orden på GN ReSound, og indtjeningsmarginen er hævet til sektorniveauet, har opkøbstanken langsomt sneget sig ind i virksomhedens bevidsthed. Det er et radikalt skifte i forhold til tidligere, hvor det i store træk var forventningen, at GN var en afviklingsforretning, og at en eller begge divisioner før eller siden ville blive solgt fra, og konglomeratet opløst.
Det er næppe planen længere, hvor vi også i maj så, at de 2 divisioner begyndte at smelte sammen med lanceringen af nyt logo, nye navne (GN Hearing og GN Audio) og ny brandstrategi. Koncernens overordnede fokus tager nu udgangspunkt i begge forretninger, og er illustreret bedst med det opdaterede formål (purpose): ”Making life sound better”. Heri ligger bl.a. at man specielt på R&D-niveau ser synergier mellem de to divisioner på sigt, og at dette er unikt i branchen.
Indtjeningsniveau i toppen af sektoren
Med et indtjeningsniveau i toppen af sektoren, og 2 divisioner der på mange måder er optimeret, er det nærliggende, at GN nu begynder at kigge efter nye veje til vækst. For det er grundlæggende svært at se GN fortsætte den flotte stime i forhold til markedsandelene i lang tid fremover i en sektor med store og dygtige konkurrenter. I en sådan situation vil det være oplagt – sandsynligvis fristende – for ledelsen at gå på opkøb, for derigennem at jage nye vækstmuligheder.
Vi så, at GN var meget tæt på at købe Siemens’ høreapparatdivision sidste år, men tabte i oplø-bet til en kapitalfond. I maj så vi et opkøb af en virksomhed i USA (Audigy), som leverer management og performanceløsninger til en lang række uafhængige forhandlere i USA. Et lidt utraditionelt opkøb. Opkøbstanken er altså ikke helt fremmed, og vi forventer der nok vil komme flere. Det store spørgsmål vil da være om det på sigt vil skabe værdi for aktionærerne – GN har jo lige på det punkt en knap så pæn fortid.
Aktien har næsten indfriet vores 6 måneders kursmål på 150-155 fra den seneste analyse i juni, og vi indtager derfor en mere afventende holdning, indtil vi har set den nye strategi og investorernes umiddelbare reaktion på den og EUHA. En umiddelbar stigning til 160 anser vi som en salgsmulighed.
Steen Albrechtsen
Børskurs på analysetidspunktet: 145 AktieUgebrevets kursmål (3 mdr.): 150-155
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her