Med chefskifter og nye strategier reagerer Danmarks to største kapitalgrupper, Novo og Mærsk, på forandringer og svære markeder ved at blive mere konforme og shareholder valueorienterede. Men kan det koste på lang sigt at skrue ned for særpræget?
Når Lars Rebien Sørensen nu stopper som topchef for Novo Nordisk, har Danmarks to største kapitalgrupper begge i 2016 taget afgørende skridt i en dybtgående forandringsproces. Både A.P. Møllersfæren og Novo-sfæren har i 2016 demonstreret, at de er blevet mere utålmodige, og at deres tidligere så særprægede kulturer med langsigtet tænkning endegyldigt er ved at blive tilpasset normerne i den shareholder value-kultur, som i de sidste 20 år har præget de fleste børsnoterede selskaber.
Med de initiativer, som der er taget i A.P. Møller Holding-koncernen og i Novo A/S-koncernen, har de to grupper, der henholdsvis omfatter hovedvirksomhederne A.P. Møller-Mærsk og Novo Nordisk reageret på et stigende pres fra flere sider. Presset er kommet fra både ejerfonde og fra eksterne aktionærer, men mest afgørende: Fra markederne.
Illusionen om særlig stabilitet er væk
For blot tre år siden fremstod både A.P. Møller-Mærsk og Novo Nordisk som virksomheder, der gennem årtiers indsats havde erobret solide globale positioner på stabile, profitable vækstmarkeder. Denne tilsyneladende stabile position var også baggrunden for den stabile rolige udvikling, som virksomhederne kunne følge, når det gjaldt ledelse og struktur. Især i 2016 er det blevet klart, at deres markeder byder på mindre stabilitet og mindre vækst end tidligere forudset.
Når de to topchefer nu skiftes ud, skyldes det ikke, at de ikke har præsteret glimrende. Det skyldes nok så meget, at deres virksomheder må ind i nye faser, og at de var slidt op som symboler: Der var i (for) lang tid blevet talt om, hvem der mon skulle afløse Lars Rebien Sørensen. Og Nils Smedegaard Andersen, der i årevis havde bekendt sig til konglomerat og konstant effektivisering, kunne ikke overbevise med en ny strategi, da denne recept ikke længere viste sig tilstrækkelig.
Ejersiden bliver styrket
Både A.P. Møller Holding og Novo A/S har i 2016 understreget, at de lægger stigende vægt på deres rolle som ejere. Det har de især gjort ved at understrege betydningen af, hvem der er ledere af disse holdingselskaber. Netop pr. 1. september, da meddelelsen om Lars Rebien Sørensens afgang kom, overtog Robert Mærsk Uggla CEO-stillingen i A.P. Møller Holding, mens Kasim Kutay (efter en langvarig og grundig søgeproces) afløste Eivind Kolding, der blev fyret fra Novo A/S først på året.
Konkret shareholder value-tankegang
A.P. Møller-Mærsk overvejer nu at splitte konglomeratet op for at fokusere på ledelsesindsatsen, give investorer mulighed for at investere målrettet og få en eventuel konglomeratrabat barberet væk. Dermed følger koncernen en idé, som analytikere og medier har dyrket i årevis, og som i lige så lang tid er blevet afvist af koncernchef og bestyrelsesformand (og som i øvrigt blev fulgt af Novo Nordisk allerede i 2000).
Fra Novo Nordisk hører man ikke længere meget tale om “den tredobbelte bundlinje,” der ligestiller finansielle, sociale og miljømæssige resultater, et koncept som selskabet gjorde meget ud af for ti år siden. Koncernen har heller ikke længere en særlig direktør, der skal varetage dette tredobbelte hensyn. I dag taler Novo Nordisk-ledelsen næsten kun om finansielle resultater. Og med det seneste chefskifte bliver det ekstra understreget, at Novo Nordisks rolle som en særlig generøs og hensynsfuld arbejdsgiver måske også er ved at være udspillet.
Aktiekursen styrer
Når de to store virksomhedsgrupper reagerer med særlig mange forandringsinitiativer i 2016, så står det åbenlyst i forbindelse med, at de over det seneste år er blevet slået tilbage på børsen. A.P. Møller – Mærsk B-aktien er over et år faldet 9 procent, mens Novo Nordisk B er faldet 16 procent, svarende til en nedgang i markedsværdien på næsten 100 mia. kr. I den situation vil shareholder value-orienterede bestyrelser og ejere gerne se en plan for, hvordan udviklingen kan vendes.
Sådanne planer får de fra både A.P. Møller-Mærsks nye chef Søren Skou og fra Novo Nordisks nye chef Lars Fruergaard Jørgensen i løbet af de kommende uger og måneder.
Det vil være planer, der indeholder traditionelle shareholder valueskabende redskaber. A.P. Møller-Mærsk og Novo Nordisk bliver mere konforme, mere som alle de andre store koncerner.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her