Næsten alle store professionelle investorer forventer, at de virksomheder, de investerer penge i, viser samfundsansvar gennem ESG-tiltag, bekræfter international undersøgelse. Men den viser også, at investorerne som hovedregel har det fint med, at direktionen varetager ESG-indsatsen på egen hånd. Det gælder ikke mindst i relation til klimarelaterede spørgsmål.
Hvis de forskellige ESG-dagsordener stresser bestyrelser, er der ikke noget at sige til det. Tænk tilbage på året 2020: Ved indgangen af det fyldte klimadebatten meget, og flyskam var det store nye fyord. Det blev allerede efter et par måneder uaktuelt, da coronaen satte en stopper for flyrejser. Nu forventedes virksomhederne til gengæld ikke bare at vise omsorg for egne medarbejderes sikkerhed, men også at hjælpe til med at få samfundet godt igennem pandemien – samtidig med at de under stærkt tidspres lavede nødplaner for den daglige drift. Og senere den sommer kom BLM-demonstrationerne og efterfølgende MeToo, der også gjorde emnet diversitet og ligestilling endnu mere presserende. Bestyrelserne kan altså opleve, at der hele tiden bliver stillet nye ESG-krav til dem, og at disse krav en gang imellem mere opstår ud af en flygtig folkestemning end ud af en grundig omtanke.
Men måske kan bestyrelserne med ro i sindet overlade meget af arbejdet til direktionen. Det indikerer i hvert fald en undersøgelse fra Edelman, der er et globalt kommunikationsfirma med fokus på at styrke kundernes brand og omdømme. Hovedresultaterne er nu offentliggjort i et notat fra NACD , den amerikanske organisation for bestyrelsesmedlemmer.
Undersøgelsen, der er baseret på interviews med institutionelle investorer i seks lande, bekræfter umiddelbart intuitionen: Næsten alle lægger i en eller anden grad vægt på, at de selskaber, de sætter penge i, skal gøre noget aktivt for såvel klima som diversitet. Især det første er et must.
Men forventningen omfatter ikke nødvendigvis, at det er en opgave, der ligger på bestyrelsens bord. Næsten alle investorer forventer, at bestyrelsen involverer sig i en eller flere ESG-parametre. Men netop her er klima ikke en topscorer – kun 39 procent af investorerne forventer bestyrelsens opmærksomhed på klimaparametre.
Og det endda selv om spørgsmålet er formuleret så-dan, at det også omfatter opmærksomhed om den konkrete risiko, som klimaforandringer eller klimadagsordenen i sig selv måtte udgøre for selskabet. Investorerne er altså i langt de fleste tilfælde tilfredse med, at direktionen håndterer selskabets klimapolitik.
Det giver også mening på den måde, at klimaspørgsmål i dag er en naturlig del af dagligdagen i erhvervslivet, og ligesom det er direktionen, der reagerer på f.eks. ændringer i forbrugernes smag eller i priser på markedet.
Og det er også naturligt, at den tager hånd om det, hvis der f.eks. kommer en ny og mere klimavenlig teknologi af betydning for den pågældende branche.
Topscoreren i relation til investorernes ESG-forventninger til bestyrelser er medarbejderes sundhed og sikkerhed. Her vil 52 procent se aktivitet fra bestyrelsens side. Dette er dog givetvis påvirket af, at data er indsamlet under coronakrisen.
I et mere langsigtet perspektiv er det – set fra dansk side – måske nummer to på listen, der er mest interessant: 50 procent af investorerne forventer, at bestyrelsen viser engagement i henseende til sociale spørgsmål i det eller de lokalområder, selskabet er aktivt i.
I Danmark er vi vant til, at den offentlige sektor tager sig af de sociale spørgsmål, så virksomhedernes samfundsrolle er mere relevant omkring klima og diversitet/ inklusion. Men i de fleste andre lande er virksomhederne en vigtig brik i borgernes sociale sikkerhedsnet. Det er værd at huske på for en dansk virksomhed, der har eller får globale aktiviteter.
Også et andet element i undersøgelsen er tankevækkende, set ud fra et dansk perspektiv: Edelman har også gennemført en generel meningsmåling, hvor de spørger folk om deres tillid til generelle typer af institutioner. Her kommer virksomheder ud med et ”trust index” på 61, for NGO’er på 57, for myndigheder/regering på 53 og medier på 51.
I Danmark er den grundlæggende fortælling, at det nok er erhvervslivet, der skaber værdierne, men at virksomhederne sandsynligvis vil prøve at snyde sig til fordele, så det er godt, at NGO’er og staten holder dem i ørerne. Men ude i verden er perspektivet altså anderledes. Her er det ofte virksomhederne, der bliver betragtet som den mest troværdige søjle i samfundet.
Sten Thorup Kristensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.