BESTSELLER og VELUX vinder Økonomisk Ugebrevs Klima Rating for store unoterede selskaber 2024, begge med 12 point ud af 16 mulige. Coop er årets højdespringer fra nul point i 2023 til 7 point i år. Med en gennemsnitsscore på 5,8 halter de store unoterede stadig efter de børsnoterede – til sammenligning er C25-snittet 8,6 point. Dagrofa, ECCO og Lars Larsen Group kommer slet ikke på tavlen og ender med en samlet score på nul point, skriver redaktør Claus Strue Frederiksen i denne gennemgang af årets Klima Rating for 23 store danske unoterede selskaber.
Med 12 point ud af 16 mulige indtager BESTSELLER og VELUX førstepladsen i dette års udgave af Økonomisk Ugebrevs Klima Rating for store unoterede selskaber. Sejren skyldes blandt andet, at de to selskaber har formået at reducere deres klimaaftryk markant det seneste år.
En udførlig beskrivelse af målepunkter for ØU Klima Rating findes her.
VELUX har reduceret sit samlede scope 1, 2 og 3 aftryk, der tæller udledninger fra egne operationer samt værdikæden, herunder leverandører – fra 1,8 mio. ton CO2 i 2022 til 1,4 mio. ton CO2 i 2023, altså en reduktion på 22 pct.
Lars Petersson, adm. direktør i VELUX Gruppen, oplyser til Økonomisk Ugebrev, at den markante reduktion i høj grad skyldes, at VELUX har nedbragt udledningerne i selskabets værdikæde, det vil sige scope 3, via samarbejde med leverandører og nye partnerskaber med fokus på materialer med lavere CO2-aftryk.
“Vi er superstolte af at ligge øverst i Økonomisk Ugebrevs klimarating. Det afspejler en langvarig holdindsats i hele VELUX Gruppen med det formål løbende at reducere udledningerne i vores egen drift og værdikæde. På relativt få år har vi mere end halveret vores egne udledninger, scope 1 og 2, gennem investeringer i energieffektivitet og vedvarende energi. I dag står vi stærkere end før og med en tro på, at vi kan fremtidssikre virksomheden yderligere ved at minimere vores miljøpåvirkning”, siger Lars Petersson.
BESTSELLER kan ligeledes fremvise en markant reduktion af det samlede klimaaftryk det seneste år: i 2023 havde modegiganten et samlet scope 1, 2 og 3 aftryk på knap 2,1 mio. ton CO2, mod 2,5 mio. ton i 2022 – en reduktion på 17 pct. Dorte Rye Olsen, Head of Sustainability i BESTSELLER, er glad for førstepladsen: ”Vi tager imod anerkendelsen af, at vi sidste år gjorde fremskridt og reducerede vores samlede aftryk. Men samtidig er vi meget bevidste om, at vi fortsat er langt fra at nå de mål, vi har sat. I 2018 besluttede vi at reducere vores emissioner med 30 pct. frem mod 2030, og sidste år var udledningen – trods positive fremskridt – steget 8 pct. siden baseline.”
Læs hele artiklen her
Claus Strue Frederiksen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.