Konsistens i bankers kerneværdier afgør sundhed

(ARKIV) Danske Banks hovedkvarter i København, tirsdag den 25. september 2018. Millioner flød fra Socialstyrelsen til privat konto i Danske Bank over flere år. Det skriver Ritzau, onsdag den 10. oktober 2018.. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix)

Hvis en bank holder sig til et sæt bestemte kerneværdier og en veldefineret identitet, vil den statistisk set være blandt de bedst performende, viser en amerikansk analyse. Den viser også, at det er de færreste banker, der har forstået denne lektie. De fleste vil prø-ve at sige noget forskelligt til kunder, medarbejdere og investorer, og det skaber intern forvirring.

Efter finanskrisen var Danske Banks facader pludselig Netto-gule. Budskabet var, at man var den almindelige danskers bank. Det holdt dog ikke længe – snart var facaderne igen blå, og kernekunderne igen store og nålestribede. Dette zigzag i strategien medførte naturligvis panderynker hos aktionærer og analytikere. Men faktisk var den gal allerede ved skiftet fra blå til gul. Banker, der ikke kommunikerer...