Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Guide: Agil ledelse – medarbejderne skal med

Josephine Daniel

fredag 18. august 2017 kl. 8:54

Agilitet er et af tidens modeord, og den fleksible og omstillingsparate virksomhed er naturligvis også bedst til at håndtere forandringer i dens omverden. Men det er ikke noget, man blot klarer ved nogle få ledelsesbeslutninger og et par nye forretningsenheder, fremhæver rekrutteringsfirmaet KornFerry.

En amerikansk virksomhed inden for den kemiske industri besluttede at vende sin forretningsmodel på hovedet. Fra sin spæde start havde den – som naturligt er – optimeret priserne på selve produkterne, samtidig med at den ydede en god service til kunderne. Nu skulle netop denne service, forstået som rådgivningen om produkterne, være det centrale for omsætningen, mens selve produkterne skulle sælges billigt. At sælge konsulentydelser i forbindelse med egne produkter giver jo solide marginaler i mange virksomheder, fordi man næsten har en monopolstatus, når kunden først har bundet sig til det fysiske produkt.

Men i dette tilfælde var det nær endt katastrofalt for virksomheden. Omsætningen styrtdykkede. Da man undersøgte situationen, viste det sig, at sælgerne stadig fokuserede på de fysiske produkter, som de altid havde gjort det. Ledelsen havde også undladt at ændre på bonusaflønningen, fordi det ville være besværligt og skabe intern uro. Men denne øvelse måtte man nu i gang med, og det endda under tidspres.

Fiasko er reglen snarere end undtagelsen

Det er rekrutteringsfirmaet KornFerry, der nævner eksemplet i en guide om netop agilitet. Det fremgår naturligvis ikke, hvilket firma, der er tale om – det er jo typisk kun succeser, der bliver råbt ud over hustagene. Men adskillige undersøgelser viser, at en eller anden grad af fiasko er reglen snarere end undtagelsen, når ledelser giver sig i kast med store forandringsprocesser.

Når de gør det, er det naturligvis ud fra en overbevisning om, at de er i stand til det – at de med et moderne begreb ”agile” eller omstillingsparate. Men det er de ikke, eller i hvert fald ikke i den fornødne grad til at høste fuldt udbytte af forandringen. Som i eksemplet er problemet ofte at få medarbejderne i frontlinjen med på ledelsens visioner.

Derer flere elementer i dét at gøre en organisation agil, i betydningen at dens medarbejdere faktisk udfører de ændringer, som ledelsen efterspørger. Det første er at skabe motivation. Her er aflønningen selvfølgelig en del af det, men i mange situationer vil det ikke være relevant eller praktisk muligt.

Penge alene er ikke nok

Under alle omstændigheder kan pengene ikke gøre tricket alene – medarbejderne skal også opleve et dybere formål med at ændre adfærd. Det behøver ikke være en mening i betydningen, at man redder verden, fremhæver KornFerry. Nok så effektivt er det, hvis medarbejderne får den gulerod, at de kan forbedre deres egen arbejdssituation, f.eks. ved at der bliver frigjort budget til projekter, de gerne vil arbejde med.

Uanset motivationen vil der også være store forskelle i, hvordan den enkelte medarbejder formår at omstille sig. Det handler også om personlige karaktertræk. Ledelsen kan i et vist omfang styrke sin agile profil ved at tænke over sagen ved nyansættelser. Til en vis grad kan medarbejdere også oplæres i at være agile. Det kan f.eks. ske ved, at deres arbejdsopgaver, eller blot deres fysiske arbejdsplads, bliver rokeret rundt med jævne mellemrum, så de ikke stivner i den opfattelse, at ting kun kan gøres på én måde.

For det andet skal man holde sig for øje, at budskaber skal gentages mange gange for at blive forstået – og det gælder ikke mindst et budskab om, at man nu skal gøre ting på helt andre måder. Det vil ofte være kontraintuitivt for en leder, der har brugt meget tid på at nå frem til en ny strategi eller taktik, og som glædestrålende har meldt den ud til medarbejderne.

Det kan altså være en god ide, at man benytter enhver lejlighed med problemer i implementeringen til at repetere, hvad der overordnet skal ændres og hvorfor. Helt nede på virksomhedens gulv kan det også være så elementært, at mellemlederne skriver konkrete målsætninger op på et whiteboard og dagligt eller ugentligt følger op på, hvordan det er gået, indtil alle er med.

Sten Thorup Kristensen

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Bestyrelsesguiden

Få de vigtigste nyheder om praktisk bestyrelsesarbejde, ledelse og strategi i SMV.
Udkommer hver onsdag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

CEO for Rejsekort & Rejseplan A/S
Region H
Controller/økonomimedarbejder – få den brede vifte af økonomiopgaver
Region H
Finance/Business Controller til Anzet A/S
Region Sjælland
Liftra ApS i Aalborg søger en Finance Controller med ”speciale” i Transfer Pricing
Region Nordjylland

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank