Turnaround-processen i Bang & Olufsen har taget fart i andet kvartal af regnskabsåret 2020/21. Men selv om alle nøgletal nu peger opad, og likviditeten er rigelig, vil ledelsen bruge resten af året til at bygge videre på det nuværende footprint og skabe mere robusthed og tillid. En egentlig ny offensiv, der accelererer og for alvor skalerer, er mulig i det kommende regnskabsår – 2021/22, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse
Er det først og fremmest held?
Har topchef Kristian Teär, hans kolleger og Bang & Olufsens aktionærer fået den store Fætter Højben-oplevelse, fordi de realiserede deres nye strategi, netop som viruskrisen – held i uheld – har løftet efterspørgslen efter home entertainment, og netop som Bang & Olufsen var klar med en række vellykkede nye produkter?
Heldet har spillet en rolle. Men Bang & Olufsen kunne i halvårsregnskabet opvise solid fremgang på så mange strategiske parametre, ikke mindst på besparelser, effektiviseringer og reorganisering af salget, at der er lagt et mere solidt fundament for fremtiden end for blot et halvt år siden.
Likviditeten er med 582 mio. kr. foreløbig rigelig i forhold til virksomhedens størrelse, og fremdriften er nu så stærk, at Bang & Olufsens ledelse står over for spørgsmålet om, hvorvidt den skal accelerere sin offensiv. Foreløbig siger den nej: Med de nuværende partnere og det nuværende footprint er det stadig muligt at vokse betydeligt, og de nye produkter klarer sig godt, understregede Kristian Teär efter fremlæggelsen af halvårsregnskabet.
Der er ifølge koncernchefen meget, som Bang & Olufsen stadig ønsker at gøre, ”før vi virkelig begynder at skalere og accelerere.”
I løbet af nogle år burde der imidlertid kunne vise sig et nyt potentiale i virksomheden. Danske Bank forudser for eksempel en stigning i omsætningen fra 2 mia. kr. i 2019/20 til 2,5 mia. kr. i indeværende regnskabsår 2020/21, 3,1 mia. kr. i 2021/22 og 3,4 mia. kr. i 2022/23. Samtidig kan Ebitda – indtjeningen stige i et endnu højere tempo, så den går fra minus 147 mio. kr. i 2019/20 til plus 429 mio. kr. i 2022/23.
Men de seneste halvårs mange nye initiativer skal have bedre tid til at virke, inden et nyt fremstød måske kommer i næste regnskabsår – altså efter 30. november 2021.
Effektiv turnaround-recept
Foreløbig har Kristian Teär og hans kolleger har tilsyneladende fundet en turnaround-recept, der virker. Det skyldes ikke mindst de effektiviseringer, der nu viser sig direkte i regnskabstallene.
Trods en omsætningsstigning på 12 procent i regnskabsårets andet kvartal, faldt kapacitetsomkostningerne til 284 mio. kr. fra 343 mio. kr. i samme kvartal i 2019/20. Den frie pengestrøm var 139 mio. kr. mod 32 mio. kr. blandt andet fordi, netto arbejdskapitalen var ved kvartalets udgang på 244 mio. kr. mod 400 mio. kr. et år tidligere. Takket være den stærkt forbedrede pengestrøm og en kapitalforhøjelse sidste sommer står Bang & Olufsen nu med en umiddelbart tilgængelig likviditet på 582 mio. kr., og virksomheden har reelt ingen gæld.
For det andet synes virksomheder at være blevet bedre til at eksekvere og tilpasse sig de ændringer i markedsforholdene, som viruskrisen har medført.
For det tredje er der virkelig sket noget i Bang & Olufsens salgsstrategi og salgsorganisation, og der vil ske endnu mere. Et stort antal forhandlere er sagt op – og Bang & Olufsen har i slutningen af 2020 indledt et ambitiøst samarbejde med to hovedforhandlere i USA og Europa, Ingram Micro og Tech Data.
Tillidsskabelse er en lang proces
Trods alle disse initiativer blev det i sidste uge demonstreret, at tilliden til Bang & Olufsen trods alt stadig kan være skrøbelig:
Offentliggørelsen i december af foreløbige tal for andet kvartal af regnskabsåret 2020/21 og den medfølgende opjustering af helårs-prognosen havde frem til mandag i denne uge løftet Bang & Olufsen-aktien 46 procent.
Men offentliggørelsen af de endelige tal i den forgangne uge fik så umiddelbart kursen til igen at falde omkring 14 procent tilbage i et i øvrigt svagt sivende marked. Selv om de foreløbige gode tal fra december blev bekræftet i den endelige halvårsmeddelelse, så opstod der lidt tvivl – og der blev taget gevinster hjem.
Investorerne før har oplevet, at Bang & Olufsens indtjening og aktiekurs er faret til vejrs på en fin udvikling i salg og indtjening, som så igen er faldet dramatisk tilbage. Senest er nedturen fra en omsætning på 3,3 mia. kr. i 2017/18 til 2 mia. kr. i 219/20 er gået stærkt. Tilliden er endnu ikke helt på plads.
Det er derfor for tidligt at skifte ud af den fase, hvor der for alvor opbygges robusthed. Genopbygningen af omsætning, indtjening og tillid er en langsigtet proces, og fortiden tilsiger forsigtighed. Bang & Olufsens ledelse vil – sådan måtte man forstår udtalelserne efter halvårsmeddelelsen – bruge et fuldt regnskabsår på at fremtidssikre virksomhedens fundament.
Så skal potentialet for alvor afprøves.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.