DSV fremhæver som det første, i den seneste CSR-rapport, at uheldsraten er faldet fra 5,9 uheld pr. en million arbejdstimer i 2015 til 4,6 uheld i 2016. Det er et ganske udmærket resultat, især fordi den positive udvikling inkluderer de ekstra godt 20000 medarbejdere DSV har indlemmet i koncernen efter overtagelsen af amerikanske UTi.
Selvom enhver fatal menneskelig omkostning fra forretningsdrift er en for meget, er resultatet næppe nok til at øge ESG-ratingbureauernes vurdering af DSV. ESG-vurderinger relaterer sig i lige så høj grad til konkrete governance- og forretningsprocesser, der minimerer risici for hændelser, som de konkrete resultater, der kan fremvises. I subkategorien ’Training, Health & Safety’ der er en af tre styrende underkategorier til hovedkategorien ’employees’ (generelt arbejdsmiljø) er DSV faktisk gået et enkelt rating point tilbage i seneste 2017-opdatering fra CSRHUB i forhold til januar 2016.
Tilbagegangen i denne kategori afspejler også forholdet i den helt overordnede ESG-rating, hvor DSV også går tilbage – fra en ratingscore i januar 2017 på 53 til nu 51. DSV´s ESG profil ligger dermed noget under gennemsnittet blandt peergruppe selskaberne og meget langt fra frontløberne Kerry Logistics Network, Panalpina og Wincanton.
[irp posts=”471853″ name=”ISS bedst blandt peers på governance”]
CO2-emissioner er et centralt omdrejningspunkt for transportsektoren, der på området befinder sig i et dilemma om, hvordan de kan bidrage til reduktioner uden at tabe muligheder i et marked, der er særdels prisforkuseret. DSV fremhæver også, at selskabet har sendt 1114 rapporter om Carbon Footprint til kunder. Men det dækker kun over 4,9 procent af kundernes samlede CO2-emissioner. DSV lader med andre ord kunderne være bestemmende for udviklingen. DSV har tilkendegivet, at man ønsker at gøre mere, men at uklare regler og tvetydige politiske signaler står i vejen for afgørende skridt.
Ønsker og gode intentioner udløser dog ikke gevinster hos ESG-ratingbureauerne. Det kræver konkrete handlinger og resultater som fx at tilslutte sig ”The Science Based Targets initiative” som blandt andet Panalpina har gjort.