Novo Nordisk og Eli Lilly halter efter deres internationale konkurrenter på centrale klimamålepunkter. Det seneste år har de to medicinalgiganter øget deres klimaaftryk med over 50 pct. – samtidig er CO2-intensiteten, dvs. ton CO2 pr. omsat krone, steget. Sidste år udledte Lilly 24 ton CO2 pr. omsat mio. kr. mod 19 ton året før, altså en stigning på 27 pct. I toppen af peer gruppen ligger Roche og Sanofi, der begge kan fremvise solide reduktioner og lav CO2-intensitet. Novo Nordisk oplyser til Økonomisk Ugebrev, at selskabet forventer, at klimaaftrykket vil stige yderligere de kommende år, skriver redaktør Claus Strue Frederiksen.
Hvordan klarer Novo Nordisk sig på klimaområdet i forhold til internationale peers? Det har Økonomisk Ugebrev undersøgt, og undersøgelsen viser, at den danske medicinalgigant er det selskab – ud af en peer gruppe på fem – der har øget CO2-aftrykket mest.
Det seneste år har Novo Nordisk øget sit samlede scope 1, 2 og 3 CO2-aftryk fra 2,5 mio. ton til 3,8 mio. ton, altså en stigning på 53 pct. Hovedparten skyldes stigning i scope 3 aftrykket, der udgør langt den største post i alle medicinalgiganternes klimaregnskaber. Scope 3 omhandler værdikæden, herunder leverandører.
Samtidig har Novo Nordisk øget forretningen: Omsætningen er steget fra 177 mia. kr. i 2022 til 232 mia. kr. i 2023, altså en stigning på 31 pct. Det betyder, at klimaaftrykket er steget væsentlig mere end forretningsvæksten. Det kan ses i intensitetstallet, dvs. antal ton udledt CO2 pr. omsat million kroner. Klimaaftrykket er altså ikke kun øget på grund af højere omsætning, men også per omsætningskrone.
CO2-intensiteten er hos Novo Nordisk det seneste år steget fra 14 ton pr. omsat million kroner til 16 ton, altså en stigning på 13 pct. Novo Nordisk klarer sig dårligere end internationale peers som Roche og Sanofi på en række centrale klimamålepunkter.
Schweiziske Roche har peer gruppens laveste intensitetsaftryk med 10 ton udledt CO2 pr. omsat mio. kr. Selskabet har desuden reduceret sit samlede klimaaftryk med 7 pct. det seneste år – dog ledsaget af et fald i omsætningen i samme periode på 5 pct.
Som det eneste selskab kan franske Sanofi fremvise en kraftig reduktion af selskabets samlede klimaaftryk de seneste tre år, nemlig 25 pct. nedgang (hovedparten af selskaberne har ikke sammenlignelige data for perioden). Modsat Roche har Sanofi ikke haft negativ forretningsvækst de seneste år, hvorved selskabet over en årrække har været i stand til at afkoble stigende omsætning fra stigende CO2-udledninger.
Økonomisk Ugebrev har præsenteret peer gruppens klimaresultater for Novo Nordisk. Her oplyser presseafdelingen, at den danske medicinalgigant har forpligtiget sig til at reducere sit klimaaftryk uafhængigt af selskabets finansielle vækst og til at være nul-udleder i 2045 – et mål selskabet holder fast i, og som omfatter hele værdikæden, altså inklusiv scope 3.
På den korte bane forventer Novo Nordisk dog, at den stigende efterspørgsel på selskabets produkter vil få klimaaftrykket til at stige yderligere: ”Det stigende råvareforbrug til at producere mere medicin, samt at vi investerer ekstraordinært i at udvide vores fabrikker, betyder at vores CO2-emissioner stiger. Vi vil fortsætte med at investere i udbygningen af vores produktion og derfor forventer vi også, at vores emissioner vil stige de næste år.”
Læs hele artiklen her.
Claus Strue Frederiksen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.