Rockwool spenderer de næste tre år mere end 100 mio kr. på et sponsorat med sejlsportens formel 1 – det danske SailGP Team. Sponsoratet skal sejle fortællingen om energioptimering og renovering ud i verden, og være med til at sikre, at Rockwool får mest mulig ud af bl.a. EU’s genrejsningsplan, som lover ”en kæmpe renoveringsbølge” af EU’s bygninger og infrastruktur.
FN’s principper om Sports for Climate Action, som SailGP har underskrevet, har været et vigtigt element i sponsoraftalen.
Med et årligt budget på 40 til 50 millioner kroner har Rockwool haft den store tegnebog fremme i en treårig sponsoraftale med det danske SailGP Team, som mange kalder sejlsportens formel 1.
Sponsoratet skal give Rockwool mere synlighed om energioptimering og andre bæredygtige løsninger i storbyer som SailGP’s kapsejladserne koncentrerer sig om. Sponsoratet har en klimadagsorden indlejret, idet SailGP organisationen har underskrevet FN’s fem principper om ”Sports for climate action”.
Principperne er underskrevet af 126 sportsorganisationer i verden, og de skal være med til at fremme klimatiltag under store som små sportsbegivenheder.
”Rockwool er i gang med en repositionering, hvor vi har en ambition om at fortælle vores historie om bæredygtige løsninger til et bredere publikum. Udover den store globale mediedækning benytter vi også SailGP platformen til gennem spørgeundersøgelser at undersøge bæredygtige udfordringer i de byer, hvor kapsejladserne foregår,” siger Mirella Vitale, senior vice president for Group Marketing, Communications og Public Affairs i Rockwool.
Videre siger hun: “FN’s principper, som SailGP har underskrevet, har været et vigtigt element for at entrere som sponsor for det danske hold.”
Det er da også ganske gode PR-tal, som organisationen bag SailGP sejladserne kan vise sponsorerne. I sejladsens første sæson i 2019 blev de i alt fem begivenheder set af 256 millioner TV-seere.
Begivenheden dækkes af tv-stationer i mere end 100 lande – i Danmark har TV 2 Sport rettighederne.
Sponsoratet skal ses i en større strategisk satsning på forventningen om øget behov for energioptimering. Rockwool var en af de første til at lancere fokuserede ESG investor calls, og Rockwools forretningsmuligheder har ved flere af ESG-investormøderne været et tema i lyset af den generelt stigende interesse for klimaløsninger og særligt renovering og energioptimering i bygninger.
Teamet var også med på seneste ESG investor call den 29. maj, hvor Rockwool lagde vægt på, at EU’s genopretningsplan indeholder ”en kæmpe renoveringsbølge”, som skal modernisere EU’s bygninger og kritiske infrastruktur.
Det fodrer optimismen i Rockwool, der i forvejen rider på bølgen af verdensmål og generel klimaopmærksomhed. Det er den historie, som nu skal bredere ud og i bogstavelig forstand sejle ind i byerne San Francisco og New York, samt muligvis også Cowes, Sydney og København, når konkurrencen genoptages i 2021 efter COVID-19 aflysning i år.
Rockwool rammer konkrete klimaudfordringer
”Sponsoratet er en god mulighed for at binde vores bæredygtige fortælling sammen med mulighederne i EU’s genopretningsplan. Det kan vi kombinere med forskellige byers helt konkrete klimaudfordringer og adressere dem med de løsninger, vi kan tilbyde”, siger Mirella Vitale.
Det dansk SailGP hold bliver det syvende i den såkaldte F50-liga, som i 2021 gennemfører sin blot anden globale mesterskabssæson. Nicolai Sehested, der har sejlet verden rundt flere gange, er rorsmand på båden, og OL-sølvmedaljevinder, Jonas Høgh-Christensen, er Team Manager. De skal konkurrere mod seks andre nationale hold i verdens hurtigste både.
Rockwool vil af kommercielle årsager ikke oplyse det konkrete beløb for sponsoratet, men der er lagt KPI’er og foreningsmæssige målsætninger ind i aftalen. Sponsoratet må antages at runde 100 millioner kroner over de næ-ste tre år og skal bl.a. måles i lead generering, PR-værdi og branding value.
”Vi oplyser ikke det konkrete beløb for sponsoratet, men vi arbejder med nogle klare mål for, hvad det skal genere af værdi for os. I forhold til bæredygtige mål er det altid svært at måle, hvilke konkrete output som følger med. Men den øgede opmærksomhed på klimaudfordringen vil styrke den bæredygtige byudvikling, og det kan vi naturligvis bruge til at gøre opmærksom på, hvad vi kan tilbyde”, siger Mirella Vitale.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.