SÅDAN HAR VI GJORT
Økonomisk Ugebrev har i de seneste fem år med udgangspunkt i de største børsnoterede virksomheders ‘Letter from CEO’ – også kaldet aktionærbrevet – analyseret sprogtonen blandt landets fremmeste topchefer i C20 aktieindekset. Analysen foretages med business intelligence softwaren Diction, der statistisk måler på sprogtonevariablerne ‘optimisme’, ‘aktivitet’, ‘fælles værdier’, ‘selvsikkerhed’ og ‘realisme’.
Diction foretager analysen på baggrund af en indbygget database bestående af 50.000 tidligere analyserede tekster, der kan nedbrydes til flere forskellige segmenter – herunder bl.a. sprogtone fra finansielle årsrapporter, dog udelukkende fra amerikanske fortune 500 virksomheder.
Analyseværktøjet Diction giver os derfor mulighed for at tolke på et sprogligt og kommunikativt niveau, idet værktøjet undersøger antal forekomster af forskellige ordklasser samt klassernes selektive forhold mellem substantiver, adjektiver, afledte adjektiver, verber og funktionelle begreber som ’strategi’, ’resultater’ og ’markeder’. Observationerne sammenlignes derfra op mod databasens indhold.
Diction definerer ud fra databasens tekster et normal-interval for hver sprognorm – i dette tilfælde finansielle rapporter – hvorved vi kan bestemme, hvorvidt teksten overdriver eller underdriver på en eller flere af sprogvariablerne i forhold til normen. Systemet har rødder helt tilbage til 70’erne og er udviklet af Roderick P. Hart, Professor of Government fra The University of Texas og Craig Carroll, Professor fra New York University.
Forklaring på sprogprofiler Activism: Sproget indikerer bevægelse, forandring, implementering, gennemførelsen af ideer og fremdrift.
Optimism: Sproget støtter og viser positive sammenhænge med personer, grupper, koncepter eller begivenheder og fremhæver disses værdi.
Certainty: Sproget indikerer beslutsomhed, absolutter og en tendens til at tale ex cathedra (belærende autoritært).
Realism: Sproget beskriver konkrete, umiddelbare, genkendelige forhold, der påvirker hverdagen.
Commonality: Sproget fremhæver fælles værdier og referencer i en gruppe og afviser idiosynkratiske (afvigende) idéer.
Kilde: DICTION Software